Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nickis
Jag har precis gjort slag i saken och köpt en Easy Norrsken, 4.7. Men nu undrar jag om jag tog en för lång sjal. Får så herrans mycket tyg över. Kanske är det bara jag som inte lärt mig än, har ju ingen erfarenhet av sjal.
Tänkte använda den till min snart treårige son och sedan även till bebisen som beräknas komma i mars.
Vill gärna ha en sjal som räcker hela tiden, men nu drunknar jag i tyg, tycker jag.
Gör jag något fel, tror ni?
Kan man ta en 4.2 och använda till de flesta knytningar, från nyfödd och i flera år? Eller måste man ha flera olika sjalar?
Om man ska ha en kort sjal att använda i stället för ringsjal, vilken längd ska man ha då?
Användarens profilbild
Av Mia
Vad är det för knytningar du försöker göra?
Användarens profilbild
Av April
Hut lång är du? Vilken storlek i kläder?

Jag är 1.65 lång och har ca. 36-38 i klädstorlek. Jag tycker att 4.7 meters sjalar är alldeles för lång och att ajg drunknar i tyg. Jag har en Bebina 4,2 meter och den är alldels perfekt. Vissa knytningar får jag dock göra på ryggen, men jag föredrar det framför att ha MYCKET tyg...

Kram
Användarens profilbild
Av Anna
Jag som är 160 lång (eller kankse snarare kort) och just drar 38/40 i kläder kan skulle iinte klara mig med en halvmeter kortare Easy än den 4.7m jag har hemma nu. Jag har tvärtom sålt den och valt en längre för att kunna knyta omslutet med knuten på magen nu när vi har en liten som kommer bäras i omslutet länge till.
Användarens profilbild
Av Ezereht
Tvätta den och se om den ännu är för lång. Klipp i så fall av den i den längd som du trivs med och fålla kanten. Easycare är ju raka i kanterna så det är lätt att klippa. Ryggknyt kan du inte göra med en nyfödd, men väl X omslut och X omslut-2 på magen om du knyter baktill borde du klara dig med 4.2 m tyg, särskilt om du är liten storlek.
Av Nickis
Jag har tvättat sjalen i 60 grader, det var det första jag gjorde. Den är alltså 4.7 efter tvätt, så nu krymper den väl inte mer.
Som sagt, jag har inte blivit vän med den riktigt än, det kanske är det som är problemet. Men det känns som om det skulle vara enklare om den var åtminstone en halvmeter- en meter kortare!
Provade olika knytningar ur instruktionerna, men utan barn i. Med flera av Quick fix-knytningarna verkade det liksom bli alldeles för mycket tyg hängande överallt. Jag har svårt att tänka mig hur man skulle kunna stoppa in ett litet barn där i. Det skulle ju trilla ur direkt.
Har alla andra lärt sig detta med en gång, eller? :?
Användarens profilbild
Av Anso
Hej,
Quick Fix knytningarna dra lite mindre tyg och då räcker det med 4,2 för de flesta. MEN det är bra att kunna göra lite stadigare knytningar och då krävs lite längre sjal helt enkelt.
De vanligaste knytningarna man använder med en vävd sjal är xomslut (och även xomslut") och när barnet är lite större och vill upp och ner lite mer eller för kortare bärning - bax X eller dubbel X. Titta in på www.babyboden.nu - bra knytbeskrivningar.

Nix, man lär sig inte direkt utan jag tror att de flesta har testkört med diverse nallar och dockor ett par gånger innan man sätter i barnet. Men det är som med allt nytt - svårt i början. Gå gärna på en träff så att du får hjälp att komma över den ibland överväldigande känsla att knyta in sig i 5 meter tyg!
:D

Testa igen, se till att när du sätter barnet i det kryss som blir - dra tyget ifrån knäveck till knäveck på barnet OCH dra det ävenhögt upp på ryggen.

Hojta om du vill ha mer hjälp! :D
Av Nickis
Tack för alla svar! :)
Det är nog så att jag bara inte vant mig än vid så mycket tyg. Jag ska öva ett tag, med och utan barn (än så länge har jag ju bara mitt stora barn att öva med, han är snart tre år, så det hänger på att han vill medverka...). Kan tänka mig att en lång sjal är bra för bebisen sedan. Men med min son hade det kanske räckt med en kortare, för nu är det ju mer snabbknytningar som gäller, inbillar jag mig. Det blir ju att man bär kortare sträckor ganska ofta. Men ibland även en längre bit.
Får väl helt enkelt lära mig hantera sjalen, har alla andra lyckats ska väl jag med klara det!
Återkommer nog med fler rapporter så småningom.
Användarens profilbild
Av Alex
Klart du gör!! :mrgreen: det är en vanesak! 8)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?