Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Måsen
Nu har jag köpt en billig gammal Emmaljunga. Den är inte så snygg men jag tänkte försöka piffa till den lite. Jag behöver dock lite hjälp och tips.
Så här ser den ut:
Bild
Jag har lånat bilden från annonsen jag köpte den genom. :oops: Jag vill bara visa den snabbt och sen ska jag ta bort bilden.

Suffletten är solblekt. Hur svårt är det att klä om i ett nytt fräscht tyg? Eller går det att färga den på något vis?

Sitsen är ok, behöver bara fräschas upp lite. Originalsitsen hade spruckit i några sömmar så den som sitter på vagnen nu är lite nyare än själva vagnen. Jag fick dock med den gamla sitsen och funderar på att använda den som mall för att göra en helt egen ny. Vad ska man tänka på, vilken typ av tyg är tillräckligt hållbart?

Hjulen ser inte så kul ut, ytan har liksom "smält" och smågrus har trängt in i hjulen. Det blev så när den kördes på varm asfalt, enligt förste ägaren. Annars är det inget fel på hjulen, de är bara fula. Något tips på var man kan leta efter begagnade hjul?

Chassit känns i alla fall väldigt stabilt och den verkar vara mycket smidig och lättkörd, så jag är ändå ganska nöjd med den för 250 kr (inkl. regnskydd och insektsskydd). :lol:
Användarens profilbild
Av lotti
följer tråden med spänning eftersom jaghar en liknande vagn att klä om!!! :D
Användarens profilbild
Av Annika80
ett fynd! Hjul vet jag brukar finnas begagnat på Tradera ibland, annars så tror jag att nya "icke lufthjul" inte är så dyra.
Om sufletten är fastnitad är den nog lite svårare att klä om, då får man nog handsy lite grann, annars så borde det nog bara vara att plocka loss, sy nytt och montera dit. Vill också se slutresultatet sen.
Användarens profilbild
Av Ingetora
Åh, skoj, jag har hittat en precis likadan Emmaljunga Kimi singelvagn i containern som jag ska klä om. Glömde tyvärr att ta "före"-bild för den var rostig som sjutton så jag satte igång att ta bort det innan jag visste om jag skulle behålla den.

Dock är även mitt problem vad jag ska klä om den i för tyg. Är sugen på manchester, men det är ju inte precis tåligt mot väder och vind och gör man sig besväret, vill man ju att det ska hålla. Men jag kan inte vela för länge, för Signe är ju redan över två år.

Sufletter har jag klätt om tidigare och då har vi borrat bort nitarna, sytt nytt tyg efter det gamla, monterat det och nitat om med vanliga popnitar. Det blir väldigt mycket bättre än att sy för hand om befintliga nitar och är inte speciellt krångligt.
Användarens profilbild
Av florin
Åh, vad synd att jag inte såg detta imorse!!! Då hade jag kunnat köpa en hel vagn bara för att få hjulen åt dig ju, var på loppis idag där de sålde en lika vagn med hjul i finfint skick för 100:-...
Användarens profilbild
Av Måsen
florin skrev:Åh, vad synd att jag inte såg detta imorse!!! Då hade jag kunnat köpa en hel vagn bara för att få hjulen åt dig ju, var på loppis idag där de sålde en lika vagn med hjul i finfint skick för 100:-...
Äsch, vad synd då!
Jag får väl försöka hålla lite utkik på loppisar själv! 8)
Användarens profilbild
Av Måsen
Nu har jag monterat isär det som går. Sitsen är helt ok, behöver bara en uppfräschning i tvättmaskinen. Kanske ska jag sy dit ett grenband till... :roll:
Jag var på tygvaruhuset i Sickla häromdagen och hittade där jättefin galon (som jag inte köpte) som kanske kan passa att göra grenband av och ett nytt sånt där skydd för bågen fram.
Problemet är bara sufletten. Den är nitad (4 på varje sida). Är det svårt att ta bort såna nitar och för att sätta dit nya, behövs särkilda verktyg (som jag inte har)?
Ingen som med framgång har försökt färga en suflett?
Av letw83
jag var tvungen borra bort ett antal nitar när jag klädde om min brio, borrandet var inte särskilt svårt. man behöver en borr, vilken som helst. (inte handdriven då :roll: ) sen behöver man en popnittång, jag hade så tur att svågern hade en, men dom kostade bara 100 kr eller nåt sånt på clas ohlsons. sen behöver man vara två när man nitar ihop, en som håller och en som nitar. men vidare svårt var det inte. det fanns svårare saker med projektet. Men fint blev det.

Ett tips sen, köp nåt fint vaxdukstyg och sy en fin sittdyna till vagnen.
Användarens profilbild
Av marcy
Du kan skippa popnitarna och sätta små skruvar (skruv & pytteliten mutter) istället om du borrar bort de gamla popnitarna. Då är det lättare att tvätta eller byta tyget om du nu skulle tröttna efter nåt år.

Sittdyna kan vara ett alternativ om du inte orkar sy klädsel eller bara vill ha en snabbt utbytbar uppfräschning. Jag har en Brio duette men det borde vara ungefär samma mått om du vill ha måtten på min sittdyna.
Material: Vaxduk (sån som känns som tyg) ena sidan, fleece på den andra plus brett resårband.

Bild
Användarens profilbild
Av Måsen
marcy skrev:Du kan skippa popnitarna och sätta små skruvar (skruv & pytteliten mutter) istället om du borrar bort de gamla popnitarna. Då är det lättare att tvätta eller byta tyget om du nu skulle tröttna efter nåt år.

Sittdyna kan vara ett alternativ om du inte orkar sy klädsel eller bara vill ha en snabbt utbytbar uppfräschning. Jag har en Brio duette men det borde vara ungefär samma mått om du vill ha måtten på min sittdyna.
Material: Vaxduk (sån som känns som tyg) ena sidan, fleece på den andra plus brett resårband.

Bild
Jättefin!
En sån ska jag absolut sy till min vagn! Tack för tips!
Ska fundera på om jag inte ska ge mig på suffletten också och i så fall skryva fast det nya tyget (istället för att nita).
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
marcy skrev:Du kan skippa popnitarna och sätta små skruvar (skruv & pytteliten mutter) istället om du borrar bort de gamla popnitarna. Då är det lättare att tvätta eller byta tyget om du nu skulle tröttna efter nåt år.

Bild
Vad har du för fluff i dynan? Alltså hur blir den mjuk!
Användarens profilbild
Av marcy
Jag har ingen fluff, bara tjock fleece på baksidan. Sitsen är rätt mjuk i sig, så jag kände att det inte behövdes.

Vill man antar jag att man kan köpa vanlig vadd på metervara och stoppa i.
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
marcy skrev:Jag har ingen fluff, bara tjock fleece på baksidan. Sitsen är rätt mjuk i sig, så jag kände att det inte behövdes.

Vill man antar jag att man kan köpa vanlig vadd på metervara och stoppa i.
mmm, så får det nog bli, min vagn är hååård! Tack :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?