Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Tuvis
Min bebis börjar bli för tung för trikåsjalen. Vad göra?
Fick mitt första barn för 5 månader sen och köpte då ganska snabbt en trikåsjal (Moby wrap) som både hon och jag verkligen gillar. Men hon är en stor tjej (närmare 9 kg) och det känns som det börjar bli dags att gå vidare. Har ingen tidigare erfarenhet av vare sig sjalar eller selar, så jag känner mig helt vilse i djungeln. (Köpte förresten min sjal i väntan på en BabyBjörn-sele jag skulle få låna, men den selen har jag aldrig använt eftersom den var så obekväm och omysig i jämförelse med sjalen :wink: ) Ska jag satsa på en sjal (vilken?) eller bärsele (vilken?)? Min dotter sitter helst framåtvänd i sjalen då hon är vaken. Hur funkar det om jag ska uppgradera mig? När kan man börja bära på ryggen? Jag är lång och smal, påverkar det vad jag borde välja? Jag är som sagt mycket vilsen så alla tips tas emot med stor tacksamhet!
Du kan redan nu börja knyta upp henne på ryggen, men inte i en trikåsjal, utan då en vävd sjal, det är bättre stadga i den. Eller sele, det är betydligt enklare att få till om man är nybörjare. En sele på ryggen har också fördelen att barnet inte kan luta sig bakåt så mycket. Jag personligen tycker att sjal är skönare, men sele är enklare. 8) På magen är sele grymt obekvämt (tycker jag) så om du bara ska köpa ett bärdon så skulle jag rekommendera sjal för den är mer mångsidig. Men en vävd sjal och en sele är perfekt.

Vad gäller modell så är det bara välja en som du tycker är fin och en som passar din plånbok. Kika gärna efter begagnade, det blir billigare, miljövänligare och oftast så är de ingosade och mjuka om man köper begagnade. :tumup:

Att bära med barnets ansikte framåt har jag ingen personlig erfarenhet av, jag tycker att de ser ut att sitta så ruskigt obekvämt då så jag har aldrig fått för mig att testa. 8) Det ser tungt ut för bäraren också tycker jag.

När det gäller längd på sjalen så beror det på hur lång/kort, tjock/smal du är. Men en 4,7 passar de flesta och det är en vanlig längd.

Mina personliga favoriter är när det gäller sjalar är Didymos och Easycare. Gillar även Hoppediz den är prisvärd. Ellevill Zara sneglar jag också på, men gillar inte riktigt mönstret, men många är lyriska över dessa sjalar just nu. :lol: Och när det kommer till selar så föredrar jag Angelpack över alla, men Manducan gillar jag med, den är prisvärd och räcker länge! :tumup:
Av Tuvis
Dorotea skrev:Jaa du, det finns ju en hel del att välja på. ;) I vilka situationer använder du sjalen? Promenader, hemma, sövning, tröstning, vad?
Ja, det är ju därför det är så svårt :D Använder sjalen hemma för att få händerna fria, ibland på promenader och enstaka fall för att söva.
Av Tuvis
Isanna skrev:Du kan redan nu börja knyta upp henne på ryggen, men inte i en trikåsjal, utan då en vävd sjal, det är bättre stadga i den. Eller sele, det är betydligt enklare att få till om man är nybörjare. En sele på ryggen har också fördelen att barnet inte kan luta sig bakåt så mycket. Jag personligen tycker att sjal är skönare, men sele är enklare. 8) På magen är sele grymt obekvämt (tycker jag) så om du bara ska köpa ett bärdon så skulle jag rekommendera sjal för den är mer mångsidig. Men en vävd sjal och en sele är perfekt.

Att bära med barnets ansikte framåt har jag ingen personlig erfarenhet av, jag tycker att de ser ut att sitta så ruskigt obekvämt då så jag har aldrig fått för mig att testa. 8) Det ser tungt ut för bäraren också tycker jag.

När det gäller längd på sjalen så beror det på hur lång/kort, tjock/smal du är. Men en 4,7 passar de flesta och det är en vanlig längd.
Tack för svaret! Kanska ska jag satsa på en ny sjal då. Hon är ju fortfarande så liten och jag har ju bättre koll på henne då hon sitter på magen. Och ja, det är skönare att bära mage mot mage, men har man en bebis som slingrar sig som en ål för att kunna spana framåt, fungerar det inget vidare :wink: Då jag bär henne i famnen måste jag också ha henne vänd utåt för att hon ska vara nöjd och så har hon varit sen hon föddes...

Är lite orolig för om jag ska få till knytningen på en vävd sjal bara. Är det inte betydligt lättare med en trikåsjal?
Av sjaltokan
Tuvis skrev: Är lite orolig för om jag ska få till knytningen på en vävd sjal bara. Är det inte betydligt lättare med en trikåsjal?
Nja nej med en följsam och tunn vävd så är det inte så mycket svårare, principen är samma men det är klart att en vävd är inte lika förlåtande om du knyter för löst, men du lär dig snart..
Av Tuvis
Tack för ditt utförliga svar! Att bära på höften tror jag definitivt skulle funka. Gäller ju bara att få till knuten... Kanske ska jag satsa på sele (velig!) som funkar på höft och rygg då till att börja med. Och kanske utöka med en sjal senare...
Såg ju att du har en bebis på väg när som helst nu också - härligt! :D Hoppas den tittar ut snart
Mitt tips om du väljer en vävd sjal är att köpa en ganska tunn och smidig begagnad. Jag gjorde misstaget när jag bytte från trikå till vävd att jag köpte en helt ny Hoppediz som jag tyckte var hopplöst tjock och sträv och jag fick inte till en enda knytning, den fick mig faktiskt att gråta flera gånger. Idag skulle jag nog med lätthet kunna hantera den, men inte då vid mina första försök med vävd sjal. Jag gick då miste om flera månaders sjalbärande innan jag insåg att det fanns andra smidigare sjalar, och att sjalar visst var någonting för mig. Under tiden bar jag i sele så det var ingen stor skada skedd, men ändå... :roll:
Av Tuvis
Tack! Jag har faktiskt beställt en Manduca idag. Sen får vi väl se om jag kompletterar med en sjal också... ...lite senare... Beror väl på hur det funkar antar jag. Är ju så mysigt med sjal! Och blir det en sjal ska jag komma ihåg rådet om tunn, smidig och begagnad!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?