Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Jag är gröngöling och behöver lite tips. Jag väntar en sommarbebis, andra barnet, och ska skaffa sjal denna gång. (Har tänkt mig en Mam Eco.) Förra gången hade vi en Ergo som blev mycket välanvänd, och jag ångrar nu att jag inte hade en sjal när han föddes. Så nu ska jag ta igen det.

Nu undrar jag vad man kan tänkas behöva för ytterplagg till en nyfödd bebis när man bär i sjal? Hur varmt/kallt blir det egentligen? Sen ska man in och ut ur bilen också, och bil hade vi inte med storebror, så det är lite nytt också. Då hade jag ju bara vagnen att tänka på, och där har man ju filtar att joxa med.

Nån med bra tips?
Yo Mamas tips är jättebra! Är det en riktigt ruggig kväll kan det vara skönt med en äiskä poncho också, men varm kofta (gärna av omlottmodell) funkar jättebra!

Till bilen kan jag tipsa om en såndär åkpåse som funkar i bilbarnstolen så behöver man inte bylta på bebisen så mycket kläder och kan ganska lätt flytta mellan babyskydd och sjal.
Smurfstrumpan skrev:Då hade jag ju bara vagnen att tänka på, och där har man ju filtar att joxa med.
Det går precis lika bara att använd filt i bilen.
När min M föddes i november hade jag bara varma innerkläder på henne (långkalsonger, byxor, boddy och tjock kofta) i sjalen under min dunjacka. Det var aldrig något problem att sätta henne i en kall bil på vintern. Jag spände bara fast henne och la på ordentligt med filtar över. Filtar som jag sen tog bort allt eftersom bilen blev varm. Det kan ju inte vara något problem att få till det på sommaren!
mari_tres skrev:Glöm inte myggmedlet bara :lol: mina kläder luktade myggmedel hela första sommaren, eftersom jag rollade det på kläderna utanpå M. Fast bor man på nåt bra ställe utan mygg så behövs det ju inte, förståss :wink:
Gud så smart, det skulle jag aldrig kommit på. :urule: Jag viftade som en tok istället :lol:
Smurfstrumpan skrev:Insåg nu att jag kommer behöva något vattentätt i sommar också. Vi kommer vara ute i skog och mark och traska även när det ösregnar. Nån som har något bra tips?
Regnbärponcho :this: finns att köpa, om man inte vill/kan sy själv. Finns exempelvis här

Eller ett stort paraply, beroende på hur skogen och marken ser ut och hur många händer man vill ha fria :wink:
Tack mari_tres! Det ser ju bra ut! Paraply funkar nog inte i den skogen. Vi har nämligen ett ställe ute i jämtländska vildmarken, utan bilväg. Det är ca sex kilometer att gå dit, och då går man ju vare sig det regnar eller inte. Där är det inte så varmt heller, uppe i fjällvärlden, runt 15 grader på sommaren, och då kan det bli kallare än så också. Eventuellt behövs nåt bärskydd också då...

Tack för alla svar, jag känner mig genast mycket klokare på detta!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?