Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Min flicka är nu 8 månader och väger snart 10 kilo. Jag har tänkt bära henne länge än, har räknat med att bära tills hon är 2-3 år eller så, minst. Men nu börjar jag undra hur länge till jag och min rygg ska orka bära. :( På magen är det tungt, jag får ont efter en stunds bärande. I ryggen, bäckenet och i benen.
Förra helgen hade jag riktigt ont efter att ha tagit en promenad på 4-5 km med dotter i omslutet kryss på magen. Idag bar jag henne i ringsjal när vi skulle handla en snabbis och jag fick så ont att maken fick ta henne efter bara en liten stund. :( Det enda som funkar är att bära på ryggen och det tycker jag är för krångligt nu på vintern med knöliga ytterkläder. Och så tycker jag att jag har för dålig koll på henne i folksamlingar och så när hon sitter på ryggen. Mössa som hamnar på sniskan och så är också besvärligt :? .

Hur länge och hur mycket orkar ni bära? Det verkar som att en del bär jämt, knappt använder vagn. Hur sjutton orkar ni? Ska jag behöva sluta bära snart? VILL INTE!
Man vänjer sig, och för mig har det gått lättare med andra barnet än med första. Har hon ökat snabbt i vikt? (det måste hon ha gjort inser jag när jag läser hur tung hon är) I så fall kan det vara så att din kropp inte riktigt har hängt med utan behöver lite mer tid att träna upp sig på. Att bära kortare sträckor och öva ryggknyt är mina tips. Eller skaffa en sele, det funkar bättre på ryggen när man har mycket ytterkläder.
Eld77 skrev:Man vänjer sig, och för mig har det gått lättare med andra barnet än med första. Har hon ökat snabbt i vikt? (det måste hon ha gjort inser jag när jag läser hur tung hon är) I så fall kan det vara så att din kropp inte riktigt har hängt med utan behöver lite mer tid att träna upp sig på. Att bära kortare sträckor och öva ryggknyt är mina tips. Eller skaffa en sele, det funkar bättre på ryggen när man har mycket ytterkläder.
Tack för ditt uppmuntrande svar!
Jag bär gärna på ryggen, både i selar (Beco och Manduca) och sjalar. Det funkar bra inomhus och innan det blev kallt. Men nu blir det så knöligt med tjocka ytterkläder på både henne och mig och bärjacka har jag inte riktigt pengar att lägga på nu. Sen är det det där jag skrev att jag tycker att jag har så dålig koll på henne när hon sitter på ryggen. I folksamlingar och så vill jag ha ögonkontakt med henne och är vi ute så vill jag ha kolla på att mössan sitter kvar och att hon inte fryser.
jag bär min 11-kilosbebis hela tiden och än så länge bara på magen och av någon anledning tycker jag inte att det blir tungt fast att jag inte är någon tyngdlyftare. det jag brukar tänka på, förutom att bebisen ska hamna i en bra position tillräckligt högt upp, är att inte svanka och inte kuta med ryggen.

men sen är det så klart säkert så att musklerna behöver vänja sig, vår bebis vill inte åka vagn så vi har alltid burit och därför vant oss långsamt vid den ökande tyngden. om du bara är försiktig och inte överanstränger dig kommer det säker att gå jättebra att fortsätta bära tror jag :tumup:
Vi har en dotter som väger straxt över 7 kilo och jag börjar också få ont av att bära och har tänkt samma tankar som du. Jag vill också helst bära på magen, men det tär ju på när man får ont, jag får ont i axlarna och ryggen.

Hur gör man med mössan vid ryggbärning om den hamnar på sniskan?

