Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ernamalin
Kaffemoster skrev:
Foxy skrev:de ser så stolta ut över sina BabyBjörnar...
Förlåt att jag blir lite off topic här, men jag kunde inte låta bli...

Klart att man är stolt över sin BabyBjörn!!! ;-)
Bild
:heart: :loving: :app:
Härlig fullträff! :tumup:
ernamalin skrev:
Kaffemoster skrev:

Bild
:iagree: Den sötaste babyBjörnen av dem alla!
Användarens profilbild
Av anna_eh
Lin skrev:
anna_eh skrev:
Sami skrev: Det finns ganska mycket forskning på det här med babyns rygg och det är därför jag är förvånad över att dessa stora tillverkare struntar i att ta detta till sig och struntar i att ändra på det som är mindre bra... för de säljer ändå!!! Eftersom vi är uppfostrade till att ett märke står för det bästa för våra barn. Tänk om Baby Björn gjort en sele som verkligen motsvarade det som är det allra bästa för våra barn... Hur skulle de sälja då??? varför ser deras sele ut som för 20 år sedan? Är det så vi känner igen den? Är det därför den inte går att få mer anatomiskt riktig??? Har en produkt blivit ett varumärke i sig själv? :roll:
Det är detta jag också tycker är så anmärkningsvärt :shock:
Nog borde väl ett så stort företag med en sådan välkänd produkt vinlägga sig om att utföra så ergonomiskt riktiga selar som bara är möjligt för de små. Att dessutom många vittnar om att bekvämligheten för bäraren är betydligt högre med de ergonomiska selarna, kan ju inte vara en slump.
Varför stagnera utvecklingen på selen? Det är detta som jag tycker känns så frusterande; spelar ingen roll vilket bärdon det rör sig om, men det får inte gå prestige i sånt här.

Mycket bra artikel du hänvisade till!
Okej det här är skvaller, så ta det med en riktigt stor nypa salt.
Vad jag har hört är att mannen bakom Babybjörn är rätt gammal nu, det är han som har utvecklat företaget och framförallt då selen. Han är jättenöjd med sin sele, tycker inte att den behöver förändras och lyssnar inte till råd och idéer från medarbetare mfl. Dvs det spelar ingen roll vad någon säger för han anser att deras produkt är bra och den behöver inte förändras.

Ojdå, om det är så att det stämmer, om bara till viss del, kanske det inte är så lätt för medarbetare att revolutionera bb......

Kommer ni förresten ihåg när någon här på SB mejlade BB för några år sen och frågade om det här med ergonomi mm? Och fick ett mejl tillbaka med en jättebra beskrivning om att barn ska sitta i grodposition med benen uppdragna, brett isär, rundad rygg osv? Och så hävdade de att det var så barnen satt i BB-selen. De skickade också med ett brev med två foton från en tysk läkare som hade sett sina barnbarn bäras i BB-selar och som utifrån det ansåg att BB-selen var bra och gav rätt stöd för barnet. Som jag förstod det, om jag minns rätt, så var det denna läkares brev som Babybjörn stödde sig på när de ansåg att BB-selen var ergonomisk för barnen. (Det roliga var då att bilderna som bifogades visade barn som verkligen _hängde_ med benen rakt ner i selarna, inte i närheten av den grodposition som de själva beskrev.)
Är det någon som minns den här tråden?

För övrigt så tycker jag inte att det är hemskt att folk använder BB-selar, det har vi också gjort. :wink: Däremot tycker jag det är synd att det finns så lite information om alternativen. Precis som Sami skriver så köper många BB-sele för att de antar att den är bäst. Det tycker jag är tråkigt. Det är ju en annan sak om man är medveten om vad som finns, känner till synpunkter som finns om hur barn helst bör bäras osv, och ändå anser att BB-selen är ett bra val. Det måste man ju få tycka och det tycker jag vi måste acceptera att en del kanske väljer så. Men då har man gjort ett informerat val i alla fall. Som det är idag så har Babybjörn verkligen lyckats med sin marknadsföring, jag har t ex sett listor på vad man behöver köpa till bebisen, där det inte står bärsele utan Babybjörnsele! Det är liksom den som är SELEN, som är bärhjälpmedlet nummer ett, utan att någon överhuvudtaget ifrågasätter varför.

Självklart kan man välja babybjörn o vara nöjd med det, all respekt för det, (jag har själv suttit i en sån) men du slår verkligen huvudet på spiken med det att deras marknadsföring är så pass stark att alternativen inte riktigt lyckas. Och som någon också skrev att tidningarna, typ Vi Föräldrar borde testa även andra selar. Istället för att ytterligare spä på babybjörn som "THE SELE".....

