Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av hummelhonung
Jag har precis beställt en krinklas sommarsjal fr. Mimmis. Vi åker till Istanbul på måndag och jag tänkte använda den då. Men hur ska jag knyta?
Har hittills burit Adam, nu 5 månader och knappt 7 kilo, i Moby Wrap, enligt knytinstruktionerna "mage mot mage". Kan jag fortsätta på samma sätt eller finns det ngt smartare?

Vi tar med Ergon också! Och turas om att bära.
Användarens profilbild
Av Ester
jag tycker mage mot mage är skönast - lättast att få till - lättast att ha koll på barnet..

så jag säger - fortsätt som ni gjort hittills :wink:
Användarens profilbild
Av mammahappy
:iagree:
Kör på som vanligt tycker jag!
Men med en vävd sjal kan det vara lättare att få till knytningen bättre om man stoppar i barnet innan man knyter färdigt.
Omslutet kryss heter det å du kan hitta instruktioner på det på sjalbarns första sida.
Användarens profilbild
Av jag71
Håller också med om att göra som du brukar. Bra val av sjal måste jag ju säga, jag är jätte nöjd med min. Ha det trevligt i Istanbul.
Användarens profilbild
Av hummelhonung
Hmmm. Nu har jag fått sjalen och prövat knyta som hastigast. Men blev avbruten. Helt lätt kändes det dock inte.
I Mobyn har jag haft smokingbältet på utsidan. Kryss-knytningen verkar vara så att smokingbältet ska vara innerst? Och sen fattar jag itne riktigt hur jag ska göra:
ska sjaländarna gå mellan barnets ben och runt min midja?
Jag fattar inte riktigt beskrivningen just i det skedet.

Tack för hjälp!
Användarens profilbild
Av hummelhonung
JAG FÅR INTE TILL DET!
I dag har lillen varit jättegrinig. Antar att det beror på vaccinationerna han fick i fredags. Och jag har burit men det känns som all tyngd hänger runt min midja, som att jag ska gå av på mitten...
Jag har läst olika beskrivningar men det vill sig inte riktigt.

Någon vänlig själ som vet vad jag gör fel, hur jag ska knyta för att orka bära länge?
Användarens profilbild
Av Alven
Jag tycker att instruktionerna på babybodens hemsida är bland de bättre... http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/k ... tioner.htm

Den som heter X-omslut är lättast med en vävd sjal. Men jag knyter ofta min gauze (som väl är rätt lik mimmis krinklade?) som en vanlig trikåsjal (X-omslut 2). Det underlättar dock om man knytit X-omslut några gånger först och vet ungeför hur mycket tyg man ska ha över på ändarna när man knyter, eftersom man måste knyta mycket mer exakt med en vävd sjal än med en trikåsjal.

Jag ska försöka förklara hur jag gör... Jag tar på mig sjalen med mittmärket fram, ser till att det inte är helt knölat utan går från precis under brösten ner till naveln iaf. Korsar bak genom att hålla med ena handen i överkanten i sidan och fånga upp med andra handen bakom axeln liksom... för att inte sno till sjalen. I med barnet i lagom höjd, rumpan i höjd med min navel, ta tag i sjaldelarna över mina axlar och dra samtidigt som jag hoppar lite för att få det riktigt tajt (manövern kallas i hoppediz instruktioner för "chacka-chacka griff" har jag för mig! :lol: ) Den ena klämer jag sedan fast mellan mina knän medan jag brer ut den andra ordentligt över bebis rygg och rumpa, ner mellan benen och runt min rygg. Se till att båda kanterna är spända, det är lätt att den ena blir för slapp. Sedan byter jag och klämmer fast den utbredda mellan knäna och brer ut den andra och för den bakom min rygg och fram. Sist knyter jag (om jag inte har en jättelång sjal för då drar jag ett varv till runt midjan).

Det blev långt och utförligt, hoppas du fattade... :D
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Alven beskriver bra tycker jag, men jag vill bara tillägga att om det känns som att all tybgd kommer runt midjan har du nog inte dragit åt tyget tillräckligt tight över axlarna. När du satt i barnet, innan du gör "krysset" över barnets rygg - se till att dra hårt bakom dina axlar för att få det tight!
Användarens profilbild
Av hummelhonung
Tack för att ni tar er tid och hjälper en stackars oerfaren bärare!
Har prövat i et tpar dagar till nu och det går bättre och bättre.
Övning ger färdighet
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?