Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mexanemma
Intressant läsning. Själv bor jag ju i Mexiko och bar min nu 2-åriga tjej här i värmen. Här använder man också kortsjalar liksom i Afrika och det med långsjal och ringsjal håller just på att upptäckas! Jag tror att ringsjalen blir en större "hit" än långsjal, just pga värmen, men vi får se! Synd att ERGOn ska vara så dyr, annars had jag gärna varit återförsäljare för den här, som alternativ till alla knasiga bärselar man ser. Det är också väldigt väldigt vanligt att bära sitt barn i famnen faktiskt, helt utan bärhjälp! Barnvagnar ser man mycket få, och oftast är det paraplyvagnar som gäller när barnen blir lite större.
Jag bar i rebozo långsjal i 30-40 graders värme ibland, men då var det mest när vi ändå skulle vara inomhus snart där det finns fläktar, typ på Mexikos version av "ICA" och såna ställen. Jag gick sällan i direkt solljus långa stunder, utan höll mig i skuggan. Om någon kommenterade något eller tittade snett så tänkte jag "jaja, jag svettas säkert lika mycket med eller utan sjal (och Martha också)". Jag känner verkligen igen nackdelen med svettfläckar på mage och rygg efter att man tog av sig bärsjalen och att ens kläder blev så skrynkliga...ibland tyckte jag också att det var svårt att matcha sjalen fint med det man ska ha på sig, men det är väl bl a därför så många har mer än en bärsjal och många har i olika färgskalor.

När det gäller paraply mot starkt solljus så är det jättevanligt här! Ett helt vanligt paraply alltså, som många kvinnor framför allt tar med sig. Man har ju båda händerna fria när man bär i sjal (om man inte har fler barn...) så varför inte? :-) Om jag bar i ringsjal så gjorde jag skugga åt Martha med hjälp av ringsjalssvansen som jag höll över hennes huvud. Superpraktiskt!
Nackdelarna med ryggknytningarna är väl att det tar tid när man är otränad och i mitt fall så började Martha gå när hon var 9 mån, liksom sin storasyster, så det blev för mycket upp och ner i sjalen för att det skulle kännas roligt med ryggknytningar. Och problemet för mig var när hon somnade i bärsjalen på ryggen. Antingen att lägga ner henne eller få ordning på huvudet där. Nä jag gick över mer och mer till ERGO NG när hon var i den åldern, och den har ju sin lilla hatt med som båda skyddar mot solen och håller huvudet på plats när barnet sover.

Jag instämmer också in nackdelen att bära på flera barn när sjalbarnet har syskon. Min Hannah var 1 år 9 mån när Martha föddes, och hon var ofta gnällig och ville också bli buren, särskilt upp och ner för trappor...men när vi var ute länge tog jag med paraplyvagn till henne och bärsjal till Martha så löste det sig.

En nackdel som jag inte ser här är det där med att flytta barnet t ex från bärsjal till bilstol och tvärtom. Ingen som ser det som ett större problem med bärsjal än med barnvagn, åtminstone när man har barnet i en ryggknytning? Många bilstolar passar ju i barnvagnen (i alla fall är det så här) och man flyttar bara över stolen till vagnen utan att krångla med barnet eller väcka det. Måste vara lite bökigt med bärsjal och att åka korta stunder i bil flera ggr dagligen?
F ö med att flytta runt barnet så minns jag hur bökigt jag tyckte det var att lägga ner Martha när hon hade somnat buren på min rygg. Vilken akrobatik! För det mesta vaknade hon, och då tänker jag mig att vagn är lite smidigare, för då kan man ju låta barnet sova vidare där när det väl har somnat?

/Emma i Mexiko, gift m Pablo, mamma till Hannah maj -03-, Martha mars -05- och bf dec -07-
Användarens profilbild
Av mexanemma
Eulalia skrev:
malo20 skrev:Jag har EN nackdel som jag tänkt på.

ALLA valkar kommer fram både här och där när man knyter tight runt sig själv...
:lol: :iagree: !
Jag tyckte tvärtom att det var skönt att täcka "efter-förlossnings-magen" med bärsjalen när Martha var född! :roll:

/Emma i Mexiko
Användarens profilbild
Av Bina
Mina negationer om sjalbärande på annan plats än hemma:
*Varmt
*Meckigt att knyta
*Man blir SKRYNKLIG :oops:
*Inte nog med att du bär bebis, du måste bära all packning
*Du har ingen skötplats (byter lätt i vagnen)

Mina ovationer om sjalbärande på annan plats än hemma:
*Närhet
*Smidigt, behöver inte trängas med vagn

Summering:
Jag har med mig sjalen men startar alltid med vagnen...
Användarens profilbild
Av Sami
I afrika har man inte så mycket kläder på sig vare sig själv eller på barnet... så det blir nog varmt där med... även i asien och i andra så kallade "sjalbärarkulturer" så är det varmt...