Ang Babybjörns utveckling så har den för barnet sett näst intill likadan ut i ungefär 20år, det är i princip bara för den vuxne som ergonomin har förbättrats (något). MEN de selar som fanns i slutet på 70-talet, från Babybjörn, var helt annorlunda! De var mer som små Mei Taier (eller ja, det finns ett japanskt ord för den typen av sele). Barnen satt betydligt bättre (de var breda i sittdelen), men de var krångligare för föräldern än dagens selar.
Användarens profilbild
Av anna_eh
Oj vad fel det blev nu när jag skulle citera....

Självklart kan man välja babybjörn o vara nöjd med det, all respekt för det, (jag har själv suttit i en sån) men du slår verkligen huvudet på spiken med det att deras marknadsföring är så pass stark att alternativen inte riktigt lyckas. Och som någon också skrev att tidningarna, typ Vi Föräldrar borde testa även andra selar. Istället för att ytterligare spä på babybjörn som "THE SELE".....
Användarens profilbild
Av anna_eh
BijouMaBell skrev:När man inte väljer det som är mest lättillgängligt måste man läsa på! Vad finns det för information om bärredskap. väldigt lite om man inte vet var man skall söka. vad finns i affärerna? Alltid Baby björn, och ibland en enstaka sjal. Men, vad finns det för tester? Varför testar inte "Vi föräldrar" eller "råd & rön" bärredskap. Personligen, eftersom jag tagit del av den forskning som finns är jag övertygad om att BB skulle få på tafsen.
En Baby björn kanske inte ä det sämsta ett barn kan utsättas för. det är inte det som är problemet, utan att alternativen inte har någon komersiell chans!
Håller med till fullo!
Användarens profilbild
Av Clärchen
anna_eh skrev:
Lin skrev:
anna_eh skrev:
Sami skrev: Det finns ganska mycket forskning på det här med babyns rygg och det är därför jag är förvånad över att dessa stora tillverkare struntar i att ta detta till sig och struntar i att ändra på det som är mindre bra... för de säljer ändå!!! Eftersom vi är uppfostrade till att ett märke står för det bästa för våra barn. Tänk om Baby Björn gjort en sele som verkligen motsvarade det som är det allra bästa för våra barn... Hur skulle de sälja då??? varför ser deras sele ut som för 20 år sedan? Är det så vi känner igen den? Är det därför den inte går att få mer anatomiskt riktig??? Har en produkt blivit ett varumärke i sig själv? :roll:
Det är detta jag också tycker är så anmärkningsvärt :shock:
Nog borde väl ett så stort företag med en sådan välkänd produkt vinlägga sig om att utföra så ergonomiskt riktiga selar som bara är möjligt för de små. Att dessutom många vittnar om att bekvämligheten för bäraren är betydligt högre med de ergonomiska selarna, kan ju inte vara en slump.
Varför stagnera utvecklingen på selen? Det är detta som jag tycker känns så frusterande; spelar ingen roll vilket bärdon det rör sig om, men det får inte gå prestige i sånt här.

Mycket bra artikel du hänvisade till!
Okej det här är skvaller, så ta det med en riktigt stor nypa salt.
Vad jag har hört är att mannen bakom Babybjörn är rätt gammal nu, det är han som har utvecklat företaget och framförallt då selen. Han är jättenöjd med sin sele, tycker inte att den behöver förändras och lyssnar inte till råd och idéer från medarbetare mfl. Dvs det spelar ingen roll vad någon säger för han anser att deras produkt är bra och den behöver inte förändras.

Ojdå, om det är så att det stämmer, om bara till viss del, kanske det inte är så lätt för medarbetare att revolutionera bb......

Kommer ni förresten ihåg när någon här på SB mejlade BB för några år sen och frågade om det här med ergonomi mm? Och fick ett mejl tillbaka med en jättebra beskrivning om att barn ska sitta i grodposition med benen uppdragna, brett isär, rundad rygg osv? Och så hävdade de att det var så barnen satt i BB-selen. De skickade också med ett brev med två foton från en tysk läkare som hade sett sina barnbarn bäras i BB-selar och som utifrån det ansåg att BB-selen var bra och gav rätt stöd för barnet. Som jag förstod det, om jag minns rätt, så var det denna läkares brev som Babybjörn stödde sig på när de ansåg att BB-selen var ergonomisk för barnen. (Det roliga var då att bilderna som bifogades visade barn som verkligen _hängde_ med benen rakt ner i selarna, inte i närheten av den grodposition som de själva beskrev.)
Är det någon som minns den här tråden?

