Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nebulosa skrev:
erisara skrev:Stickfodral har jag ett men det räcker inte på långa vägar. Jag kanske helt enkelt blir tvungen att sy fler. :hmm:
Har du nåt mönster du syr efter?
Jag behöver också ett fodral men vet inte hur den ska se ut.
Nä, jag hittade på ett eget. Har några bilder någonstans. Ska se om jag hittar.

Här var det. Först en bild när det är öppet och sedan en när det är stängt och ligger bredvid ett pocketbokfodral.

Bild

Bild

Om jag skulle göra förändringar så skulle jag gjort det större så att det ryms fler stickor. Och kanske specialficka för stickmått.
Jag planerar ett lite mindre för strumpstickor också. Men hur gör man ett fodral till rundstickor?
Ja, det är just den där snön mot handlederna jag vill att mina barn ska få slippa! :iihhh: *burr*

Jag tror iofs att jag kommer att strunta i överviket på dessa vantar och bara ha en rakt skaft, eller tja, man kan ju vika upp det om man vill, men det ska funka att ha långt och uppvikt! :tumup:
ellla skrev:
CrazyMagpie skrev:En fundering... vad tror ni om att sticka Lovikkavantar med ribbstickade skaft/muddar? Kan det funka? :hmm:

Lovikkavantar är mysiga tycker jag, men de är ju ofta så korta och vida, så det tänkte jag kanske att det kunde gå att råda bot på! :-D

(tänker alltså inte lurva upp och tova själva mudden utan bara hand-delen i såfall)
Man gör ju ofta en övervikt kant på lovikkavantar, så jag brukar göra den del som är mot handleden några maskor mindre än delen som är över och handdelen. Det blir ju lite samma funktion! Ribbstickat tror jag blir superbra! det kallaste som finns är snö mot handlederna... *ryser*
erisara skrev:Som jag skrev för ett par dagar sedan så fick jag en större påfyllning i stickförådet av min mormor. Nu ska jag försöka få ordning på stickorna, men hur? Är det någon som vet hur man struktorerar upp sina stickor och förvarar dem så att man har någon chans att hitta dem man behöver? Jag fick alltså en 4-5 rundstickor, 7-8 uppsättningar strumpstickor och ett 20-tal jumperstickor och har ingen aning om hur jag ska få ordning på mitt plötsliga överflöd.
Jag tror det finns lika många sätt att förvara som det finns stickare. ;)

Mina stickor och virknålar förvarar jag i olika etuier/lådor. Jag har etuier/fodral i plast för långa stickor. Jag har små lådor med skjutlock i trä till rundstickorna (förutom denisestickorna för de har eget etui). Strumpstickor och virknålar har jag stående i burkar men jag ska sy fodral till dem har jag tänkte. Någon gång när jag får upp andan igen efter alla sjukor.

Hemgjorda fodral tycker jag är finast, sydda, tovade, stickade eller virkade. Personligt, kul att göra och snyggt att förvara i. :)
Nebulosa skrev:
erisara skrev:
Nebulosa skrev:
erisara skrev:Stickfodral har jag ett men det räcker inte på långa vägar. Jag kanske helt enkelt blir tvungen att sy fler. :hmm:
Har du nåt mönster du syr efter?
Jag behöver också ett fodral men vet inte hur den ska se ut.
Nä, jag hittade på ett eget. Har några bilder någonstans. Ska se om jag hittar.

Här var det. Först en bild när det är öppet och sedan en när det är stängt och ligger bredvid ett pocketbokfodral.

Bild
Bild

Om jag skulle göra förändringar så skulle jag gjort det större så att det ryms fler stickor. Och kanske specialficka för stickmått.
Jag planerar ett lite mindre för strumpstickor också. Men hur gör man ett fodral till rundstickor?
Snyggt! :app: Nåt sånt vill jag sy.
Ser att du inte har ett "lock" så stickorna inte ramlar ur. Men de kanske håller sig på plats?
Sydde du ihop allt och sen sydde spåren till själva facken? Förstår du hur jag menar? :hmm:
De verkar hålla sig på plats fast jag har det mest stängt så jag har inte testat så mycket hur bra de sitter om man viftar runt med det öppet.

