Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lillblomma
Hej...
Har nu införskaffat en tvillingnål till min nyservade :vågen: maskin och tänkte försöka sy nåt till tjejerna... Till att börja med får det bli nåt av tyg köpt i riktig butik eftersom jag måste få känna, jag är nämligen urkass på vad olka sorts tyg kallas, vill ni hjälpa mig?
Främst trikå... "T-shirt-tyg". Är det samma sak som jersey? Finns väl nåt som kallas dubbel jersey oxå eller har jag hittat på det själv?
Hur vet man hur tjockt tyget är? En t-shirt kan ju vara väldigt olika... Kan man se det på "innehållsförteckningen"? :oops:
Och så undrar jag över sånt tyg som tex Lingon&Blåbärs Bootcuts är sydda i... Nån som vet vad det är? Samma som min tjocka Boob tunika... :wink: Det är som trikå fast mycket tjockare lixom... Inte alls fladdrigt som en t-shirt...
Velour vet jag vad det är, och muddväv börjar jag förstå mig på också efter att ha läst här inne, är det nåt mer jag behöver ha koll på? Tänkte väl främst sy kanske trikåer, tunikor, typ singoalla, bootcuts och kanske lite mjukisar med eller utan mudd.
Ev kanske jag testar Trollungarnas (eller vad de nu heter) koncept, men jag är inte så säker på att jag gillar deras tyger. Men man kan ju beställa nåt bara för att få nåt färdigklippt att börja med och sen kopiera mönstret...

Så hjälp mig nu att komma igång och tipsa gärna om enkla mönster till barn (har redan kollat in muddbyxan här inne) och om var jag hittar bra tyger.

//A
Användarens profilbild
Av glis
Jo, så vitt jag förstått efter att ha klämt mig igenom Andersson och Hjalmarssons sortiment:
Singeljersey är det lite slirviga tyg som de flesta T-shirts är gjorda av. Det blir ju väldigt olika beroende på om det är 100% bomull eller om det innehåller viskos eller stretch. De här tygerna har tydlig avigsida, ser ut som avigsidan på slätstickning.
Heavy singeljersey är stickat på samma sätt men med grövre tråd.
Interlock är stickat så att båda sidor är likadana. Blir oftast ganska stabilt och gôtt tyg, min favorit.

Vad gäller mönster så har jag beställt gamla nummer av Ottobre, jag gillar en hel del av deras lite enklare kläder och tycker att de är lätta att anpassa.

Lycka till och välkommen i barnklädesträsket!
Användarens profilbild
Av glis
Kom på att en mycket vanlig form av trikå som jag glömde skriva upp är Ribb. Som resårstickat ungefär, de flesta jag har träffat på har varit ganska slappa, inte min favorit.
Användarens profilbild
Av melon
Jag syr nästan uteslutande i interlock, det är stadigt och samtidigt smidigt tycker jag! Ribb och muddväv till kanter och muddar.

Ang mönster så bara älskar jag denna boken:
Bild
Av Lillblomma
Aha...
Låter som att jag också gillar interlock! För jag gillar inte trikåer som inte håller formen... Hatar när det ser ut som knäiga, urtvättade, sladdriga, ja ni vet...
Ska till en tygbutik idag och köpa tyg till ett bärskydd, ska se om de har "klädtyger" eller bara hemtetil. Det är inte ens säkert att de har tyget till skyddet, men de ligger närmast så jag börjar där... (Men med all sannolikhet kommer jag bli lika besviken som alla gånger jag varit där tidigare och lova, igen, att aldrig mer gå dit... Men jag är optimist! Kanske de bättrar sig!
Vet inte annars nån affär här i min närhet som har typ klädtyger, men jag har ju å andra sidan inte börjat leta än...

Tack för era svar. När jag kommit så långt att jag hittat en butik som säljer tygerna ska jag nog låna den där boken på bibblan med.
//A
Användarens profilbild
Av melon
Lillblomma skrev:Aha...
Låter som att jag också gillar interlock! För jag gillar inte trikåer som inte håller formen... Hatar när det ser ut som knäiga, urtvättade, sladdriga, ja ni vet...
Ska till en tygbutik idag och köpa tyg till ett bärskydd, ska se om de har "klädtyger" eller bara hemtetil. Det är inte ens säkert att de har tyget till skyddet, men de ligger närmast så jag börjar där... (Men med all sannolikhet kommer jag bli lika besviken som alla gånger jag varit där tidigare och lova, igen, att aldrig mer gå dit... Men jag är optimist! Kanske de bättrar sig!
Vet inte annars nån affär här i min närhet som har typ klädtyger, men jag har ju å andra sidan inte börjat leta än...

