Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:Ja, det kan man fråga sig. Då måste jag ha vridit uppläggningen på något vis. När jag stickade min dragspelsbasker (på rundsticka) stickade jag de rätstickade ränderna med aviga maskor. När jag började på ett par benvärmare i samma struktur som jag stickar med ml blev det slätstickat på utsidan när jag stickade aviga maskor :hmm: Det är som att jag stickar ut och in, alltså att det som skulle vara utsida på benvärmarna hamnar inåt. Men då vet jag iaf att det är jag som gjort något vajsing och att man inte behöver tänka om när man följer ett mönster :lol:
Men så får jag det också! Stickar vi åt fel håll?? :hmm:[/quote]

så kan det bli om man råkat vända arbetet utåin. Vänd på det helt enkelt!!! :lol:
ellla skrev:
Knyttet & K skrev:Ja, det kan man fråga sig. Då måste jag ha vridit uppläggningen på något vis. När jag stickade min dragspelsbasker (på rundsticka) stickade jag de rätstickade ränderna med aviga maskor. När jag började på ett par benvärmare i samma struktur som jag stickar med ml blev det slätstickat på utsidan när jag stickade aviga maskor :hmm: Det är som att jag stickar ut och in, alltså att det som skulle vara utsida på benvärmarna hamnar inåt. Men då vet jag iaf att det är jag som gjort något vajsing och att man inte behöver tänka om när man följer ett mönster :lol:
Men så får jag det också! Stickar vi åt fel håll?? :hmm:
så kan det bli om man råkat vända arbetet utåin. Vänd på det helt enkelt!!! :lol:[/quote]

Fast det blir så från början, innan jag hunnit vända den ut och in. :hmm:
Av Ponyo
Ni kanske stickar aviga?

MuuM pratade något om när man stickar möbiussjal, så blir det som rätstickning när det borde bli slätstickning. Och då stickar man som i en åtta. Är det det ni råkat göra?
Användarens profilbild
Av ellla
JinxLinda skrev:
ellla skrev:
så kan det bli om man råkat vända arbetet utåin. Vänd på det helt enkelt!!! :lol:
Fast det blir så från början, innan jag hunnit vända den ut och in. :hmm:[/quote]

Åh vad jag vill komma och kolla... det här har ju blivit intressant nu! Men vet du vad jag tror, att du när du stickar på arbetet har det så att det är utåin. Då borde det ligga som en ring där du stickar på uppsidan. Om du gör en rät maska, blir det en rät maska alldeles under där du stickar, men det blir i tuben eftersom det är vänt. I vanliga fall har man, om man håller arbetet rakt framför sig stället där man stickar mot sig och resten av arbetet bakom det.

Fattar du??

När man lägger upp till en möbius så lagger man upp maskor både uppåt och nedåt på uppläggningen. man märker när man gör det.
Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:Och en fråga till - stickar ni färdigt sånt ni inte tror blir bra? Jag har börjat på ett par benvärmare, men jag tycker inte att färgen är så fin och jag tror garnet är lite för tjockt. Ska jag göra färdigt dem ändå eller ska jag börja om i annat garn? Det är ju inget jätteprojekt direkt. Det är ju ganska trevligt att ha något att sticka på också, jag hinner nog inte köpa nytt garn förrän nästa vecka. Eller ska det fula garnet få bli ett par vantar till maken istället?
Nä det är sånt som hamnar i påsar i garderoben :oops:
ellla skrev:
JinxLinda skrev:
ellla skrev:
Åh vad jag vill komma och kolla... det här har ju blivit intressant nu! Men vet du vad jag tror, att du när du stickar på arbetet har det så att det är utåin. Då borde det ligga som en ring där du stickar på uppsidan. Om du gör en rät maska, blir det en rät maska alldeles under där du stickar, men det blir i tuben eftersom det är vänt. I vanliga fall har man, om man håller arbetet rakt framför sig stället där man stickar mot sig och resten av arbetet bakom det.

Fattar du??

När man lägger upp till en möbius så lagger man upp maskor både uppåt och nedåt på uppläggningen. man märker när man gör det.[/quote]

Ja, precis. Jag stickar liksom i bakkant, arbetet ligger nog framför tror jag. Så att utsidan är inåt :lol: Jag får kanske ta en bild. Men vad har jag gjort för att det ska bli så? Jag lyckas inte tänka rätt just nu när jag inte ser själva stickningen.
Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:
ellla skrev:
JinxLinda skrev:
ellla skrev:

Fattar du??

När man lägger upp till en möbius så lagger man upp maskor både uppåt och nedåt på uppläggningen. man märker när man gör det.
Ja, precis. Jag stickar liksom i bakkant, arbetet ligger nog framför tror jag. Så att utsidan är inåt :lol: Jag får kanske ta en bild. Men vad har jag gjort för att det ska bli så? Jag lyckas inte tänka rätt just nu när jag inte ser själva stickningen.[/quote]
ja, alså det är bara utåin, det har nog varit det hela tiden. Det är bata att vända på det så ser det mer rätt ut! :D Det är väldigt lätt hänt i början när det inte finns så mycket att vända.
Jag funderade också första gången det hände mig...
Det gör juinget att det är utåin, man kan ju göra så med, men det är lite bökigt att ha hela arbetet framför där man stickar...
Användarens profilbild
Av MuuM
ellla skrev:
Knyttet & K skrev:
ellla skrev:
JinxLinda skrev:
ellla skrev:

Fattar du??

