Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sonja
Nu är han här, lilla Svante! Han föddes i söndags :-)

Har ju förberett så bra och köpt en rebozo, men jag har inte vågat ta fram den ens sen vi kom hem från bb för jag minns hur lång den var. Hur tusan ska jag lyckas knyta den!? Den är nog fyra meter.

Nån som har en bild på sig och sitt barn i rebozo?
Har burit lite i min mobywrap och inte varit så mycket ute, och tycker det är sååå mysigt..

kanske skulle det vara värt att sälja rebozon och köpa en sino istället? Jag har ingen vana av vävda sjalar :S
Användarens profilbild
Av jag71
behåll den och ha den som snygg duk ett tag. sen när dem lille inte är lika liten så får den tjänstgöra som sjal. :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av sonja
fast jag har inget långbord tyvärr, annars hade jag lätt gjort så såklart :-)
sonja skrev:Nu är han här, lilla Svante! Han föddes i söndags :-)

Har ju förberett så bra och köpt en rebozo, men jag har inte vågat ta fram den ens sen vi kom hem från bb för jag minns hur lång den var. Hur tusan ska jag lyckas knyta den!? Den är nog fyra meter.

Har burit lite i min mobywrap och inte varit så mycket ute, och tycker det är sååå mysigt..

kanske skulle det vara värt att sälja rebozon och köpa en sino istället? Jag har ingen vana av vävda sjalar :S
4 m är inte så långt..*S*

Bild
Bild
Bild

Grattis till bebben!
Användarens profilbild
Av Gullan
GRATTIS till lille Svante :)

4 meter är ju inte så långt - denna är 4,4 meter och HELT UNDERBAR :)
Bild
Till omslutet på magen skulle jag nog behöva 4,6 meter... det blir att knyta alldeles nära fransarna.
Användarens profilbild
Av sonja
oj, då är det nog fem meter den är trots allt.. lång är den :-)

finns det ingen som har bild med nyfödd i sjalen?
jag får nog försöka ge den en chans innan jag ber den eventuellt flytta vidare... :-)
Användarens profilbild
Av sonja
exiteme skrev:
sonja skrev: jag får nog försöka ge den en chans innan jag ber den eventuellt flytta vidare... :-)
Vilken rebozo är det du har..? :twisted:
jag är inte riktigt säker, men den är turkos iaf, me fransar
Användarens profilbild
Av mexanemma
sonja skrev:oj, då är det nog fem meter den är trots allt.. lång är den :-)

finns det ingen som har bild med nyfödd i sjalen?
jag får nog försöka ge den en chans innan jag ber den eventuellt flytta vidare... :-)
Om du mäter den (exkl. fransar) så kan jag ge lite tips på knytningar som passar till nyfödd! På min site www.rebozos.blogspot.com ser du också några foton med små bebisar i högerkanten, bl a med "Rebozo Pastell", där jag bar min nyfödda Martha i knytningen "TryggVagga" som du kan lära dig bl a genom siten www.stjarnbarn.se under "Om sjalar". Där finns fotoserier på andra knytningar också, och du kan säkert också höra av dig till andra rebozo-ägare som har svarat på ditt inlägg för att få mer knytningstips! Så ge rebozon en chans! ;-) Det tar kanske en vecka eller två tills du känner dig trygg och kan knyta snabbt och perfekt, men det är värt det! Det är ju bl a en sval bärsjal nu till sommaren.

Lycka till!

