Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag är nybörjarsjalare, men har tänkt satsa mer på sjalbärande inför nästa barn, som beräknas till slutet av oktober.

Min dotter är nu 17 månader, men ganska liten. Jag har nyligen fått en peruansk bärsjal (mått 130x130 cm), som vi använt i torsoknytning ett par gånger. De gånger vi har varit ute och gått med den har hon varit trött och somnat, så man får väl säga att det funkat bra. Min enda tidigare erfarenhet av sjal är då vi en gång förra sommaren testade ett par kompisars långsjal, vilket också funkade bra. Knytningen är det inga problem med och min tjej är van att bli buren i bärsele och har alltid gillat det.

Nu funderar jag inför tvåan på att strunta i att köpa syskonvagn och istället satsa på att bära en och låta den andra sitta i vagnen. Intuitivt känns det ju smartare att bära nollåringen och låta storasyster sitta i vagnen, men hon brukar inte ha ro att sitta still i vagnen. Hursomhelst, så vill jag investera i en sjal som kan användas till dem båda.

Fyrkantssjalen med torsoknytning funkar bra för tillfället, men jag är osäker på hur den kommer att kännas med ömma bröst. Dessutom vet jag inte om den kan knytas på annat sätt, mer anpassat till ett litet barn (som jag inte vill bära på ryggen).

Min fråga till alla er experter är alltså: Vilket sjal skall jag välja?
Jag är nog rätt inställd på att köpa en vävd långsjal, så kommentera gärna det valet.

Anledningen till att jag inte köpte sjal redan till första barnet är jag fick två begagnade bärselar, som vi använde fram till ett år ungefär. Jag ville inte lägga de pengar de kostar på att utöver det köpa en sjal. Nu, däremot, när vi redan har "allt", känns det som en okej investering.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Jag har en Amazonas Carry Sling som är min absoluta favoritsjal. Jag bär storasyster drygt två år och lillebror drygt två månader i den. Storasyster åker ryggsäck där bak och lillebror x-omslut fram.

Sjalen är 4,5 m (med låååånga avsmalnande ändar) och är till mig kalasbra i längd. Tillräckligt lång för att göra x-omslut och tillräckligt kort för att vara hanterbar till ryggsäck.
Användarens profilbild
Av Gullan
Jag började med en Hoppediz 4,6 m till Desirée förra sommaren när hon var nyfödd. Det var varmt, men gosigt. Hade aldrig klarat (eller det hade man väl) att äta eller få något gjort utan sjalen. Vi mer eller mindre bodde i sjalen de första 3 månaderna. Det är väl gosigast med en trikåsjal till en nyfödd, men jag har aldrig provat, gick direkt på en vävd. Hoppediz har en härlig giv och avlastar skönt till ett större barn, och de verkar ha blivit jämnare i kvalitén så de är mjuka direkt. Bebina har jag oxå provat, den tyckte jag var lite väl tunn och slinkig, rebozon jag köpte nu nyss är oxå tunn och sval. Didymos gillar jag oxå om det inte vore för de tunnare fållarna på långsidan som kan skära in om man fuskar med knytningen :roll:

Bäst av allt vore ju om du kunde hitta en bärträff så du fick prova och klämma på lite olika sjalar - mycket lättare att hitta "rätt" då :)
Av Laurentia
Tack för svar!

Jo, det låter ju som om en vävd långsjal skulle kunna funka då.

Jag bor utomlands, så jag får nog hitta lokala bärträffar om jag vill testa olika alternativ. De internetforum jag hittat här där jag bor var inte så aktiva, så jag ställde frågan här istället.

Jag träffar dem jag lånade sjalen av förra gången nu i helgen, så jag kanske kan testa deras igen. Kanske till och med låna hem om de inte använder den längre... (Deras tjej är lite tyngre än vår.)
Användarens profilbild
Av jag71
Nu är det ju så att jag fick tvillingar när skrutt var nästan 15 månader. Jag blev sjuk så jag kunde inte göra så mycket men när jag började fungera lite mer så var det mest skrutt som åkte på ryggen och dem två små som åkte vagn. Dels för att skrutt är van att sitta på ryggen och dels för att han inte trivs så där jättebra i vagn.
Nu när små snuttorna passerat året och skrutt oftast vill gå så hade det nog (dem flesta dagarna i alla fall) fungerat med en enkelvagn och så en sjal och skrutt i handen men det blir det ju inte utan tvillingvagnen får följa med.
Jag tycker ju om hoppisarna om man nu bara ska ha en långsjal men det är väldigt olika vilket märke man föredrar. VÄlj en som du tycker är snygg och kommer att använda.

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?