Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nettan
Kaffemoster skrev:
Nettan skrev:
Kaffemoster skrev:Nu är revontuli färdig, men bilden jag tog verkade inte fastna på minneskortet i kameran :hmm: , och nu har jag satt batteriet på laddning.

Så nu ska jag börja på en Möbiussjal, eftersom jag blev påmind om det mönstret av någon här. Frågan är bara hur stor den ska bli....

Jag stickade en för något år sedan, på tvåtrådigt ullgarn, och då lade jag upp 150 maskor och stickade på stickor 4. Den blev för liten :( men det var bara på snäppet för liten. Så om jag nu stickar på stickor 5,5 borde väl det kunna räcka för att få den lagom stor, eller vad tror ni? Det är inte samma garn, utan det här är liite grövre.
Det borde bli ganska lagom med 5,5. Det är ju den storleken de använder i mönstret.
Jo, fast mönstret är ju till entrådigt ullgarn och jag har tvåtrådigt. Men jag är iofs nöjd med masktätheten på revontuli som är samma garn och som jag stickat på 5,5 - så nu har jag satt igång och vi får väl se om det blir något användbart eller om jag får repa upp :D.
Hoppas det blir bra så du slipper repa upp, det är ju så tråkigt att ha lagt massor med tid och sedan bara behöva ta upp igen.
Användarens profilbild
Av melon
Muuminmamman skrev:
melon skrev:
Muuminmamman skrev:
Kaffemoster skrev:
Muuminmamman skrev:Fasen, då blir det ingen tvåändsstickning ikväll. :-(

/MuuM
Skulle du leta mönster?
Nej, främst kolla gruppen twined knitting för att se om de har bilder på flätuppläggning. Melon verkar inte vara online, jag har för mig det står i hennes bok. Inte i min. :-/

/MuuM
Hej hallå! Bild Nu vet du mer än mig om min bok, vad har jag i den och kan jag hjälpa dig? :lol:
Hallå!

Jag har ju för mig att du i din bok har bilder på hur man gör en flätuppläggning. Och beskrivning. Om du orkar skriva av... Maken var i Gölingstorp igår, men hade ingen lust att åka till Ulricehamn för en stickboks skull... :roll: Sicken latmask!

/MuuM
Det finns bilder och beskrivning på hur man gör en vanlig uppläggning ja, men jag vet inte om det kallas flätuppläggning? Det står ingenting om det. Man har 3 ändar och en är i vänster hand och två i höger som gör varannan maska. Menar du den? Jag ordnar gärna ifall det är den! :tumup:

Och du, sicken man som inte vet att prioritera... :roll: :mrgreen:
Av Nettan
Nebulosa skrev:Jag har stickat en socka!! :vågen: :app: :rodna: 8) :lol:
Min första nånsin!
sockan.jpg
Inte perfekt men den är MIN! :loving:

Nu håller jag på med en kompis till den. :wink:
Jättefin, ser inte ut att vara första sockan för dig.
Användarens profilbild
Av MuuM
Melon: attans, då är det samma som jag har.

Glis: just den! Hur gör man??

/MuuM
zandrama skrev:Nu är Vidars fuskpolo/löskrage klar. Jag blev nöjd, jag hoppas bara att den passar också. :roll:
halskrage-sb.jpg
Den passade och sitter riktigt bra! :D
Av Jinxan
zandrama skrev:
zandrama skrev:Nu är Vidars fuskpolo/löskrage klar. Jag blev nöjd, jag hoppas bara att den passar också. :roll:
halskrage-sb.jpg
:vågen: :app: bildbevis? ;)
Användarens profilbild
Av SoFaD
zandrama skrev:
halskrage-sb.jpg

kul! finns de mönster på sån eller stickar du på frihand?
Användarens profilbild
Av glis
Muuminmamman skrev:Melon: attans, då är det samma som jag har.

Glis: just den! Hur gör man??

/MuuM
Hoppas det här svaret syns, jag skrev ett nyss som försvan... :x

Flätan som syns är två aviga varv med ett rät mellan. Det övre aviga varvet är stickat så att man istället för att lägga den bortre garnänden under den närmre och under den högra stickan på vägen runt den högra stickan lägger den bortre garnänden över den närmre och över den högra stickan på vägen runt den högra stickan.
Man stickar alltså fyra varv fram och tillbaka innan man börjar sticka runt på strumpstickor eller rundsticka.

Solklart eller?
Jag tänkte köpa ett startset KnitPro's till en kompis i present, men jag tänkte plocka ihop setet själv. Jag tänker att 3, 4 och 5 är bättre storlekar än 4-6 som det är i det färdiga setet... Eller vad säger ni? Och vilka längder på kablarna ska man ha?

Och någon som beställt från Handlas hantverk, är det snabb leverans?
Användarens profilbild
Av SoFaD
Jag fick stickringar i julklapp, precis som jag önskat mig. Har dock inte haft tid att prova på dem än. Nån här som provat såna? Jag som hatar strumpstickor tycker det verkar smidigt iaf :-)
Användarens profilbild
Av glis
Knyttet & K skrev:Jag tänkte köpa ett startset KnitPro's till en kompis i present, men jag tänkte plocka ihop setet själv. Jag tänker att 3, 4 och 5 är bättre storlekar än 4-6 som det är i det färdiga setet... Eller vad säger ni? Och vilka längder på kablarna ska man ha?

Handla levererade min kanonsnabbt och jag håller med om storlekarna. Jag köpte till 3 och några till för att det fortfarande blev billigare har jag för mig. Kablar i 80, 100 och kanske 60 verkar bra tycker jag, till Ruths mössor går det åt 40...
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:
Knyttet & K skrev:Jag tänkte köpa ett startset KnitPro's till en kompis i present, men jag tänkte plocka ihop setet själv. Jag tänker att 3, 4 och 5 är bättre storlekar än 4-6 som det är i det färdiga setet... Eller vad säger ni? Och vilka längder på kablarna ska man ha?

Handla levererade min kanonsnabbt och jag håller med om storlekarna. Jag köpte till 3 och några till för att det fortfarande blev billigare har jag för mig. Kablar i 80, 100 och kanske 60 verkar bra tycker jag, till Ruths mössor går det åt 40...
Oj vad garnhärvan har höjt lyxsetet, mitt kostade 525:- när jag beställde och nu kostar det 643:- :siishah: Jag har ingen 40-kabel, men det funkar bra med den som är i paketet, det ska visst vara en 60. (Till Ruths mössa alltså :wink: )
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?