Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Idag hittade jag äntligen mönstret till mössan jag höll på med. Så nu har jag två pågående projekt. Båda två lika snabbstickade (känns det som nu iaf :roll:).

Några tips på snabbstickat:
Halsdukar
Vantar
Sockor av alla de slag
Mössor

Speciellt till barn är ju ovanstående supersnabbt. Yll&Tyll har ju mönster på "mössan du stickar på en kväll". Det kostar väl dock 20 kr och säljs bara ihop med garn.
Användarens profilbild
Av Totte
Ursäkta en sån där fråga som jag knappt vägar ställa :oops:

Är mohair ull? eller kanske ska jag fråga: har mohair samma egenskaper som ull?
Av Ponyo
Totte skrev:Ursäkta en sån där fråga som jag knappt vägar ställa :oops:

Mohair är riktigt luddigt garn. Det är nog varmare än vanlig ull.
Bubbi skrev:

Mohair är från angorageten, så getull eller vad man får säga...
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:
kvarnvik skrev:Jag tycker att den här halsduken är helt underbar, men hur har hon gjort? :hmm: http://www.garntrollet.se/stareclipse.html Det verkar som att hon har använt en del av mönstret till sjalen men jag fattar inte riktigt de engelska termerna eller hur mycket av mönstret man ska sticka.
Jag puffar den här frågan lite :D
Efter att bara ha skummat bloginlägget och även mönstret skulle jag säga att hon använt sig av första diagrammet till halsduken. Sjalen som mönstret hör till var väl tre olika diagram.
Jag kan inte läsa diagram :hmm: Kan du förklara för mig? :roll:
Jag är ingen hejare på diagram heller, så jag ska inte ge mig på att försöka förklara något så här dags... Kanske någon annan?
Användarens profilbild
Av tweed
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:
kvarnvik skrev:Jag tycker att den här halsduken är helt underbar, men hur har hon gjort? :hmm: http://www.garntrollet.se/stareclipse.html Det verkar som att hon har använt en del av mönstret till sjalen men jag fattar inte riktigt de engelska termerna eller hur mycket av mönstret man ska sticka.
Efter att bara ha skummat bloginlägget och även mönstret skulle jag säga att hon använt sig av första diagrammet till halsduken. Sjalen som mönstret hör till var väl tre olika diagram.
Jag är ingen hejare på diagram heller, så jag ska inte ge mig på att försöka förklara något så här dags... Kanske någon annan?
:help:
Användarens profilbild
Av Totte
Kaffemoster skrev:
Bubbi skrev:

Mohair är från angorageten, så getull eller vad man får säga...
TACK för snabba svar :urule: Har hittat en ansenlig mängd garn på vinden hos pappa (mamma var en storstickare) och dottern hatar vantar--tänkte att det kanske skulle funka med torgvantar, och då skulle de ju bli både varma och gosiga om jag använder mohairen :D (och den är lite uppblandad vilket väl bara ökar hållbarheten; tänker att det brukar vara lite syntet i ullgarn till strumpor)
Användarens profilbild
Av MuuM
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:

OM jag förstår rätt så har hon använt sig av följande:

3-into-3 star: K3tog without dropping sts from left needle; yo, k same 3 sts together again and drop from left needle. Number of sts has not changed.

Och det blir såhär: Sticka tre maskor tillsammans utan att släppa dem från den vänstra stickan; gör ett omslag, sticka samma tre maskor tillsammans igen och släpp dem från stickan. Antalet maskor har inte ändrats.

Provlapp! ;-)

Annars är den här himla skoj, speciellt i melerade garner: http://www.sheepinthecity.prettyposies. ... 00079.html och här är en video: http://se.youtube.com/watch?v=Qenzg_-uAl0

/MuuM
Användarens profilbild
Av tweed
Muuminmamman skrev:
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:

OM jag förstår rätt så har hon använt sig av följande:

3-into-3 star: K3tog without dropping sts from left needle; yo, k same 3 sts together again and drop from left needle. Number of sts has not changed.

Och det blir såhär: Sticka tre maskor tillsammans utan att släppa dem från den vänstra stickan; gör ett omslag, sticka samma tre maskor tillsammans igen och släpp dem från stickan. Antalet maskor har inte ändrats.

Provlapp! ;-)

Annars är den här himla skoj, speciellt i melerade garner: http://www.sheepinthecity.prettyposies. ... 00079.html och här är en video: http://se.youtube.com/watch?v=Qenzg_-uAl0

/MuuM
Tack!
Så om jag har fattat rätt då: Bild
Vartannat varv vanliga räta och vartannat de här stjärnorna med en rät mellan varje? Har ska provlappas :app:
Tass!

Har inte varit här på länge och kikar inte in så ofta numer eftersom jag varken har tygblöjebarn eller sjalbarn längre. Men jag har lite svårt att släppa -gör det själv-. :wink:

Stickar gör jag ju jämt, så en sticktråd dras man ju till som en magnet. :D
Användarens profilbild
Av MuuM
kvarnvik skrev: Tack!
Så om jag har fattat rätt då: Bild
Vartannat varv vanliga räta och vartannat de här stjärnorna med en rät mellan varje? Har ska provlappas :app:
Ja, så ser det ju ut. :-) Visa provlapparna!

/MuuM
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnvik skrev:Godmorgon alla glada!
Surfa in på min blogg så får ni ett tips på knitpicks startset lite billigare. Det är en tävling om vilken blogg som genererat flest besök på webbutiken, så gå dit via min blogg 8) Adress finns nedan. Gå gärna dit även om ni inte är intresserade av knitpicks, de har annat också :wink:
Puffar det här lite 8)
om man skall sticka eller virka med nål 3,5 och har 4 istället, blir det mer hål då eller blir arbetet bara större?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?