Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av gegga
Hejsan!

Jag antar att det kryllar av denna fråga, men hoppas att någon kan ta sig tid ändå. Jag undrar helt enkelt om ni skulle kunna ge mig lite råd om vilken sjal det är jag ska skaffa denna gång till det nya syskonet som väntas i april.

Med barn ett köpte vi en Hoppediez som var ofantligt lång (den kom senare att slaktas till två korta knytsjalar, vilket kanske säger något om längden...), samt en annan Hoppediez som bara var lång senare. Både jag och sambon var nöjda med dessa, men de känns trots allt lite väl långa (5,2m samt 4,6m om jag inte missminner mig) och därmed lite tunga. Det skulle även vara trevligt med en lite tunnare modell så att det inte blir lika varmt.

Jag vill:
- helst inte ha en trikåsjal eftersom jag tycker att de ger med sig för mycket, utan snarare en vävd.
- kunna knyta med dubbelt kors framtill.
- kunna använda sjalen både till nyfödd och lite större och tyngre version framöver (storebror bars till dess att jag blev gravid med syskonet, vägde 10-12 kilo då och under andra omständigheter skulle han nog bäras fortfarande istället för vagn).
- att den ska finnas i flera färger, så att man kan välja lite, om möjligt.
- att sjalen är så lätt och tunn som möjligt.

Alla råd och tips mottages tacksamt!
Av sjaltokan
Vilket märke man föredrar är ju en smaksak, du har ingen möjlighet att ta dig iväg på sjalträff/sjalaffär eller träffa en sjalambassadör som kan visa dig lite olika sjalmärken?

Jag tror på att en 4,6 m är lagom för att knyta alla knytningarna, vilket märke du ska ha?
Jadu frågar du mig säger jag:
- Elleville Zara (har dock lååånga snedskurna ändar och bara ett "mönster" dock flera olika färger)
- Didymos (finns i massor av olika färger och mönster och min favvo)
- Easy Care (en del tycker dessa är lite mer elastiska och de har raka ändar).
eller en tunn sommarsjal typ gauze, mimmis krinklad, eller någon annan jag säkert glömt.. :lol:
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag skulle föreslå en Elleville Zara. Den är tunn, lite smalare än andra vävda sjalar (finns dock som bredare också, men till en liten kan en smalare vara ganska skönt så man slipper så mycket tyg) och är nog en av de bäst avlastande sjalar jag ägt. Trodde aldrig jag skulle nå punkten då jag kände att en sjal var allt jag behövde, men jag tror faktiskt jag är där nu :shock:

Dock hänger ju detta val på om du gillar Zarans mönster och färger. Gör du inte det är det absolut bättre att hitta en sjal du gillar utseendet på för annars är risken att du ändå inte vill använda den. Personligen gillade jag inte Zara när jag såg den första gången, men den växte på mig och nu är jag ju som sagt frälst i den :loving:
Användarens profilbild
Av smedsboemma
sanna73 skrev:Jag skulle föreslå en Elleville Zara. Den är tunn, lite smalare än andra vävda sjalar (finns dock som bredare också, men till en liten kan en smalare vara ganska skönt så man slipper så mycket tyg) och är nog en av de bäst avlastande sjalar jag ägt. Trodde aldrig jag skulle nå punkten då jag kände att en sjal var allt jag behövde, men jag tror faktiskt jag är där nu :shock:

Dock hänger ju detta val på om du gillar Zarans mönster och färger. Gör du inte det är det absolut bättre att hitta en sjal du gillar utseendet på för annars är risken att du ändå inte vill använda den. Personligen gillade jag inte Zara när jag såg den första gången, men den växte på mig och nu är jag ju som sagt frälst i den :loving:
:iagree: på alla punkter utom den sista eftersom jag gillade mönstret direkt!
Användarens profilbild
Av emelie
Jag är ju frälst i min vävda favoritsjal och säger Bebina Stjärntecken. :heart:
Men den är rätt lång, för de sneda ändarna är inte inräknade i längden, så min 4,7:a är inkl. ändar lite drygt 5m.
men den är mjuk, inte så tjock, lätt att knyta, jag skulle lätt kunna ha den från nyfödd nu när jag är van sjalare.
Det negativa är ju att den bara finns i mörkblå med stjärnor på, så där blir man ju lite låst om man nu inte tycker det är snyggt.

Kortare än 4,6 skulle jag nog inte våga köpa om du vill göra alla knytningar. Jag är 162cm och jag tycker 4,6 är alldeles lagom långt (min nu sålda Didy var så lång. Perfekt längd. Min sålda Groddy var lite kortare och kändes nästan lite för kort, det var svårt att få till omslutet på ryggen riktigt bra för den räckte bara preciiiiis. Man fick knyta längst ut på änden.)

och Välkommen till Sjlabarn! :hello:
Av gegga
Tackar för råd och tips. Måste säga att jag föll pladask för Elleville Zara! :loving: Den verkar inte bara vara hur snygg som helst, utan även precis vad jag söker. Förutom priset då... Och den verkar inte släppas av dem som har den, vilket jag kan förstå - begagnatmarknaden verkar mycket begränsad. Så nu ska här sparas pengar!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?