Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nettan
Har hittat en ny last och det är att spinna eget garn.

Någon mer här som gör detta?
Användarens profilbild
Av Fryle
För länge sedan höll jag på lite med ull, jag tyckte alltid det var svårt att få det jämnt med slända, använde hellre spinnrocken.
Av Nettan
Vill också ha spinnrock så småningom men det får inte plats i nuläget.

Tycker det är mysigt att sitta framför tv:n och spinna lite på kvällarna.

Är det mycket enklare att få jämnt garn med spinnrocken?
Fungerar det att köpa en begagnad gammal på blocket eller är det ny som gäller?
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag lånade en period en Ashford som jag tyckte fungerade bra och det var ganska lätt att få det jämnt. Jag hade svårt att koncentrera mig både på garnet och på att hålla sländan igång och då blev mitt garn hemskt ojämnt.

Sedan lät jag tillverka en spinnrock till mig, det var en gammal man som gjorde den. Tyvärr blev den efterhand skev i hjulet och var då svårarbetad, den är numera skänkt till Lions.

Min dröm är att någongång i framtiden köpa mig en bra spinnrock och få tid att spinna...

På alternativ.nu kan man läsa om vilka spinnrockar folk har, vilka de är nöjda med och vad man ska tänka på vid köp. Mitt råd är att stå bredvid när hjulet snurrar och se så det inte är skevt.
Av Nettan
Har precis hängt 70 gram egenspunnet 2-trådigt garn på tork nu. Detta är jättekul, har även köpt ull som skall kardas, tvättas och spinnas. Hoppas bara att det är bra ull och inte skitig och mjällig.

Kan verkligen rekommendera detta, oerhört meditativt och inte så jättesvårt om man inte har jättehöga krav på jämnhet. :mrgreen:
Av Britt
Låter intressant. Har inte provat, men har en spinnrock i stugan.
Användarens profilbild
Av SoFaD
har provat, när jag gick textil vävlinje på folkhögskola, det var superkul, men inget jag gjort sen dess. vi fick öva med både slända o spinnrock. mamma har båda delar hemma, så om jag vill o får tid så e de bara att sätta igång :-D
Av Nettan
JinxLinda skrev:wow vad coolt. Det skulle jag vilja prova någon gång.
Det är jättekul

Jag beställde ett startkit (en slända och lite ull) för ett par hundringar och satte mig sedan framför youtube och gjorde ett försök. Garn blev det men inte så jämnt och fint.
Mer behövs det inte, oc någon stor plats tar det inte heller när det inte används.
Av Nettan
Fryle skrev:Jag lånade en period en Ashford som jag tyckte fungerade bra och det var ganska lätt att få det jämnt. Jag hade svårt att koncentrera mig både på garnet och på att hålla sländan igång och då blev mitt garn hemskt ojämnt.

Sedan lät jag tillverka en spinnrock till mig, det var en gammal man som gjorde den. Tyvärr blev den efterhand skev i hjulet och var då svårarbetad, den är numera skänkt till Lions.

Min dröm är att någongång i framtiden köpa mig en bra spinnrock och få tid att spinna...

På alternativ.nu kan man läsa om vilka spinnrockar folk har, vilka de är nöjda med och vad man ska tänka på vid köp. Mitt råd är att stå bredvid när hjulet snurrar och se så det inte är skevt.
Min mamma har en spinnrock som tydligen skall vara komplett och fungerande, blir nog till att be henne ta hit den och prova litegrann.
Hade varit roligt om det gick lite snabbare att spinna än det gör med sländan.
Av Nettan
corona: Är reggad på alternativ.nu och har råkat beställa 6,5 kilo ull :shock: som skall kardas, tvättas, spinnas, färgas och stickas.
Tur att min mamma också gillar sådant här så vi kan hjälpas åt.

Britt och SoFaD: Bar att sätta igång. Perfekt att sitta framför tv:n på kvällarna.

Har läst att det är enklare attt karda ullen om man sitter framför en brasa och det är varmt. Tur att vi har en kamin brevid tv:n så jag kan sitta hela kvällarna framöver.
Av Britt
Nettan skrev: Britt och SoFaD: Bar att sätta igång. Perfekt att sitta framför tv:n på kvällarna.
Jag brukar stryka framför tv:n... men jag ska tänka på saken!
Av leonie
Jag beställde en slända och garn från Spinspiration förra året och kom i gång ordentligt via instruktioner från youtube, men sen snodde katten den fina turkosa ullen och då tappade jag sugen en aning. Jag har letat i hela huset, men ullen är borta... visserligen har jag en hel massa annan ull, men jag vill ju spinna med den turkosa... :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?