Jag VILL helt enkelt inte bära på ryggen ännu (säger jag med samma röst och tonfall som min 2,5-åring).
Jag märkte att under hösten så började jag bära mindre, framförallt ute. Dottern åkte mer och mer vagn istället, det gick gradvis utan att jag egentligen tänkte så mycket på det. Det var besvärligt med alla ytterkläder att bära, framförallt när vi var nere på stan och gick mycket i affärer. Det började bli tugnt att bära på magen, sele blev knöligt med alla kläder och ryggknyt (med sjal) är läskigt. Jag köpte mej en MT och jisses vad jag har börjat bära igen! Vad jag har saknat bärandet :heart: och hur kom det sig att dottern helt plötsligt börjat vara så nöjd när vi är ute :hmm:. Nu har det börjat kännas som det naturliga valet att bära dottern igen (även fast hon gärna går själv nu :siishah: ). Jag har med en spegel i fickan för att ha koll på dottern, men hon har börjat kommunicera så bra den sista tiden så jag anväder den inte så mycket. När mössan hamnar snett så antingen försöker jag fixa själv, men oftast finns det någon i närheten som jag kan be om hjälp.
Vad bär du i, undrar jag då? Du nämner Beco, Manduca och sjalar. Vad för sjalar? Kanske behöver du någon annan typ av sjal som avlastar bättre? Har du provat MT med utbredbara axelband? Avlastar guld enligt mig! ;) (Särskilt om man korsar banden och breder ut dem ordentligt över barnets rumpa.)

Men jag förstår dig, 10 kg ÄR tungt att bära i på magen, i alla fall längre stunder. Styrketräning, se över hållningen, bära ofta men korta stunder för att träna upp rygg- och magmuskler är nog mina bästa tips om du inte vill bära på ryggen.
Av Löv
Jag tillhör dem som inte bär jämt, av två skäl. Dels gillar min bebis sin vagn, dels skulle jag dessvärre aldrig klara 4-5 km med bebis i sjal/sele. Han väger 9,4 kg och är fem månader. Jag har sviter efter mkt svår foglossning. Klarar jag en halvtimmes promenad med vagnen så är jag nöjd. :| Däremot bär jag mkt inne och alltid när jag handlar, går på stan, etc.

Det behöver ju inte vara antingen-eller. Du kan ju fortsätta bära när det känns bra men också vara rädd om din kropp och använda vagn ibland. Sedan är det såklart som de andra skriver att man vänjer sig gradvis vid ett större barn. Att bära i kort sjal/ringsjal tycker jag inte är bra för kroppen, välj hellre en sele. Såklart kan du fortsätta bära, men var rädd om kroppen. :heart:
Auroratiger skrev:Vad bär du i, undrar jag då? Du nämner Beco, Manduca och sjalar. Vad för sjalar? Kanske behöver du någon annan typ av sjal som avlastar bättre? Har du provat MT med utbredbara axelband? Avlastar guld enligt mig! ;) (Särskilt om man korsar banden och breder ut dem ordentligt över barnets rumpa.)

Men jag förstår dig, 10 kg ÄR tungt att bära i på magen, i alla fall längre stunder. Styrketräning, se över hållningen, bära ofta men korta stunder för att träna upp rygg- och magmuskler är nog mina bästa tips om du inte vill bära på ryggen.
Jag bär som sagt i Beco Butterfly och Manduca. Sjalen jag använder är en Didymos Lisa, har svårt att tänka mig att det finns någon som slår denna avlastningsmässigt. Har provat mig igenom ett par stycken: Gauze, Stork, Hoppe och har även haft ett par MT:s som jag gillat men sålt vidare av olika anledningar.
Får jag till knytningen med Lisa perfekt så är den oslagbar men bär ändå mycket i selarna eftersom dom går snabbare att få på sig när man ska iväg.
lena_l skrev:Jag tillhör dem som inte bär jämt, av två skäl. Dels gillar min bebis sin vagn, dels skulle jag dessvärre aldrig klara 4-5 km med bebis i sjal/sele. Han väger 9,4 kg och är fem månader. Jag har sviter efter mkt svår foglossning. Klarar jag en halvtimmes promenad med vagnen så är jag nöjd. :| Däremot bär jag mkt inne och alltid när jag handlar, går på stan, etc.

