Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Eulalia
Kanske helt, helt fel, men jag är sugen på att prata om nackdelar med sjal 8) :D .

Trots att jag är såld på att bära med sjal, och gör det dagligen, är mannen fortfarande skeptisk.

Här är hans invändningar:

*För varmt att bära nu (hur gör de i Afrika?)
*Tar lång tid att få på sig och i ordning ( i jämförelse med babybjörnen vi hade med storebror )
*Det där kommer du aldrig att klara av själv utan hjälp ( elakaste :lol: kommentaren av dem alla när jag igår ville prova ryggknyt och behövde hans hjälp... :oops: )

Ibland är jag benägen att hålle med honom lite grann(särskilt på punkten att det för mig tar lite tid att knyta och få till ordentligt), men inget skulle kunna få mig att sluta bära i sjal :roll: !

Så upplever ni några nackdelar med sjalandet?
Användarens profilbild
Av amöba
Bara värmen. Och att det kan vara stressigt att få till en bra knytning när man har en storasyster som hoppar av otålighet brevid :roll:
Användarens profilbild
Av zmurfan
Det där med att det tar lite tid gäller mest bara i början tycker jag när man är ovan och osäker på hur man gör.
Ju mer man övar och ju vanare man blir ju bättre går det.

Och man klarar mer än man tror.
Bara man får en chans att öva.
Användarens profilbild
Av tinaw
Det skulle vara värmen då. Att det tar tid och att man behöver hjälp är sånt som fixar sig ju mer man tränar. I Afrika bär man i kortsjal, därför blir det svalare.
Användarens profilbild
Av Eulalia
tinaw skrev: I Afrika bär man i kortsjal, därför blir det svalare.
Intressant :D !
Användarens profilbild
Av ZaZi
En nackdel med sjalandet är att det är så himla svårt att välja vilken sjal som ska med när jag går ut med Signebus.
Är vi ute på utflykt en hel dag tar jag med vagnen om hon vill sova & som packåsna. Men vill hon inte sova i vagnen är ju långsjal bäst. Om det inte är så att maken ska bära, för då vill han ha Ergon. Och blir det riktigt varmt på dagen så bär jag hellre i MT. Om det blir en "hoppa upp och ner dag", dvs 2 min springa själv, 2 min vara i famnen så är det ju enklast med kortsjalen.
Detta tycker jag är en nackdel - att man har favoriter för varje situation.
Det hela slutar oftast med att vi går ut med fullpackad vagn, och sen behövs bara ett av bärdonen under hela dagen...

Maken tycker också att vårt hem svämmar över av textilier. :roll: Det är sant. :oops:
Användarens profilbild
Av Jennelii
Värmen! Det är den största nackdelen tycker jag.. Jag tycker jag knyter rätt snabbt även om jag mest använder ergon men det sitter som i ryggmärgen nu.
Användarens profilbild
Av sanna73
Värmen håller jag med om (fast det finns ju tunnare sjalvarianter som gör det lite mindre varmt i vart fall :lol: ).

Visst tar det lite tid att få på den innan man lärt sig ordentligt, men sedan tycker jag tidsaspekten är försum bar.

Krångligt och svårt har en fördel - när man väl lärt sig (och med lite övning lär man sig) så ser det fortfarande svårt ut för andra, dvs jag får brilliera lite med min kunskap :wink:

Dock måste jag ändå säga att alla nackdelar övervägs av fördelarna och är därför försumbara :mrgreen:
Av Tyche
Värmen är enda nackdelen tycker jag.

Visst det tog ett tag att lära sig att knyta riktigt bra, speciellt på ryggen, men när man väl lärt sig tar det ju ingen tid alls. Och med tanke på hur länge man (iallafall vi) faktiskt bär när vi väl bär så är tiden det tar att knyta försumbar.

Det tar mig och min babybjörnsbärande kompis, ungefär lika lång tid att få på oss bärdonen, skillnaderna är att jag kan alternera bärsätt och orkar bära längre sträckor.
Användarens profilbild
Av Innana
Fast jag har en nackdel som jag faktiskt inte kommer tillrätta med!

Och det är solskyddet. Min lilla (ofta vakna) brutta här hemma vill flaxa med händerna och fötterna samt riva av sig hatten och då blir det sol på henne. Solfaktor är hon lite liten för eftersom hon äter på händerna mycket.

Kläder i denna värme är ju inget skoj, helst vill hon sjala i bara blöjan (mysigast :heart: ) och då sticker det ut små tår och fingrar och nästippar överallt... Söker tips!!!
Användarens profilbild
Av anilov
Jag tycker att tygmängden i en långsjal är lite bänglig när barnet är så stort att det vill gå rätt mycket själv, men fortfarande är så litet att man får bära det långa sträckor och alltså inte klarar sig med en kortsjal. En kortsjal kan man slänga lite snyggt om halsen som en bara lite för stor sjal (som min favvis just nu Bärabarn Lotus :love: ), men fem meter Hoppe? Då kvävs man ju. Och inte går den ner i handväskan, och ska man ha den i ryggsäcken får man inte med något annat,, och ska man ha två väskor känns det också lite bökigt, osv osv. Och jag känner mig rätt obekväm att gå med tyg virat runt kroppen utan att ett det fyller någon funktion.

Men det är ju en petitess jämfört med hur bängligt det är att dra runt med en vagn :wink:
Av Karin79
Innana skrev:Fast jag har en nackdel som jag faktiskt inte kommer tillrätta med!

Och det är solskyddet. Min lilla (ofta vakna) brutta här hemma vill flaxa med händerna och fötterna samt riva av sig hatten och då blir det sol på henne. Solfaktor är hon lite liten för eftersom hon äter på händerna mycket.

Kläder i denna värme är ju inget skoj, helst vill hon sjala i bara blöjan (mysigast :heart: ) och då sticker det ut små tår och fingrar och nästippar överallt... Söker tips!!!
Fick ett toppentips av
anna m skrev: Förra sommaren var det så varmt och då bar jag antingen i gåsen eller i mt och hade barnen lättklädda (bara ben) och så knöt jag en bred råsidenscarf över som solskydd. Det funkade jättebra och såg lyxigt ut ;)
Har provat och det gick riktigt bra även till en flaxare.. :lol: Fast annars kan man ju om man har lite självdistans ta ett paraply... Enligt min man går det huuur bra som helst... men jag vet inte.. lite psykavdelning ser det ut.. :oops: :hide:
Användarens profilbild
Av Scilla
Förutom att det kan vara varmt och svettigt och ibland otympligt har jag upptäckt en annan nackdel nu: Jag har ju en bebis och en tvååring. Och ja, det är jättepraktiskt med sjal då. Men det är ju fortfarande många lyft av 12-kilos tvååring (i och ur vagn etc), och med lillasyster i sjal blir dessa lyft väldigt långt från kroppen. Jag känner att det sliter väldigt på ryggen, har ganska ofta ont i ländryggen nu.

För oss är sjalbärandet oumbärligt, men jag tycker ända ofta att det är ganska jobbigt faktiskt. Det tar onekligen längre tid för mig att knyta (är så petig :oops: ) än att lägga ner ungen i vagnen. Och jag känner mig rätt rörelsehindrad med henne på magen nu när man har en stor som ska servas samtidigt. Ska bli skönt när hon kan åka mer på ryggen :D
Användarens profilbild
Av anilov
Paraply...men då finns det ju äntligen en logisk, rationell förevändning för att få köpa ett av de där parasollen som Indiska har! Med paljetter, tofsar, guldsnoddar och fransar. Åhh! :eld: :love:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?