Tack för era svar. När jag kommit så långt att jag hittat en butik som säljer tygerna ska jag nog låna den där boken på bibblan med.
//A
Jag har andersson & hjalmarsson precis runt hörnet som gör trikå i alla dess former och velour (bla till kalikå och liten) så om du blir besviken igen kan jag köpa ett par meter och skicka till dig. Trikån är ffa enfärgad och randig men velouren finns med både ränder och ibland kaniner eller stjärnor. Det blir ganska dyrt med porto men det kan det vara värt för att få riktiga kvalitetstyger. :tumup:
Av Lillblomma
Hahaha.. Jo, det är tur man lär sig... Jag ringde faktiskt för att fråga om de hade fleece o bävernylon och det hade dom ju inte! Jag ska inte, inte, inte åka dit igen, det bara ÄR så!
Men det måste ju finnas NÅT bra ställe, jag bor ju inte världsalångt från Stockholm, men nu för tiden finns det ju bara stora köpcentran och där finns på sin höjd Hemtex och Åhlens... Men den i Sumpan, är det nåt att satsa på? Textilcentrum eller vad den heter? Dom verkar ha svart bävernylon i alla fall, så det fpr kanske bli en tur dit nästa vecka... Eller i morgon, får se om jag fåt med mig Thea på en sån utflykt. Eller, jag ska ju till Jazoo på tisdag! Det blir ju perfekt!
Ska se vad de har där och påbörja nåt smått... Måste sy bärskyddet innan vi ska till fjällen så första plagget blir nog inte förrän vi är hemma igen...

Tusen tack för allas hjälp, tyvärr (?) hittade jag en massa nya tyger när jag surfade runt efter bävernylon, men jag får väl fråga efterhand. Nu vet jag att jag ska fråga efter enfärgad interlock och stadig (mönstrad, matchande) trikå till att börja med.

//A
Av Emmiez
glis förklarade ju jättebra :vågen:
o ja e glad att ja va på A&H samtidigt som glis, då fick man bra koll :D

fast vilket är egentligen trikå?.. ja e så dålig på namn :?
är det ett samlingsnamn av alla dom du nämnde eller vad är det?

jag köpte ribb i tron om att det var mudd, o tyckte det var väldigt sladdrig mudd, tills jag handlade igen och insåg att mudden var mudd o ribb va nåt annat :roll:
Användarens profilbild
Av glis
Äch så du säger :oops:
Allt stickat är trikå (tror jag). Lätt att hålla reda på.
All mudd värd namnet som jag har träffat på innehåller en del syntet som står för elasticiteten. Brukar vara stor skillnad på spänsten när man kännt efter några gånger.
Av Emmiez
aha, då förstår jag nog vad trikå är :)
Tack
Av Lillblomma
Mest Hilco då?
Måste man kolla tyska butiker då?
Har just fått tre ljuvliga Ottobretidningar och där finns ju huuuur mycket som helst jag vill göra. Men jag vågar inte riktigt shoppa loss hej vilt på tyger som ser snygga ut eftersom jag inte vet om plagget kräver nåt speciellt... Har tex hittat en fin luvjacka till dottern, mönstrad i ett sweatshirttyg som enl tidnngen kommer från Hilco. Och då vill jag ju gärna ha tag på just DET, för att veta att det blir bra... Fegis... :oops:
GÅR det?
Såg också på neanobelle att nån sytt upp just den modellen med velour som kant och mudd??!? FÅR man det??!?! :siishah: Verkar inte det lite konstigt? Eller funkar det bra? Kan ju inte bli jätte spänstigt...
Å är det nån som handlat från neanobelle?
Åååhhhh, det är så lång startsträcka.... Vet inte riktigt hur jag ska komma igång... Känns som att jag stampar på stället och inte kommer nånstans alls... Men jag ska kanske åka till butiken som kanske eventuellt har nåt och köpa nåt halvbra bara för att komma igång...
//A
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?