Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Jag stickade ett par ullbrallor till V, men tycker att de blev lite låga i midjan, så jag skulle vilja lägga på lite. Hur göra? Alltså, jag behöver plocka upp maskor och sticka lite till, men behöver

1) moraliskt stöd och
2) tips på hur man bäst gör när man tar upp maskor.

(De är stickade uppifrån och ner, så jag skall alltså ta upp maskor på första varvet liksom).
Användarens profilbild
Av zandrama
Bubbi skrev:
zandrama skrev:Jag orkar inte läda ikapp. 8)

Jag håller på med ett par sockar till Vidar. Men tror ni inte att jag lyckades sticka skaftet på socka nr 2 2 cm längre än på socka nr 1? Jag fick hjärnsläpp. Tror ni han vill använde de iaf eller ska jag repa upp (halva foten och hela hälen och 2 cm på skaftet)? Stickas i Fabel från Garnstudio och mönstret är Klassiska raggsockar i mellanraggi från Järbo.Bild har jag ingen just nu. Kan fixa ikväll om det är så.

En sida som jag får mycket inspiration från är den här:
http://asassticksida.bloggagratis.se/
Du kan inte bara ta upp översta raden på skaftet och sticka några cm till?
Det var ju en bra idé. Det kan jag ju göra. :vågen:
Av Ponyo
jazoo skrev:Jag stickade ett par ullbrallor till V, men tycker att de blev lite låga i midjan, så jag skulle vilja lägga på lite. Hur göra? Alltså, jag behöver plocka upp maskor och sticka lite till, men behöver

1) moraliskt stöd och

(De är stickade uppifrån och ner, så jag skall alltså ta upp maskor på första varvet liksom).
Jag stickade en mössa på rundsticka i somras, och den blev för "kort".
Eftersom jag hade gjort värsta avancerade avslutet så orkade jag inte repa upp allt, så jag började repa upp nedifrån istaäälet. Och till min stora häpnad så såg det ut som vanliga maskor när man plockade upp från andra hållet med.

Det jag märkt är att det är grymt jobbigt att plocka upp när man stickat annat än slätstickning.

Om man inte vågar så kan man ta en virknål och lägga upp nya maskor, men då syns en liten skarv.
Av Ponyo
jazoo skrev:Jag stickade ett par ullbrallor till V, men tycker att de blev lite låga i midjan, så jag skulle vilja lägga på lite. Hur göra? Alltså, jag behöver plocka upp maskor och sticka lite till, men behöver

1) moraliskt stöd och

Vi får ta en liten stickträff, så kan jag visa dig :D
Jag är dålig på att förklara med ord.

Men det finns kanske någon bra film på youtube
Användarens profilbild
Av jazoo
Bubbi skrev:

1) moraliskt stöd och

Jag stickade en mössa på rundsticka i somras, och den blev för "kort".
Eftersom jag hade gjort värsta avancerade avslutet så orkade jag inte repa upp allt, så jag började repa upp nedifrån istaäälet. Och till min stora häpnad så såg det ut som vanliga maskor när man plockade upp från andra hållet med.

Det jag märkt är att det är grymt jobbigt att plocka upp när man stickat annat än slätstickning.

Om man inte vågar så kan man ta en virknål och lägga upp nya maskor, men då syns en liten skarv.
Det göt inget om det syns en skarv, det är ju blöjbyxor, så de syns inte så mycket iaf. Virknål låter lättast, så får det bli! Tack för tipset.

Men stickträff låter trevligt oavsett!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
När vi ändå är inne på blöjbyxor - någon som stickar sådana som vill byta lite garn med mig? Jag har nämligen lite blöjbyxgarn från Minimundus som jag köpte för att sticka blöjbyxor, men de blev inte stickade när Albert använde dem och vi använder bara pockets till Agnes. Jag vet inte om det funkar att sticka annat i det när det är så fett...
Jag har ett nystan mörkbrunt och ett halvt ungefär ljusbrunt:
Bild
Användarens profilbild
Av Elin G
Knyttet & K skrev:När vi ändå är inne på blöjbyxor - någon som stickar sådana som vill byta lite garn med mig? Jag har nämligen lite blöjbyxgarn från Minimundus som jag köpte för att sticka blöjbyxor, men de blev inte stickade när Albert använde dem och vi använder bara pockets till Agnes. Jag vet inte om det funkar att sticka annat i det när det är så fett...
Bild
Jag vill byta garn med dig :D . Vad är du ute efter?
Användarens profilbild
Av jazoo
Elin G skrev:
Knyttet & K skrev:När vi ändå är inne på blöjbyxor - någon som stickar sådana som vill byta lite garn med mig? Jag har nämligen lite blöjbyxgarn från Minimundus som jag köpte för att sticka blöjbyxor, men de blev inte stickade när Albert använde dem och vi använder bara pockets till Agnes. Jag vet inte om det funkar att sticka annat i det när det är så fett...
Bild
Jag vill byta garn med dig :D . Vad är du ute efter?
Äsch, du hann före. :D
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Elin G skrev: Jag vill byta garn med dig :D . Vad är du ute efter?
Det mesta i ullväg är intressant. Min man vill ha ett par vantar så något som passar till det. Eller restgarner i olika färger lämpliga att virka mormorsrutor eller brodera med.
Användarens profilbild
Av jazoo
Hälen klar (hade redan börjat på detta innan jag fick mönster på hällösa, det blir såna nästa gång). Men vad betyder detta? Jag fattar att jag skall minska, nu har jag 40 m och sen skall jag ha 34 m. Dvs minska 3 m på var sida av resåren. Men om jag maskar av - då får jag ju hål där sen? Skall jag minska genom att sticka ihop maskor eller vaddå? Nu behöver jag hjälp!

Maska av 1 m x 3 på varje v på var sida av resåren = 34-34-36 (38-40) m

(Mönstret i sin helhet:
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se)
Användarens profilbild
Av jazoo
kvarnvik skrev:Sticka två maskor ihop
Det var så jag tänkte också! Tack!
Av Ponyo
Nebulosa skrev:
Nebulosa skrev:Är det svårt att sticka hälar?
Jag vill bli en strumpstickare men hälarna skrämmer mig. :hide:
Jag behöver lite stöd hörni. :wink:
Du kommer klara det så bra så. I värsta fall får du repa upp lite, men det är inte så farligt när man väl gjort det.
Användarens profilbild
Av Elin G
Knyttet & K skrev:
Elin G skrev: Jag vill byta garn med dig :D . Vad är du ute efter?
Det mesta i ullväg är intressant. Min man vill ha ett par vantar så något som passar till det. Eller restgarner i olika färger lämpliga att virka mormorsrutor eller brodera med.
Jag har så mycket att jag inte vet vad jag ska börja. Vill du ha 100% ull? Jag har superwashbehandlad röd Juvel och skogsgrön TopWool som går utmärkt att kombinera (st 3,5-4), kanske även nåt restnystan i nån annan färg. Sen har jag lovikkagarn, men tyvärr bara 100 g av varje färg (vit, grå och nån mörkgrå tror jag det är). Sen har jag fyrtrådigt ullgarn i grått (vet ej exakt hur mycket), ca 130 g mörkblått Hambo (från Kilafors), islandsgarn (otvinnat) i olika naturfärger. Kan du tänka dig lite syntet i har jag ännu mer. Ska jag försöka ta en bild?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?