Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Grönöga
Nu är jag här och smyger igen.. :roll:

Kanske dags att ge mig till känna, vilka fina saker ni stickar! - och ack så avancerade känns det som! :siishah: Är jätteimponerad! :love:

Själv har jag precis drabbats av stickfeber, har vetat hur man stickar innan men det har bara blivit sjalar i rätstickning typ.. Vet inte ifall det är "boandet" inför bebis ankomst eller vad det är men har den sista månaden fått fnatt och stickat en hjälmmössa till liten i magen och en mössa till snart tre åringen och plötsligt var det som om någonting föll på plats - hade helt plötsligt tålamod att läsa och förstå stickbeskrivningar! :shock: Hoppas jag kan få hänga med här i tråden trots min uppenbara nybörjarstatus i sticksammanhang - ska försöka att inte ställa för många dumma frågor :hide:

bilder på sonens mössa - hjälmössan har ingen modell än så länge..

Bild

Bild
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Nebulosa skrev:
Nebulosa skrev:Är det svårt att sticka hälar?
Jag vill bli en strumpstickare men hälarna skrämmer mig. :hide:
Jag behöver lite stöd hörni. :wink:
jaja, lugn i stormen jag skulle ju bara läsa ikapp!

Nix, det är inte särskilt svårt. Har man en beskrivning är det bara att läsa och följa. Fattar man inte tar man tre lugna andetag, och så läser man en gång till - lite långsammare. Är det fortfarande grumligt ber man om hjälp! Man kan också fråga innan man tar de där lugna andetagen om man vill. Det är bara en fråga om tycke och smak :D.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag skulle också behöva något knähögt. Frågan är bara om jag vill ha knästrumpor eller benvärmare? Jag brukar tycka att hemstickade strumpor är lite knöliga att ha i skorna och jag tror inte de blir mindre knöliga om jag stickat dem själv :lol: Benvärmare är kanske ett säkrare kort. Och så stickar jag ett par sockar för hemmabruk.
Användarens profilbild
Av jazoo
Nebulosa skrev:
Nebulosa skrev:Är det svårt att sticka hälar?
Jag vill bli en strumpstickare men hälarna skrämmer mig. :hide:
Jag behöver lite stöd hörni. :wink:
Nu är jag lång ifrån lika rutinerad som Kaffemoster, så i egenskap av rookie säger jag oxå nej, det är inte svårt. Det trickiga är möjligen att förstå stckbeskrivningen, men oftast faller det på plats om man bara törs testa. Det värsta som kan hända är att man får repa upp det någon gång.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Dorotea skrev: Kanske ska jag göra nåt vettigt av alpackagarnet som blev över från hjälmmössestickningen, bara halva nystanet gick åt. Vantar/strumpor/tossor kanske.
Sockar säger jag. Min mormor stickade en kofta åt Agnes i alpackagarn och gjorde ett par sockar av garnet som blev över. De är så mjuka och gosiga. Ja, koftan också och nu börjar den vara för liten :purskis:

Nåväl, nu ska jag sticka en tröja åt henne i samma teknik som dragspelsbaskern:
Bild
Frågan är bara vad jag ska ha för färger. Ska den vara som på bilden, eller ska jag köpa svart garn istället för grått? Och ska ränderna vara olikfärgade eller ska jag välja något helt annat?
Användarens profilbild
Av Totte
Härlig tråd :vågen: Har grym stickabstinens, men alla mina garnet ligger nedpackade i eländet där nere i den ännu inte färdiga nedervåningen (lååång följetong som började med vattenskada och mögelpåväxt och 60kvm upprivna golv för 1½år sedan) Ska kanske kolla den där länken från Kaffemoster--det måste gå att få köpa lite nytt i väntan på att hitta det gamla eller hur :wink:

Håller kollen på vad ni pysslar med :app: och återkommer när det händer något här 8)
Användarens profilbild
Av zandrama
Shit vad ni skriver. Jag börjar svara på kvarnviks fråga om hälar; Nej jag tycker inte att det är svårt. Jag stickade två par hällösa sockar och ett par benvärmare innan jag vågade testa hälar, men det var ju inte alls svårt. Ett tips (som gäller all stickning efter mönster) är att markera alla mått som gäller för den storleken du ska sticka och läsa igenom beskrivningen, gärna 2-3 ggr, innan du börjar sticka. Sen går det alltid att fråga här. :vågen:

Vad det gäller nybörjare så tycker väl inte jag att jag är det längre, men jämfört med många här är jag fortfarande väldigt mycket rookie. Men fördelen med att det finns så många duktiga här är ju att man får hjälp! Heja alla! :vågen:
Användarens profilbild
Av jazoo
Knyttet & K skrev:Oh my, jag började kolla i katalogerna från Rowan. Vilka snygga grejer. Är det jätteavancerade mönster?
Nu ville jag oxå kolla (för det är väl nån som länkat till Rowan tidigare?) o så måste jag leta igenom 10 sid... Kan man inte tänka sig att lägga alla länktips i ts? Eller blir det mycket jobb? Det blir ju kvarnvik som måste uppdatera med länkar... Bara en idé.
Användarens profilbild
Av jazoo
jazoo skrev:
Knyttet & K skrev:Oh my, jag började kolla i katalogerna från Rowan. Vilka snygga grejer. Är det jätteavancerade mönster?
Nu ville jag oxå kolla (för det är väl nån som länkat till Rowan tidigare?) o så måste jag leta igenom 10 sid... Kan man inte tänka sig att lägga alla länktips i ts? Eller blir det mycket jobb? Det blir ju kvarnvik som måste uppdatera med länkar... Bara en idé.
Eller så kan man ju googla... :hide:
Av leonie
Åh jisses, vad mycket ni hinner skriva på bara ett dygn! :shock: Jag hänger inte med alls. Men nu måste jag ju leta efter den där billiga garnbutiken som någon tipsade om, samt bestämma mig för vad som ska bli mitt nästa projekt. Benvärmare, kanske? Än är det ju vinter...
Av Emmiez
åh jag håller på med lite stickprojekt..

har stickat massa blöjbyxor och mössor.
håller på med
blöjbyxor, mössa och overall just nu. allt i ull numera (jag som inte gillade ull förr :lol: )

jag har funderingar på om jag skall sticka en tröja till mig, har hittat så fina tröjor, men vet inte om jag kommer orka sticka tröja till mig, det händer ju inget nytt när man kommit en bit, och då blir det lite tråkigt :roll:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?