Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Rosalinda
För ett tag sedan läste jag en tråd om när det var lämpligt att låta barn åka framåtvända i barnvagn. Många här tyckte att det var induviduellt men att barn under ett år borde åka bakvänt. Jag tycker själv att det är trevligare att ha ögonkontakt med min plutt när jag går med vagn.

Min son väger nu lite över 10kg och vi övar på ryggbärande eftersom det börjar bli väldigt tungt att bära honom på magen nu. Men jag tycker inte om att inte kunna se honom när han sitter på ryggen. Jag har ingen riktig koll och det känns lite som samma sak som att vända barnvagnen.
Hur resonerar ni som inte kan tänka er att ha barnet framåt vänt i vagn men bär på ryggen? :hmm:
Jag mear absolut inte att kritisera någon. Jag vill bara veta hur ni tänker.
Användarens profilbild
Av disavi
Ja brukar bära dottern på ryggen i sele. Tycker de känns lite jobbigt om ja e bland massa folk. Men som nu innan jul hade ja sambon me mig som går bakom så han har koll. Om ja ska gå själv har ja henne på magen i sjal. Vagn använder ja väldigt sällan. Å då får hon åka bakåt. Kan du inte pröva backspegel?
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag förstå hur du menar men jag tycker ändå att det finns stora skillnader mellan framåtvänt i vagn och att bära på på ryggen. På ryggen har du kroppskontakt med barnet, barnet kan hela tiden känna din andning och höra din röst. Barnet har också möjlighet att gömma sig från alla synintryck genom att borra in huvudet i din rygg.

Men precis som föregående skribent så väntade jag ganska länge med att bära på ryggen om jag var ensam på stan, just för att jag inte kände att jag hade koll helt och hållet. Om pappan var med var det en annan sak.
Användarens profilbild
Av mari_tres
Håller med Jazoo jag med. Har en 1,5-åring som fortfaranden sitter vänd mot mig då hon åker vagn, men som jag sätter på ryggen utan att fundera på det närmare.
Jag känner ju henne hela tiden, och jag kan ta på henne om jag vill. Blir väl så att jag sätter henne framåtvänd i vangnen då vi byter till en mindre vagn, typ sulky.
Av Sofie
Jag tycker personligen att det är jättestor skillnad på att ha barnet i framåtvänd vagn och på ryggen.

På ryggen har jag kroppskontakt, lite som "häst och ryttare"-symbiosen. Jag upplever att jag känner vad han känner när vi är så nära på ett helt annat sätt än vad jag gör när jag har honom i vagn (även bakvänd, bara det jag använder då jag vagnar)

Barnet ser det jag ser från samma höjd, jag har lättare att relatera till saker han säger om omgivningen, vi har liksom samma perspektiv.

Jag ser det mer såhär: När jag har kontaktbrist pga vagnanvändning så måste jag se barnets ansikte, det behövs inte när han sitter på mig. Jag har för övrigt oftast inte så mycket ögonkontakt vid sjalade fram heller, antingen ammar han eller så sover han :wink: (det var annat när han var mindre) Men detta är ju min personliga känsla och ingenting jag vill projicera på någon annan, det är en av anledningarna till att jag knappt använder vagn överhuvudtaget, kontaktbristen.
Av Sofie
Nu har jag läst era andra svar med :wink:
Håller med om det om att barnet kan avskärma sig! Verkligen. Det är en annan stor orsak för mig.
Användarens profilbild
Av diddeldi
japp det är stor skillnad på att sitta på ryggen eller att åka framåtvänd i barnvagn tycker jag. och för att få ögonkontakt brukar jag använda en slingview bärspegel när jag bär på ryggen :D

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?