Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Det hade ju varit snyggt om bara en växtfiber blev färgad! Ska höra om min syster vet, hon har gått Stenebyskolan...
om man väljer tex nitors allfärg så färgar den ull mm känsliga fiber, nitors "vanliga" färgar ju bomull och det mesta. men undrar hur fixeringen blir? Tänk om den fäller?? synd...
Teoretisk så ska det gå att färga silket men inte bomullen om du färgar med CoolAid då den bara ska fästa på animaliska fibrer (nåt med proteinerna) och inte på andra material - men som sagt, detta är bara teorier från mig... ;-)
jag tycker att du ska undersöka möjligheten att växtfärga den :D , tyvärr vet jag väldigt lite om sånt så jag har inte mycket tips att komma med. den är så vacker som den är och jag tänker att växtfärgning blir lite mer transparent och lyfter fram materialen istället för att liksom bara måla över alltihop.
Av sjaltokan
AnnaBanana skrev:jag tycker att du ska undersöka möjligheten att växtfärga den :D , tyvärr vet jag väldigt lite om sånt så jag har inte mycket tips att komma med. den är så vacker som den är och jag tänker att växtfärgning blir lite mer transparent och lyfter fram materialen istället för att liksom bara måla över alltihop.
Det var lite det jag vill åt, jag skulle vilja ha den lite mer brun, men inte helbrun utan bara.. asch jag kan inte förklara..

Hur växtfärgar man?
Av sjaltokan
Emmamedhunden skrev:Det hade ju varit snyggt om bara en växtfiber blev färgad! Ska höra om min syster vet, hon har gått Stenebyskolan...
om man väljer tex nitors allfärg så färgar den ull mm känsliga fiber, nitors "vanliga" färgar ju bomull och det mesta. men undrar hur fixeringen blir? Tänk om den fäller?? synd...
Fråga gärna jag hade en tanke om att bara färga det ena materialet i en liknande nyans som orginalfärgen för att få den lite djupare i färgen.
thowida skrev:
AnnaBanana skrev:jag tycker att du ska undersöka möjligheten att växtfärga den :D , tyvärr vet jag väldigt lite om sånt så jag har inte mycket tips att komma med. den är så vacker som den är och jag tänker att växtfärgning blir lite mer transparent och lyfter fram materialen istället för att liksom bara måla över alltihop.
Det var lite det jag vill åt, jag skulle vilja ha den lite mer brun, men inte helbrun utan bara.. asch jag kan inte förklara..

Hur växtfärgar man?
jag har ytterst begränsad erfarenhet och har bara färgat ullgarn med lökskal. men du kokade jag upp vatten och lökskal och la i det jag skulle färga sen var det klart vill jag minnas. men först ska man blötlägga textilierna i en salt(?)-lösning som man kan hitta på apoteket. du märker ju, jag vet inte vad jag pratar om :whut: men om jag får tid ska jag kolla lite i mina böcker, jag är väldigt intresserad att lära mig
thowida skrev:
Emmamedhunden skrev:Det hade ju varit snyggt om bara en växtfiber blev färgad! Ska höra om min syster vet, hon har gått Stenebyskolan...
Fråga gärna jag hade en tanke om att bara färga det ena materialet i en liknande nyans som orginalfärgen för att få den lite djupare i färgen.

Jag har frågat ... men hon mindes inte så länge sen, men hon sa ngt om ättika i vattnet (trodde för att det inte ska fälla, men var inte säker... :roll: ) Tror med att växtfärgning hade blivit jättefint, lite som de sjalar som finns på birdiesroom? Kanske man kan ta bark? är det inte albark som blir rödbrunt? Det borde finnas böcker på biblan där det står hur man gör. Gogglade lite på växtfärgning... det finns en del att läsa och lära! :D Visa bild sen! :vågen:
Av sjaltokan
Emmamedhunden skrev:
thowida skrev:

Jag har frågat ... men hon mindes inte så länge sen, men hon sa ngt om ättika i vattnet (trodde för att det inte ska fälla, men var inte säker... :roll: ) Tror med att växtfärgning hade blivit jättefint, lite som de sjalar som finns på birdiesroom? Kanske man kan ta bark? är det inte albark som blir rödbrunt? Det borde finnas böcker på biblan där det står hur man gör. Gogglade lite på växtfärgning... det finns en del att läsa och lära! :D Visa bild sen! :vågen:
tack för att du frågade..
hur går det? jag är väldigt nyfiken på detta projekt och om du kommer att växtfärga den. jag hittade ett ganska långt avsnitt om växtfärgning i mitt handarbetslexikon. jag har inte hunnit läsa allt ännu men jag kan ta med boken vid tillfälle så att du får kolla. om du gör det är jag väldigt sugen på att vara din assistent om du behöver en sån :D
Av sjaltokan
AnnaBanana skrev:hur går det? jag är väldigt nyfiken på detta projekt och om du kommer att växtfärga den. jag hittade ett ganska långt avsnitt om växtfärgning i mitt handarbetslexikon. jag har inte hunnit läsa allt ännu men jag kan ta med boken vid tillfälle så att du får kolla. om du gör det är jag väldigt sugen på att vara din assistent om du behöver en sån :D
Jag har beställt några böcker på biblioteket, får se om jag vågar.. :?
Jag har färgat väldigt mycket med olika slags färger, även växtfärger. Fast jag har aldrig färgat med växtfärger i maskin utan bara i stor gryta på spisen. Det vore spännande att testa om det funkar i maskin. Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få en jämn färgning av tyger om man inte gör det i maskin, eller har en ENORM gryta med MASSOR av vatten och rör om mycket.

Det finns färger som bara fäster på siden/ull (och andra animaliska fibrer) liksom det finns färger som bara fäster på bomull/lin (växtfibrer). Fast oftast drar färgen på lite grann i alla fall.

Om jag var du skulle jag ha provfärgat ett tyg som har samma blandning mellan siden och bomull. Om det inte går att hitta skulle jag ha testat med ett bomullstyg och ett sidentyg i samma färgbad.

På vilket sätt är blandningen gjord? Är varpen i bomull och inslaget i silke, eller?
thowida skrev:
smedsboemma skrev:På vilket sätt är blandningen gjord? Är varpen i bomull och inslaget i silke, eller?
Ingen aning.. :rodna:
jag tänkte också på det när du skrev att du ville färga bara det ena materialet men jag orkade inte forska närmare. jag tror att sjalen är vävd i ett blandmaterial bomull/silke både i varpen och inslagen, och informationen från didymos tycker jag också indikerar det:
Jacquard pattern, 30% Silk, 70% Cotton
30% silk gives the DIDYMOS silk blend fabric its typical silk shine and a very soft-touch surface.
men är sjalen redan nu lite två-färgad (jag minns inte riktigt hur den ser ut) kan den ju mycket väl fortsätta vara det efter färgningen.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?