/Emma i Mexiko

Men jag förstår inte riktigt :hmm: eller är jag för trött? :hide:
Mobywrapen är väl också 5 meter?? Så egentligen kanske det inte är längden som är det svåra utan omställningen från trikå till vävd??
3-barns mor skrev:

Men jag förstår inte riktigt :hmm: eller är jag för trött? :hide:
Mobywrapen är väl också 5 meter?? Så egentligen kanske det inte är längden som är det svåra utan omställningen från trikå till vävd??
Är den?
När man knyter rebozon, ska den också vara sådär dubbelvikt så det blir en ficka?
Kanske är det som gör att den ger ett så enormt intryck... den är nämligen helt utvikt som det är just nu
Användarens profilbild
Av Gullan
När jag gör omslutetX på magen gör jag såhär: Först mitten på sjalen mitt fram (ingen vikning) drar bägge ändarna bak, korsar och lägger dem framåt över axeln. Korsar och drar dem under "smokingbältet" som jag först gjorde. Drar bak ändarna och knyter, eller om sjalen är lång (som din är) drar dem fram igen och knyter där. Tror det är samma som du gör med mobyn. Du kan behöva strama lite extra i efterhand eftersom sjalen inte har samma giv som trikåsjalen, men det blir bekvämt och avlastar bra!
Användarens profilbild
Av sonja
Gullan skrev:När jag gör omslutetX på magen gör jag såhär: Först mitten på sjalen mitt fram (ingen vikning) drar bägge ändarna bak, korsar och lägger dem framåt över axeln. Korsar och drar dem under "smokingbältet" som jag först gjorde. Drar bak ändarna och knyter, eller om sjalen är lång (som din är) drar dem fram igen och knyter där. Tror det är samma som du gör med mobyn. Du kan behöva strama lite extra i efterhand eftersom sjalen inte har samma giv som trikåsjalen, men det blir bekvämt och avlastar bra!
så man viker inte tyget dubbelt alltså, som man gör med mobyn? Men annars är det samma?
Användarens profilbild
Av mexanemma
sonja skrev:
Gullan skrev:När jag gör omslutetX på magen gör jag såhär: Först mitten på sjalen mitt fram (ingen vikning) drar bägge ändarna bak, korsar och lägger dem framåt över axeln. Korsar och drar dem under "smokingbältet" som jag först gjorde. Drar bak ändarna och knyter, eller om sjalen är lång (som din är) drar dem fram igen och knyter där. Tror det är samma som du gör med mobyn. Du kan behöva strama lite extra i efterhand eftersom sjalen inte har samma giv som trikåsjalen, men det blir bekvämt och avlastar bra!
så man viker inte tyget dubbelt alltså, som man gör med mobyn? Men annars är det samma?
Nä, man viker det inte dubbelt, men om rebozon är bred nog (rebozona är mellan 60-75cm breda) så kan man senare när barnet är tyngre vika dubbelt innan man knyter för att få bättre avlastning! Och ett annat undantag är med knytningen "TryggVagga" som jag nämnde, där man viker tyget dubbelt för att få en ficka där man lägger in barnet senare. Men i smokingbältet på den knytningen lägger man inte barnet i fickan, utan bara på den delen som hänger över axeln. Se mer om knytningen på www.stjarnbarn.se. Jag använde den 1-3 månaden ungefär med min Martha och tyckte mycket om den. När hon var lite större halv-satt hon i den, och senare övergick jag till Dubbelt Omslutet Kryss och gjorde nästan alltid den knytningen.
Men i andra knytningar har man tyget uppvikt alltså och det gäller att sprida ut det över axeln på ett bekvämt sätt så det inte blir stora veck. Kolla också på ryggen att det inte "snott sig" när du viker för då kan det bli obekvämt. Normalt sett fixar man knytningen först och lägger sedan barnet i rebozon ju. Snart lär du dig och det går fort och lätt att fixa till veck och att spänna/släppa efter där det behövs!
Om det blir tyg över så tar du ett extra varv runt din kropp innan du knyter men det kanske du förstod.

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av sonja
jag har kollat nu att knyta utan att vika dubbelt, och det blir ju otroligt klumpigt!
tyget hänger ju ner som en kjol om det är helt utvikt... så hur ska man göra om man inte viker dubbelt, för att det inte ska hänga nere vid knäna?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?