Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Nu har jag stickat klart en babysocka. Men den känns väldigt smal och lång... Vill inte testa på sonen som sover just nu, så jag får väl vänta till imorgon med att börja på socka två, vill inte börja innan jag vet att den passar.
Användarens profilbild
Av tweed
Vilken fart det blev i den här tråden! Kul att så många nappade på idén om en sticktråd. Visst kan jag försöka lägga upp lite länkar i TS, men hav tålamod och PMa mig om ni tycker att jag missar nåt.
Av Emmiez
jag håller på att sticka dessa byxorna
man stickar rundsticka, uppifrån och när man skall öka för grenen står det såhär:

(...har 92-96-100 (104-108) m... ) Nu ökas det 1 m på varje sida om 4 m mitt fram (dvs 2 m på varje sida om mark.) – SE ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på vartannat v totalt 8-9-9 (10-11) ggr = 108-114-118 (124-130) m.

Såhär tänkte jag, ökas 1 maska på varje sida om 4 maskor, dvs sticka en maska, öka en, sticka en, öka en, (nu är mitt mark) sticka en, öka en, sticka en, öka en, altså öka 4 maskor på varje varv. 2 m på varje sida om mark.. sen inser jag att jag får det inte rätt med ökningen.. jag skall tydligen bara öka 2 m /varv.. :hmm:

kan någon vänlig själ förklara hur sjutton dom menar egentligen? för jag förstår inte..
Användarens profilbild
Av jazoo
kvarnvik skrev:Nu har jag gjort en lista i TS på länkar som kommit upp hittills. Jag försöker uppdatera när jag ser nåt nytt i tråden, men PMa gärna om jag missar nåt :D
:vågen:
exiteme skrev:Frågar igen:

Behöver hjälp med översättning:

Mjukt mohairgarn passar perfect till tröjor och halsdukar
50 gr 300m 30%kid mohair 35% pa 35% pl

Vad är kid mohair? pa? pl?
kid mohair har jag för mig är tunt mohairgarn, men jag är långt ifrån säker. Jag har aldrig stickat i mohair så jag vet inte. pa och pl tolkar jag som syntet :hmm:

Efter lite googlande kan jag iaf säga att pa är förkortning för polyamidfiber
Av Lynn
Hoppas att det är okey att jag hoppar in med en liten fråga också. Det verkar som om ni håller på lite med tovning också. Någon som vet hur mycket större man måste göra stickade barnvantar för att kunna tova dem?
Lynn skrev:Hoppas att det är okey att jag hoppar in med en liten fråga också. Det verkar som om ni håller på lite med tovning också. Någon som vet hur mycket större man måste göra stickade barnvantar för att kunna tova dem?
Jag har virkat och tovat sittunderlag. Dessa krympte 10%. Diametern var 33cm när jag började och slutade på 30.
Åh kul med en sticktråd. Jag fick ett startset med knitpicks rundstickor i julklapp som jag knappt hunnit använda då jag helt snöat in på virkning. Så för tillfället är det mormorsrute-virkning som gäller som ska bli en filt.

Jag är dock väldigt sugen på att sticka en åkpåse i eskimå men jag vill inte riktigt ge mig på det förrän jag har hittat en ny vagn som jag vill ha så jag vet vilka mått den ska ha. Och i vilka färger den ska vara.

Annars är jag också bra sugen på att sticka det här:
Bild

Om jag skulle sticka skaften långa så de går upp en bit på benet så skulle det vara helt perfekta kläder att ha under bärskyddet.
Lynn skrev:Hoppas att det är okey att jag hoppar in med en liten fråga också. Det verkar som om ni håller på lite med tovning också. Någon som vet hur mycket större man måste göra stickade barnvantar för att kunna tova dem?
När jag virkar och tovar räknar jag med en krympning på 25-30%.
Det beror väldigt mycket på garnet, kan jag säga som nyss stickat färdigt tofflor som blev till mig. Det första försökte jag gjorde (med samma garn) och när jag följde ett mönster för vuxentofflor så blev de lagom till Karin, 3½ år :D.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?