Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har stickat klart mina färgglada vuxenraggisar och så har jag testat att virka en burk av en kasserad t-shirt. Det funkade. Trögt var det och öm i handen är jag men det blev en burk. *s* Bild finns i bloggen.

Håller just nu på med en dragspelsbasker. Enligt mönstret ska man använda en 40 cm rundsticka nr 3 och självklart hade jag inte just nr 3 då denisestickorna börjar på 3,25. Så jag kör hela på mina knitpicks strumpstickor nr 3 vilket är lite småknöligt iom att de smalare knitpicksen är kortare också. Men det går, man får bara vara lite försiktig och ha tålamod. 8)
Användarens profilbild
Av Totte
Kaffemoster skrev:
Totte skrev:Liten vus och Knyttet och K: Vad har ni använt för mönster till era fuskpolos? och vad rekommenderar ni för garn?

eller vem som nu känner sig kallad att svara :D

Jag var inne och kikade på din blogg liten vus och en sån fuskpolo skulle jag vilja göra. Dorotea hade stickat en nästan likadan, fast med huva till S förra vintern (tror jag det var) och den var sååå fin. och lite silke-alpacka har jag liggande här hemma om inte annat :wink:
Jag har stickat fuskollar enligt http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 34&lang=se men lagt upp färre maskor för att anpassa den till barn. Tror att jag lagt up 60 m, till min snart-fyra och snart-tvååring.
Ska man sticka den men gillar inte aviga maskor så mycket är tipset att man stickar den "tvärt om". Står det rätmaska stickar man avig och tvärt om, för kragen är ju bara att vända ut och in när den är färdig.

Tack för gajdning till mönstret!! och det smarta tipset :vågen:
Användarens profilbild
Av ellla
Jag använder samma sockmönster jämt. http://www.wermland.nu/Stickning/Sock2.htm lägger bara upp olika många maskor beroende på vem jag stickar till! Sen blir det alltid rätt eftersom man kan mäta på foten medan man stickar. Dessutom kan man inte råka ut för att garnet tar slut för tidigt, eftersom de är stickade från tån och upp blir bara skaftet olika långt!

Jag stickar både sockarna på en gång på samma rundsticka med "magic loop". Då blir de garanterat lika!
Användarens profilbild
Av tweed
Om man ska sticka två strumpor bredvid varandra på magic loop, hur gör man när man lägger upp då? Först lägga upp den ena med ett nystan, men sen då? Hur "viker" man så att de blir runda båda två?
Idag var jag förbi KnitLab och köpte ett nytt par 4 mm-stickor. De trästickor de hade var Brittany för 119 kr! :shock:
Butiksbiträdet lovordade de iaf och de är lenare än mina bambustickor. Kan ni snälla säga att de är värda sina 119 kr! Jag såg i och för sig att det är 5 års garanti på stickorna och det känns ju tryggt förstås. Men ändå. :shock:
Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:Om man ska sticka två strumpor bredvid varandra på magic loop, hur gör man när man lägger upp då? Först lägga upp den ena med ett nystan, men sen då? Hur "viker" man så att de blir runda båda två?
Ja, jag lägger först upp den ena, om vi nu tänker att vi börjar uppifrån på "tuben av strumpan", sen delar jag på maskorna och drar ut lite kabel i mitten så att det viker sig. sen lägger jag upp nästa socka och gör likadant...

Hmm.. blev virrigt, jag lägger upp lite och stickar en bit och lägger upp en bild....
Bild

Man kan sticka många saker samtidigt på rundsticka, till exempel ärmar, om man vill var säker på att de blir lika...
Grattis på födelsedagen kvarnvik! :blomster: (fast låtsas att blommorna är ett garnnystan eller nåt :lol:) Visst läste jag i någon tråd att du fyller år idag. Ja, du kan få blommor ändå såklart :D

Någon som vet vart de har bäst pris på Rowankatalogerna? (eller som råkar ha nr 43 och vill skriva av ett mönster åt mig?)
CrazyMagpie skrev:JinxLinda - Hallå , nu tycker jag att det är på plats med en förklaring om VARFÖR du behöver en rundsticka också! :this: :wink:

Bild
Här har ett par pulsvämare blivit klara... simpla rent tekniskt, men med en tanke bakom iaf...

Jag tänkte göra ett par benvärmare åt mig själv. Vet dock inte riktigt om jag ska köra resårstickning hela vägen eller om jag ska göra så bara en bit och sen slätstickning och nederst resår igen :hmm:

Vilka fina pulsvärmare! :love:
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:
kvarnvik skrev:Om man ska sticka två strumpor bredvid varandra på magic loop, hur gör man när man lägger upp då? Först lägga upp den ena med ett nystan, men sen då? Hur "viker" man så att de blir runda båda två?
Ja, jag lägger först upp den ena, om vi nu tänker att vi börjar uppifrån på "tuben av strumpan", sen delar jag på maskorna och drar ut lite kabel i mitten så att det viker sig. sen lägger jag upp nästa socka och gör likadant...

Hmm.. blev virrigt, jag lägger upp lite och stickar en bit och lägger upp en bild....
Bild

Man kan sticka många saker samtidigt på rundsticka, till exempel ärmar, om man vill var säker på att de blir lika...
:hmm: Jag fattar ändå inte. Och jag kan inte förklara hur jag tänker, så det blir svårt att förklara för mig 8) besvärligt...
kvarnvik skrev:
ellla skrev:

Bild

:hmm: Jag fattar ändå inte. Och jag kan inte förklara hur jag tänker, så det blir svårt att förklara för mig 8) besvärligt...
Det finns en otroligt pedagogisk instruktionsvideo på det där ute på nätet, men jag hinner inte googla nu. Prova magic loop och socks så tror jag nog du hittar den.
Användarens profilbild
Av ellla
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:
ellla skrev:

Bild

Det finns en otroligt pedagogisk instruktionsvideo på det där ute på nätet, men jag hinner inte googla nu. Prova magic loop och socks så tror jag nog du hittar den.
Prova! Allt är mycket lättare då man har det framför sig än när man tänker på det!

Om magic loop http://www.youtube.com/watch?v=BtBSmxGomPk
Om att göra två på en gång http://lindaknittingblog.blogspot.com/2 ... -loop.html
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?