Ja, jag sydde först ihop och sydde sedan spår. Kanske inte supersnyggt (det syns ju ränder från utsidan) men jag tyckte det blev bra nog.
Jag blev så sugen på att sticka när jag läst tråden, så jag gjorde först klart ett av mina UFO's, bild kommer senare, och sen började jag på en jättelätt halsduk, eller vad det nu än blir :D
Stickar med jättetunnt garn på strl 8 :D

Edit: lägger till bilderna :)
Bild
Ville ha fransarna tätare, men det räckte inte garnet till, ska nog köpa ett nystan till någon dag. :hmm:

N ville prova den också:
Bild
Asereth: Supersnygga! Förstår att dottern din snodde dem! :wink:

Förvaring av stickor: Mina stickor står i en sån här burk från IKEA:
Bild
Alla strumpstickor står i såna plastfodral som man får med när man köper Dropsstickor. Rundstickorna står i likadana (fast större fodral). Jag drömmer dock om att orka sy ett stickfodral, typ som erisaras.
Användarens profilbild
Av glis
Mina stickor ligger i en låda, de som hör ihop är ihopknutna och många rundstickor ligger i sin köpepåse. Men det viktigaste som gör att det funkar bra är förra årets julklapp från svärfar: ett skjutmått!

Jag stickar tvåändsstickade vantar av garn från Östergötlands ullspinneri. Första går ganska snabbt för jag vill bli färdig så jag kan sticka vanligt igen. Har tänkt mig mössor i sådant där garn som ändrar färg.
http://www.garnkorgen.se/product_info.p ... ts_id=2093
Användarens profilbild
Av tweed
Muuminmamman skrev:
kvarnvik skrev: Tack!
Så om jag har fattat rätt då: Bild
Vartannat varv vanliga räta och vartannat de här stjärnorna med en rät mellan varje? Har ska provlappas :app:
Ja, så ser det ju ut. :-) Visa provlapparna!

/MuuM
Här kommer provlappen:
Bild
Jag tror att det är rätt på den översta biten, enligt muums instruktion, fast med slätstickning när det inte är själva stjärnan och med stjärnorna förskjutna enligt diagrammet, provade lite olika på lappen innan jag kom fram till detta...
Användarens profilbild
Av ellla
Jag provade att sticka ett par bebissockar med det där mönstret på skaften, tänkte göra lite längre som man kan dra upp över byxbenen på bebis. JAg insåg att det där mönstret gör sig bäst om det stickas lööööst... inte med mitt sockgarn och lagoma stickor för att få tjock slätstickning.. Det syns knappt att jag gjort mönster! men det var ett väldigt roligt mönster! ska kanske prova att göra något mer luftigt i samma mönster...
Användarens profilbild
Av tweed
ellla skrev:Jag provade att sticka ett par bebissockar med det där mönstret på skaften, tänkte göra lite längre som man kan dra upp över byxbenen på bebis. JAg insåg att det där mönstret gör sig bäst om det stickas lööööst... inte med mitt sockgarn och lagoma stickor för att få tjock slätstickning.. Det syns knappt att jag gjort mönster! men det var ett väldigt roligt mönster! ska kanske prova att göra något mer luftigt i samma mönster...
Det här ovan? Ja det verkar funka bäst för ganska gles stickning
Användarens profilbild
Av ellla
Jo det där ovan. Kom på nu när jag plockade fram alpacagarn och 5mm stickor att jag tänkt helt fel om det mönstret med!

Jag stickade varv 1: kantmaska *3tillsammans utan att släppa ner, 1omsl, samma tre tills, 1 rät*kantmaska
varv 2: alla aviga
varv tre: kantmaska *1 rät, 3tillsammans utan att släppa ner, 1omsl, samma tre tills*
Men jag borde ju ha stickat varv tre med en extra förskjutning! Alså kantmaska, 1rät* 1 rät, 3tillsammans utan att släppa ner, 1omsl, samma tre tills* två räta, kantmaska

annars blir det ju konstigt och "fel" om man jämför med halsduken! Ibland funkar inte min hjärna innan utan jag måste göra på riktigt innan jag fattar vad som är konstigt! Hmmm.. hade jag kollat mer noga på beskrivningen kanske jag kommit på det på en gång...
Senast redigerad av ellla den tor jan 08, 2009 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Titta, titta, titta!! Egengjorda stickor!! :app:
Visst, de blir kanske inte superanvändbara eller jättebra att sticka med, men mycket personliga och i mitt tycke snygga! :tumup:

http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=285832.0

SÅNNA vill jag också göra, om och när jag vågar mig på sånna där starkt luktande två-komponentsröror alltså.... :wink:
Användarens profilbild
Av ellla
CrazyMagpie skrev:Titta, titta, titta!! Egengjorda stickor!! :app:
Visst, de blir kanske inte superanvändbara eller jättebra att sticka med, men mycket personliga och i mitt tycke snygga! :tumup:

http://www.craftster.org/forum/index.php?topic=285832.0

SÅNNA vill jag också göra, om och när jag vågar mig på sånna där starkt luktande två-komponentsröror alltså.... :wink:
Snygga!!!
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?