- fre sep 23, 2005 21:59
Det låter som att du fått bra råd från din försäljare när det gäller att bära små barn i selen. Patapum ÄR ingen sele för nyfödda och Miquel/Patapum vill inte att selen ska profileras som en sele för nyfödda. Anledningen är den att den inte är utformad på ett sådant sätt att den ger tillräckligt med stöd bak ryg/nacke. En sele för nyfödd går betydligt högre upp i ryggen/nacken och omsluter barnet på ett annat sätt. Patapum är designad för barn som kan sitta själva med stöd och det är inte alla som kan det vid 5-månader.
Som tillverkare av patapum rekommenderar Miquel bara en position, ett sätt att ta på sig selen/sätta i barnet och från en "säker" ålder. En tillverkare måste av naturliga skäl vara oerhört försiktigt med vilka instruktioner/råd de ger då de sprids till ett väldigt stort antal människor utan personlig kontakt. När man köper av en återförsäljare får man personlig hjälp av en person med bra erfarenhet av just den produkten och även av andra bärhjälpmedel. En återförsäljare kan därför tipsa om även andra positioner och ge mer direkta och anpassade råd. Det betyder dock inte att en återförsäljare har alla svar alltid men man får en värdefull dialog. Jag tycker också att det är bra att man frågar även andra om råd och som du kollar upp vad tillverkaren själv rekommenderar.
När det gäller patapum och barn som inte kan sitta själva med stöd (5 månader är ju bara ett riktmärke) så finns det då andra positioner man kan använda sig av. Det gäller dock att komma ihåg att det inte är det selen är tänkt att användas för och det kräver att man som förälder är försiktig och väldigt lyhörd för barnets signaler.
Ergo föreslår en position där barnet ligger diagonalt med båda benen ut genom samma hål i selen. Gärna då med deras infant-kudde. Någon här på sjalbarn har sytt en sådan insats själv. Nästa steg är "grodpositionen" där barnet sitter upprätt med ansiktet mot bärarens bröst och båda benen uppdragna. Det tredje sen är att sitta med ett ben uppdraget och ett utanför selen. Slutligen är då barnet så pass stort som det egentligen är tänkt för selen och sitter med båda benen utanför och med rundad rygg.
Det finns bild på grodpositionen i nya ergo här på forumet med en 3 månaders.
Även för grodpositionen så gäller det ju att barnet är starkt i nacken och kan hålla upp sitt huvud ordentligt. Det är alltid svårt med ålder då barns utveckling är olika och det är barnets styrka i nacke och rygg som är viktigt. Det är också viktigt ,att som din återförsäljare sagt, inte bära så långa stunder i selen när barnet är så litet. I en trikåsjal som ofta används till nyfödda får barnet ordentligt med stöd och kan bäras långa stunder. Vad som är "länge" är ju alltid en fråga som är svår att svara på. Det gäller att prova sig fram lite, vara lyhörd och försiktig. Ser ditt barn ut till att sitta bekvämt? 10 minuter kan vara fullt tillräckligt vid ett tillfälle och 30 min en annan gång. Även om inte barnet säger ifrån för det kanske tycker det är mysigt att sitta nära så gäller det, framför allt när man använder ett bärhjälpmedel anpassat efter ett större barn, men även när man introducerar ett nytt bärhjälpmedel till ett barn oavsett ålder, att man gör det successivt och försiktigt. När vi bär våra barn i våra händer är vi väldigt försiktiga med nyfödda och tänker på nacken hela tiden. Samma försiktigthet bör gälla när man använder ett bärhjälpmedel. Stötta upp med en hand bak ryggen/nacken om barnet är litet och behöver extra stöd och tänk på att barnet ska sitta med rundad rygg och knäna högre än höfterna.
Tillbaka till frågan om det är "skadligt" så är det nog ingen återförsäljare och än mindre någon tillverkare som kan svara varken ja eller nej på den frågan. Försiktighet är nyckelordet. Samma försiktighet som du tillämpar hela tiden med eller utan sele/bärhjälpmedel. Vi vet att barnet behöver ordentligt med stöd bak nacke/rygg och vi vet att barnets höfter och rygg mår bäst av att sitta med rundad rygg och knäna upp och inte rätas ut förrän den lilla kroppen är mogen för det. Tillämpar man de försiktighetsåtgärderna och ser till att barnet sitter tryggt och säkert i selen och själv ser ut att trivas så...
Med rädsla för att ha glömt något eller sagt något tokigt så får jag tillägga att detta är min personliga åsikt i frågan. När det gäller just Patapum så har jag som återförsäljare av Patapum haft en del samtal kring just detta med Miquel/tillverkaren och även med andra tillverkare av bärhjälpmedel.
Kom redan på att jag glömde 2 saker; 1) att använda huvudstödet som Anna sagt ovan till lite extra support kan vara en idé
2) JAG personligen rekommenderar inte patapum eller ergo sele till så små som 3 månaders rent generellt utan rekommenderar att man väntar lite. VILL man och man känner att ens barn är redo så tycker jag då att man ska tänka på de saker jag skrivit ovan.