Ja, precis. Jag stickar liksom i bakkant, arbetet ligger nog framför tror jag. Så att utsidan är inåt :lol: Jag får kanske ta en bild. Men vad har jag gjort för att det ska bli så? Jag lyckas inte tänka rätt just nu när jag inte ser själva stickningen.
ja, alså det är bara utåin, det har nog varit det hela tiden. Det är bata att vända på det så ser det mer rätt ut! :D Det är väldigt lätt hänt i början när det inte finns så mycket att vända.
Jag funderade också första gången det hände mig...
Det gör juinget att det är utåin, man kan ju göra så med, men det är lite bökigt att ha hela arbetet framför där man stickar...[/quote]

Vrid det runt! så funkar det. Jag har också gjort så. Det är bara att vränga in det. Lite konstigt, men det går. :-)

/MuuM
Användarens profilbild
Av Fryle
Nu har jag länge suttit och drömt bland garnkorgens garner. Regnbågsgarnet finns visst i grovlekarna 6/1, 6/2, 8/1 och 8/2. Vilket har ni använt och vilken grovlek på stickor? Jag hittar ingen hänvisning om detta på deras hemsida och tycker det är svårt att räkna ut med angivelsen g/m eftersom jag just nu inte har något att jämföra med.
Nebban skrev:Nu har jag 1½ kg tvåtrådigt merinoull och 9 nystan ullgarn.

Merinoullen är i ljusblått och mörkblått. Och jag hade tänkt att göra minst en sjal. Behöver bara hitta rätt mönster och provsticka för att se vilka stickor jag behöver använda.

Jag vill ha nya stickor. Harmonywood eller metallvarianten. :hmm:
Det ska jag nog köpa till mig själv i födelsedagspresent. :tumup:
Från Lienes design? Om du tittar på min Upstairs-sjal på ravelry så har jag stickat den i sånt garn från Liene, jag tror jag använde stickor 5,5, men det står på det projektet.
Användarens profilbild
Av tweed
Fryle skrev:Nu har jag länge suttit och drömt bland garnkorgens garner. Regnbågsgarnet finns visst i grovlekarna 6/1, 6/2, 8/1 och 8/2. Vilket har ni använt och vilken grovlek på stickor? Jag hittar ingen hänvisning om detta på deras hemsida och tycker det är svårt att räkna ut med angivelsen g/m eftersom jag just nu inte har något att jämföra med.
Om det är evillas regnbågsgarn så har jag använt 8/2, till min mössa. Glis mössa är i kaunis EQ och det är motsvarande 8/2. evillagarnet var lite ojämnt i färgfälten, alltså inte lika långt i alla färger. i mitt nystan var de blå och gula fälten mycket större än de lila och röda, tex. Man kan se det på mössan i min blogg.
Asereht skrev:
Muuminmamman skrev:
Bubbi skrev:
Amaltea skrev:
Bubbi skrev:
Muuminmamman skrev:
Nebban skrev:Nån annan som gör som jag; köper en massa garn och SEN försöker bestämma vad det ska bli. :roll:
*gjorde nyss en beställning hos lienes igen*
Du menar att det finns folk som bara köper garn när de vet vad de ska sticka? Det tror jag inte på. ;-)
/MuuM
:hello:
Jag köper bara garn när jag vet vad jag ska sticka. Förutom när jag köpte det gröna nystanet på knitlab, då hade jag en vag tanke om benvärmare, men bara vag
Är du en så´n där som gör ett projekt helt klart innan du börjar på nästa också? :lol:

Hej på er förresten, jag läser mest här - stickar inte så värst mycket just nu.
Ja :oops:
Gör inte alla det? :roll: ;)
:Hahaa: *rotfl*

Försöker hämta mig... Tittar på garnkartongen... :Hahaa:

Du är unik. ;-)

/MuuM
Är nog beredd att hålla med MuuM! :wink: Själv har jag minst två projekt på gång samtidigt och garn hamstrar jag som en sinnesförvirrad frusen ekorre enligt min man. :Hahaa:
Fast så unik är inte Bubbi. Jag är nästan likadan. Jag köper bara garn när jag vet vad jag ska göra av det. 8)

Sen blir det sällan det jag hade tänkt, men det är en annan sak. :Hahaa:
Användarens profilbild
Av MuuM
:vågen:

Raglantröjan är klar! Nu ska jag bara fästa alla trådar. Modellen var samarbetsvillig så jag fick prova den på honom. Och den passar, lagom lång i ärmarna och stor i halsen så han inte vägrar att ta på sig den. Hurra!

/MuuM
Av Ponyo
Muuminmamman skrev::vågen:

Raglantröjan är klar! Nu ska jag bara fästa alla trådar. Modellen var samarbetsvillig så jag fick prova den på honom. Och den passar, lagom lång i ärmarna och stor i halsen så han inte vägrar att ta på sig den. Hurra!

/MuuM
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:
Muuminmamman skrev::vågen:

/MuuM
*bockar och bugar*

Nu ska jag ge mig på blöjbyxorna! Sen blir det vantarna. Fast de lär inte bli klara förrän nästa barn är typ tre år. Och då är de ju för små igen. Haha.

/MuuM
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?