vi är väl inte vana bara... men lite varm är väl ok när man slipper dra på en tung vagn genom hettan... 8)

det är lite klurigt... att knyta rätt alltid.. men ofta blir det bra ändå! ta en van sjalare och en van babybjörnare så ska vi se vem som vinner!! och då ska sjalen vara över 5 meter!!! hittills har jag inte sett någon Baby björnare vinna... :lol:

jag är ibland ledsen över att jag inte orkar ta med mig en långsjal som ju är bättre att bära i när man ska bära länge... det är oftast en ergo eller en ZenYa (ABC) som är med i bilen...
Användarens profilbild
Av teres
Bh fylld med kräks :lol:
Dottern lyckas alltid pricka mitt i behån, jättemys med en liten sjö som ligger och skvalpar mellan brösten
Användarens profilbild
Av amöba
teres skrev:Bh fylld med kräks :lol:
Dottern lyckas alltid pricka mitt i behån, jättemys med en liten sjö som ligger och skvalpar mellan brösten
:skrattar gott: Kräks som rinner mellan skulderbladen är inte skoj heller... Ingen kan dock se kräksfläckarna eftersom man ju är insvept i en sjal. Och det är ju en fördel ;)
Av anna m
teres skrev:Bh fylld med kräks :lol:
Det har jag oxå varit med om. Jag kunde iofs behöva lite fyllning :?
Användarens profilbild
Av Eulalia
mexanemma skrev:Intressant läsning. Själv bor jag ju i Mexiko och bar min nu 2-åriga tjej här i värmen. Här använder man också kortsjalar liksom i Afrika och det med långsjal och ringsjal håller just på att upptäckas! Jag tror att ringsjalen blir en större "hit" än långsjal, just pga värmen, men vi får se! Synd att ERGOn ska vara så dyr, annars had jag gärna varit återförsäljare för den här, som alternativ till alla knasiga bärselar man ser. Det är också väldigt väldigt vanligt att bära sitt barn i famnen faktiskt, helt utan bärhjälp! Barnvagnar ser man mycket få, och oftast är det paraplyvagnar som gäller när barnen blir lite större.
Jag bar i rebozo långsjal i 30-40 graders värme ibland, men då var det mest när vi ändå skulle vara inomhus snart där det finns fläktar, typ på Mexikos version av "ICA" och såna ställen. Jag gick sällan i direkt solljus långa stunder, utan höll mig i skuggan. Om någon kommenterade något eller tittade snett så tänkte jag "jaja, jag svettas säkert lika mycket med eller utan sjal (och Martha också)". Jag känner verkligen igen nackdelen med svettfläckar på mage och rygg efter att man tog av sig bärsjalen och att ens kläder blev så skrynkliga...ibland tyckte jag också att det var svårt att matcha sjalen fint med det man ska ha på sig, men det är väl bl a därför så många har mer än en bärsjal och många har i olika färgskalor.

När det gäller paraply mot starkt solljus så är det jättevanligt här! Ett helt vanligt paraply alltså, som många kvinnor framför allt tar med sig. Man har ju båda händerna fria när man bär i sjal (om man inte har fler barn...) så varför inte? :-) Om jag bar i ringsjal så gjorde jag skugga åt Martha med hjälp av ringsjalssvansen som jag höll över hennes huvud. Superpraktiskt!
Nackdelarna med ryggknytningarna är väl att det tar tid när man är otränad och i mitt fall så började Martha gå när hon var 9 mån, liksom sin storasyster, så det blev för mycket upp och ner i sjalen för att det skulle kännas roligt med ryggknytningar. Och problemet för mig var när hon somnade i bärsjalen på ryggen. Antingen att lägga ner henne eller få ordning på huvudet där. Nä jag gick över mer och mer till ERGO NG när hon var i den åldern, och den har ju sin lilla hatt med som båda skyddar mot solen och håller huvudet på plats när barnet sover.

Jag instämmer också in nackdelen att bära på flera barn när sjalbarnet har syskon. Min Hannah var 1 år 9 mån när Martha föddes, och hon var ofta gnällig och ville också bli buren, särskilt upp och ner för trappor...men när vi var ute länge tog jag med paraplyvagn till henne och bärsjal till Martha så löste det sig.

En nackdel som jag inte ser här är det där med att flytta barnet t ex från bärsjal till bilstol och tvärtom. Ingen som ser det som ett större problem med bärsjal än med barnvagn, åtminstone när man har barnet i en ryggknytning? Många bilstolar passar ju i barnvagnen (i alla fall är det så här) och man flyttar bara över stolen till vagnen utan att krångla med barnet eller väcka det. Måste vara lite bökigt med bärsjal och att åka korta stunder i bil flera ggr dagligen?
F ö med att flytta runt barnet så minns jag hur bökigt jag tyckte det var att lägga ner Martha när hon hade somnat buren på min rygg. Vilken akrobatik! För det mesta vaknade hon, och då tänker jag mig att vagn är lite smidigare, för då kan man ju låta barnet sova vidare där när det väl har somnat?

/Emma i Mexiko, gift m Pablo, mamma till Hannah maj -03-, Martha mars -05- och bf dec -07-
Väldigt intressant och roligt att läsa om hur det är på andra sidan jorden :D !
Gärna mer från dig om hur det är där du bor :wink: .
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?