Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Det är ju många som syr pockets, men nu är jag nyfiken på att se bilder på era hemmasydda formsydda blöjor och prefolds!

Få se vad ni har i gömmorna!
Äsch pläsch, min prefold som jag var så nöjd med blev alldeles för liten för att ha som blöja o alldeles för stor för att ha limpvikt i blöjbyxa. Ändå tycker jag att jag mätte o den har de angivna mågtten, typ. Är det för att den inte stretchar så mycket som den borde?

Nu har jag slut på hamla t-shirts så jag kan inte prova igen innan jag skaffat mer material. Vilken besvikelse!
Då vet jag vad vi ska sy på pysselträffarna i vår :vågen:
Den vitgröna var fin, den är väl sydd på overlock :hmm: Men du sydde väl på vanlig och det funkade det med eller hur?
Jag vill se även om den blev förliten. :app:
Ms Morrison skrev:Då vet jag vad vi ska sy på pysselträffarna i vår :vågen:
Den vitgröna var fin, den är väl sydd på overlock :hmm: Men du sydde väl på vanlig och det funkade det med eller hur?
Jag vill se även om den blev förliten. :app:
Jag sydde på vanlig, med typ fuskoverlock i kanten (först raksöm runt om och sen nån form av sicksack som såg ut lite som overlock). Det blev snyggt trots att den blev för liten. Jag har slut på batterier i kameran just nu, men jag fotar sen. Du kan ju få klämma lite på den nästa gång vi ses.
Jag har sytt formsydda, fast jag använde i stort sett samma mönster som till pockets, med frotte i inre och yttre lager och möjlighet att stoppa i ett inlägg. Som prefolds har jag bla sytt ihop tvättlappar från Ikea, ni vet de som kostar någon krona. Passade bra i storlek till nyfödd, nu passar de bra som inlägg.
teres skrev:Jag har sytt formsydda, fast jag använde i stort sett samma mönster som till pockets, med frotte i inre och yttre lager och möjlighet att stoppa i ett inlägg. Som prefolds har jag bla sytt ihop tvättlappar från Ikea, ni vet de som kostar någon krona. Passade bra i storlek till nyfödd, nu passar de bra som inlägg.
Frotté som inre och yttre lager :notes:
Och vad hade du däremellan?

Bilder? :rodna:
Ms Morrison skrev::ropar på Annikar: :dansar:
:lol: Här är jag!

Bild
Dessa har jag sytt. Alla tyger är köpta på http://www.pinkgreen.se
Den oranga är bambustretchfrottè ihopsydd i pocketblöjmodell som knäpps med snappi. Benresåren blev lite klumpig på denna, men annars är dom jättebra! Ganska stor, men eftersom den är så tunn kan man lätt vika mer den fram. Tunn som sagt, nästan sladdrig men när man stoppar i ett bambuinlägg blir den stadig.

De rosa är sydda i ett lager bambustretchfrotte närmast rumpan och ytterst bambu/bomullsfleece. Dessa blev tyvärr inte helt lyckade :hmm: De blev för smala över rumpan. Tanken var att de skulle knappas, men det blev aldrig gjort eftersom modellen blev dålig.

Jag gillar verkligen formsydda sydda i pocketmodell eftersom man själv kan välja uppsugning och att de torkar snabbt, tyvärr finns väl endast swaddlebee på köpmarknaden.
:vågen:

En fundering - lönar det sig att sy själv med fina köpetyger? :hmm: Jag har nog tänkt mig att i så stor utsträckning som möjligt använda/återanvända sånt som jag har hemma, kanske med lite komplettering.
Beror lite på, vad har du tänkt dig, hur mycket du tänkt sy och hur länge använda, hur ofta byta etc? Jag sydde lite formsydda, både för att testa mönster och se vad jag gillade, hade yllebyxor till. Använde mig av flanneltyg jag hade hemma och gammal tjock frottehandduk, extra inlägg av bambu, gammal vikblöja etc.

Jag hade inte köpt något tyg till blöja förrän jag hade varit nöjd med mönstret (men jag är snål eller kallas det för ekonomiskt begränsad?). Nu har det mest blivit att vi gått över till vanliga pockets (som jag syr själv), maken har varit den som bytt flest blöjor sista året och han föredrar dem. Jag har iofs beställt hem bambuvelour, fleece och frotte för att testa att sy inlägg och blir kanske någon formsydd också, tycker det funkar bäst med bambu om rumpan blir lite röd på lillan.
Jag testade först i gamla handdukar och trodde att mönstret passade S. Men när jag sedan sydde i köpetyget så blev blöjan annorlunda. Så de rosa lönade sig inte :oops: Så självklart är det bättre att återvinna. Fast jag hade mest gamla tjocka hårda handdukar som inte kändes så roliga mot rumpan.

Kan tillägga att materialkostnaden för de organga blev typ 240 kr och räckte till 6 blöjor alltså 40 kr per blöja. Om man inte klantar sig så blir det bra mycket billigare än att köpa iallafall :lol:
annikar skrev:Jag testade först i gamla handdukar och trodde att mönstret passade S. Men när jag sedan sydde i köpetyget så blev blöjan annorlunda. Så de rosa lönade sig inte :oops: Så självklart är det bättre att återvinna. Fast jag hade mest gamla tjocka hårda handdukar som inte kändes så roliga mot rumpan.

Kan tillägga att materialkostnaden för de organga blev typ 240 kr och räckte till 6 blöjor alltså 40 kr per blöja. Om man inte klantar sig så blir det bra mycket billigare än att köpa iallafall :lol:
Tack för det svaret! Jag får helt enkelt experimentera mig fram till ett mönster (och se upp så att det funkar även i olika material) och sen köpa tyg. 40 kr/blöja är ju helt klart överkomligt.

Just nu håller jag på att samla på mig t-tröjor och gamla handdukar från alla möjliga håll och kanter, så får vi se vad det blir av det.

Igår sydde jag en testblöja som faktiskt verkar rätt bra. Jag måste justera mönstret lite grann (spec benresåren där jag tog i för lite), men jag tror att det kommer att funka ganska bra. Vi får väl se.
Jag har tänkt att visa mina flera gånger.. nu så.. dåligt kort men men nu kör vi..
Bild
de är de bästa formsydda jag haft!! har sytt fast green acre microinlägg i också kan man boosta, yttermaterial i swettismaterial och flanell mot rumpan (det enda meterial hon inte blir röd i rumpan av). Om jag skulle köpa nytt material för nya blöjor nu så skulle jag köra flanell både på ut o in sida för att det inte blir lika blött som swettis men å andra sidan så finns det ju så mycket fina swettis tyger.. gamla huvtröjer osv :D ! gjorde öppningen ifram istället. när jag sydde in resår i ben och rygg så sydde jag på resåren, gick snabbt det som tog mest tid var knapparna (nån billig variant från england).
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?