Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Challe
Hur lappar jag håliga byxknän på bästa sätt? Det är supersvårt att få in ett smalt byxben i symaskinen, lappa för hand är för svårt, stryka fast såna där lagningslappar man köper håller inte i tvätten. Eller gör jag fel?! :hmm:
Användarens profilbild
Av melon
Jag är rätt haj på att sy men där går min gräns. Det är förj**a krångligt att stoppa in ett barnbyxben i symaskinen och för hand är liksom inget alternativ. Eller så finns det ett smart sätt som jag inte lärt mig än.
Användarens profilbild
Av mimpen
Jag behöver också veta. Hade tänkt sån där som man stryker på, funkar inte det alltså? I så fall verkar ju det som en korkad lösning.

Nä, nu vet jag. Jag köper NYA byxor åt Elsan :)
Av Challe
Jag behöver också veta. Hade tänkt sån där som man stryker på, funkar inte det alltså? I så fall verkar ju det som en korkad lösning.
Nä, på våra byxor funkar det visst inte att stryka på såna där lappar. Förstår inte vitsen med dessa, dels lossnar dem när barnet böjer knäät och även i tvättmaskinen. Har t.o.m testat att först stryka OCH sy runt om, det var väldigt svårt att få in nålen i dels byxan och etiketten. Bra tidsfördriv men inte heller det höll... :hmm:
Användarens profilbild
Av Therese
När jag har lappat smala byxben så har jag sprättat upp en bensöm. Ofta är ju en söm enkelsydd. Man behöver ju inte sprätta hela vägen utan bara på mitten sas.
Då kan man sy på laglappen! Men liiite bökigt är det allt. :wink: Det ska noga vara favoritbyxor om jag ska ta mej tid. :roll:
Användarens profilbild
Av knutis
Therese skrev:När jag har lappat smala byxben så har jag sprättat upp en bensöm. Ofta är ju en söm enkelsydd. Man behöver ju inte sprätta hela vägen utan bara på mitten sas.
Då kan man sy på laglappen! Men liiite bökigt är det allt. :wink: Det ska noga vara favoritbyxor om jag ska ta mej tid. :roll:
Smart!! :vågen: Det har jag inte tänkt på utan jag har krånglat in benet och sytt. Resultatet lite lite beroende på storlek på byxbenet helt enkelt.
Men att sprätta är ju kanon!! Tack för det tipset!! :D
Användarens profilbild
Av Cayenne
8-åringen som har storlek 122-134 på sina jeans är den som sliter sönder knäna här, och dessa knölar jag in i symaskinen. JAg har klippt sönder utdömda jeans och hjort hjärta som jag syr på. Själv lagade jag mina jeans med textillim när jag var tonåring. Under hålet - alltså från baksidan 8)
Användarens profilbild
Av HomeRiver
Jag sprättar upp bäggge byxbenen på bägge sidor. Tycker det blir snyggare när bägge benen är lika. Sen syr jag fast en ordentligt stor lapp som går ända ut i sidorna och där sys fast i sidsömmen. Vill jag vara noga använder jag dubbelfästande vliseline först. Denna variant kan bli riktigt tufft med avvikande tyg. Jag har till och med lyckats någon gång så bra att det inte har varit uppenbart att det handlat om en lagning utan det har sett medvetet ut.

Några andra tips från mig med storslitande barn:
- laga snabbt innan hålet blir stort eller i värsta fall pillas upp än mer av barnet
- klipp av till jeans (men spara gärna delar till lappmaterial enligt ovan)
- släng och köp nya (men spara gärna delar till lappmaterial enligt ovan)
- använd jeansnål
- använd ordentliga utebyxor, exempelvis i ofodrad bävernylon eller Fristads
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?