Det behöver ju inte vara antingen-eller. Du kan ju fortsätta bära när det känns bra men också vara rädd om din kropp och använda vagn ibland. Sedan är det såklart som de andra skriver att man vänjer sig gradvis vid ett större barn. Att bära i kort sjal/ringsjal tycker jag inte är bra för kroppen, välj hellre en sele. Såklart kan du fortsätta bära, men var rädd om kroppen. :heart:
Min tjej gillar också att åka vagn, hon klagar sällan när hon sitter i vagnen. Däremot har hon ibland inte tålamod att sitta jättelänge i sjal eller sele, om hon inte somnar förstås. Jag har inget emot att använda vagnen förutom att det är knöligt att kånka in den i bilen eller om det är mycket folk och trångt. Men jag vill ändå ha bärandet som ett alternativ, för att det är praktiskt och för myset.
Milla lilla gumman! Allt ska man göra med måtta. Lagom är bäst. Klart att du kan bära längre om du tar lite i taget. Min syster bär sin tjockasmocka på två år på ryggen när dom är ute och reser, men hon säger att hon också får ont när hon inte burit på länge.

Vad gäller ytterkläder så finns ju tunnare varianter tex moderna "skaljackor" eller vad dom heter, men Julia (som var här på bärsjalsträff) körde gammal hederlig anorak.

Om du vill kan du få låna en gammal "bärmes" att ta Lovis i om du absolut ska knalla offroad utan vagn! Inte så mysig, men min erfarenhet är att ungarna sitter rätt bra i dom när man är ute och skogpromenerar!
mammagumman skrev:Milla lilla gumman! Allt ska man göra med måtta. Lagom är bäst. Klart att du kan bära längre om du tar lite i taget. Min syster bär sin tjockasmocka på två år på ryggen när dom är ute och reser, men hon säger att hon också får ont när hon inte burit på länge.

Vad gäller ytterkläder så finns ju tunnare varianter tex moderna "skaljackor" eller vad dom heter, men Julia (som var här på bärsjalsträff) körde gammal hederlig anorak.

Om du vill kan du få låna en gammal "bärmes" att ta Lovis i om du absolut ska knalla offroad utan vagn! Inte så mysig, men min erfarenhet är att ungarna sitter rätt bra i dom när man är ute och skogpromenerar!
:heart: Gulle!
Offroad är det som gäller här ute i skogen :wink: Kanske ska prova mesen, men jag tycker ju att mina selar är bra på ryggen, det är ytterkläderna som ställer till det. Kanske skulle skriva upp en bärjacka på önskelistan.....
millla skrev:
mammagumman skrev:Milla lilla gumman! Allt ska man göra med måtta. Lagom är bäst. Klart att du kan bära längre om du tar lite i taget. Min syster bär sin tjockasmocka på två år på ryggen när dom är ute och reser, men hon säger att hon också får ont när hon inte burit på länge.

:heart: Gulle!
Offroad är det som gäller här ute i skogen :wink: Kanske ska prova mesen, men jag tycker ju att mina selar är bra på ryggen, det är ytterkläderna som ställer till det. Kanske skulle skriva upp en bärjacka på önskelistan.....
I bärmesen kommer ju barnet lite längre bort och högre upp och på så vis lite längre bort från bylsiga kläder, så om du vill prova och låna är det bara att svänga förbi Täppgatan och hämta upp den. Den ser sunkig ut (pga flitigt användande) men fungerar...
MS Frog skrev:Du kan inte köpa en bärjacka? Jag köpte min när dottern var 18 månader, insåg då att den naturligtvis borde införskaffats mycket tidigare...
Jag funderar just nu på att kanske investera i en bärjacka. Men jag undrar lite över hur lång användningstiden är, när blir barnet för stort för att få plats i den?

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?