Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Selman_73
Nu har jag sett massor med inlägg om hemsydda MT:s - den ena snyggare än den andra. Jag blir sååå inspirerad! Nu ska det bli av!

Men....så många som syr och så få som skriver hur mycket tyg som går åt! :shock:
Jo jo, det kanske man kan hitta om man letar noggrannare. Olika mått på mei tais hittar man också här på forumet men när jag väl står där i tygaffären....hur mycket ska jag köpa då? Ofta är ju bredden på grövre tyger 140 - 150 cm. Är det axelbandens önskade längd som bestämmer hur mycket jag behöver?
Hmmm...är både lång (178 cm) och fet så hur mycket tyg jag jag tänkas behöva? Vill nog ha panelen/sittdelen i annan färg eventuellt.

Har siktat in mig på att åka in till stan idag så om någon vänlig själ vill svara snart så blir jag extra glad! :floet2:
Av surftrollet
Jag skulle säga att på fullbredd så klarar du dig med den längd som du vill ha på axelbanden. Du kommer få över på bredden. :-)

Om du gör ganska långa axelband så kan du ju kapa dem om de blir på tok för långa. 220? Jag kommer inte ihåg hur långa jag gjorde mina senast, men nånstans därikring klippte jag. Jag är 175 cm lång, ganska smal och fick en knut med typ 40 cm över per axelband.
Användarens profilbild
Av Selman_73
Tack för snabbt svar! :)

Funderar lite dock...om fullbredden är 150 cm på tygrullen och jag vill ha axelband på 220 cm som du skrev, då fungerar det väl inte? Vad gör man då? Skarvar eller ligger knepet i "mönsterutläggningen"? För inte köper ni väl 220 cm tyg som är 150 cm brett??
Användarens profilbild
Av bellisbella
Jooo, och hittar på annat med det som blir över...
Av surftrollet
Selman_73 skrev:Funderar lite dock...om fullbredden är 150 cm på tygrullen och jag vill ha axelband på 220 cm som du skrev, då fungerar det väl inte? Vad gör man då? Skarvar eller ligger knepet i "mönsterutläggningen"? För inte köper ni väl 220 cm tyg som är 150 cm brett??
:oops: Jo alltså, jag skulle nog göra det. Sedan skulle jag använda resterna till något annat, t ex en väska eller något liknande projekt som för mig gärna blir liggande innan/om det blir av. :oops:

Med breda axelband, ~30 cm, tar de ca 65 cm av bredden, sedan tar midjebandet typ 22 -> 87 cm, och så sittdel som lägger till 20 till 45 cm på bredden beroende på utlägg och storlek, och vips är du uppe i 110-130 cm på bredden.

Som jämförelse så gick det åt över 4 m tyg när jag sydde MT av pearl-tyg på halv bredd.
Användarens profilbild
Av Tyrvi
Köp absolut 220 om det är så långa du vill ha axelbanden säger jag efter att ha sytt tre MT varav en med skarvade band. Sömmarna på banden blir lätt skavande om de hamnar på fel ställe.

Min nya MT har 200 cm långa axelband men jag är bara 160 lång och smal, hade gjort dem 180 långa om jag inte vore gravid och den nya MTn var tänkt att bära min 2½ åring i. Men gör hellre för långa band och klipp av dem om det blir mycket tyg över sen.
Användarens profilbild
Av Nova
Förtvätta alltid tyget innan du syr upp din Mei Tai.
Annars finns risk att den blir knölig och ful efter första tvätten.

Räkna därför också med lite krympmån på tyget.
Användarens profilbild
Av Livsglädjen
Jag köpte också minst 220 cm på full bredd för att slippa skarvar. Är 175 cm lång och inte supersmal direkt :lol:
Jag knyter min bak när jag bär fram och det är ganska mycket tyg över, jag kan knyta knuten fram om jag vill. Har funderat om jag ska kapa banden, men har inte störts så mycket av dem än, så de sitter kvar (och kommer nog att så förbli)!
Användarens profilbild
Av Selman_73
Okej - var i stan igår och hittade ett tyg som kan fungera. Bredd 150 cm och köpte 220 cm så får vi se hur det går. Antar att man måste börja någonstans för att se hur man ska göra. Nåja, köpte stabilt, billigt tyg på 50:-/meter så att jag har råd att göra fel. :D

Tack för alla tips!

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?