För övrigt så tycker jag inte att det är hemskt att folk använder BB-selar, det har vi också gjort. :wink: Däremot tycker jag det är synd att det finns så lite information om alternativen. Precis som Sami skriver så köper många BB-sele för att de antar att den är bäst. Det tycker jag är tråkigt. Det är ju en annan sak om man är medveten om vad som finns, känner till synpunkter som finns om hur barn helst bör bäras osv, och ändå anser att BB-selen är ett bra val. Det måste man ju få tycka och det tycker jag vi måste acceptera att en del kanske väljer så. Men då har man gjort ett informerat val i alla fall. Som det är idag så har Babybjörn verkligen lyckats med sin marknadsföring, jag har t ex sett listor på vad man behöver köpa till bebisen, där det inte står bärsele utan Babybjörnsele! Det är liksom den som är SELEN, som är bärhjälpmedlet nummer ett, utan att någon överhuvudtaget ifrågasätter varför.

Ang Babybjörns utveckling så har den för barnet sett näst intill likadan ut i ungefär 20år, det är i princip bara för den vuxne som ergonomin har förbättrats (något). MEN de selar som fanns i slutet på 70-talet, från Babybjörn, var helt annorlunda! De var mer som små Mei Taier (eller ja, det finns ett japanskt ord för den typen av sele). Barnen satt betydligt bättre (de var breda i sittdelen), men de var krångligare för föräldern än dagens selar.
Här kommer mer "skvaller". Läste nyss en artikel i ICA-kuriren med fru Björn som tydligen är den som designar och utvecklar produkten. Herr Björn har skött marknadsföringen. Och trots att hon är i 70årsåldern håller hon benhårt fast i designen. Kanske svårt då att ta in "nytt".
Användarens profilbild
Av mossanvit
Håller helt med er om att det är BabyBjörn "som gäller" enligt tidningar och dylikt. Barnmorskan på föräldrakursen visste knappt vad en sjal eller ergonomisk sele var för nåt, och det är säkert bara ett exempel på att många personer med makt att nå fram till folket inte har viljan/orken att hänga med i vad som händer och ta del av de "nya" rönen.

Jag tycker också att det är tråkigt att man som förälder inte vill ta reda på vad som är bäst för ens barn. Jag är blivande mamma, och är nu stolt ägare till två sjalar. Jag började med att kolla i butiker på nätet vad det finns för bärredskap och hur de olika fungerade. Jag kom snabbt fram till vad jag tyckte verkade bäst, både för oss bärare och för den som ska bli buren. Och jag tror nog inte att det är många som skulle välja en BB efter att ha läst på lite...

Jag vill inte heller klandra någon för de val de gör eller gjort, men precis som med allting annat så måste man ju sätta sig in i saken för att kunna göra det bästa av situationen. Det är ju egentligen samma sak som att man tar reda på vad man bör undvika att äta när man är gravid, när bebisen kan börja äta riktig mat osv. Bara att de är svårare att få tag på informationen.
Användarens profilbild
Av Foxan
esarina skrev:
ernamalin skrev:
Kaffemoster skrev:

Bild
Kram, VÅRA BJÖRNAR RÖJER! ;) :heart:
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Lin skrev:Clärchen: Ja, det är ungefär så jag har förstått det också. Det är ett familjeföretag och det är den äldre generationen som fortfarande leder det och bestämmer. Jag tror inte det kommer bli några ändringar så länge det är så. De är nöjda med sin produkt så varför ändra?
Ja, varför ändra på ett vinnande koncept? :roll:

:hopmad: :!:
Användarens profilbild
Av sagogrynet
Lin skrev:
Helene-Gia skrev:Jag bar min dotter under 3 månader i gamla sortens björn när hon hade kolik. Hon satt i den dagarna i ända för det var det enda som fungerade. Hon var nära och hon var trygg. Dotterns rygg och höfter fick inga men av detta bärande, och idag tävlingssimmar hon med full styrka och rörlighet :)
Det är den enda "forskning" jag kan referera till. Säkert högre bevisbörda än läkarens brev som det skrevs om. Men återigen hade det varit intressant att ta del av studier inom detta område.
När man pratar om ergonomi så är det väl normalt sett så att en oergonomisk ställning inte på något sätt behöver vara farlig. Utan det man menar (som jag har förstått det) att en ergonomisk ställning är bättre. En ergonomisk ställning är bekvämare och mer positiv för kroppen.
Nu är jag inte alls särskilt insatt i det här... Men jämför med stolar t ex: en vanlig pinnstol är oftast inte så ergonomisk, medan en kontorsstol kan vara väldigt ergonomiskt riktigt utformad. Det betyder inte att det är farligt för dig att sitta flera timmar om dagen på pinnstolen, men det kan betyda att det är rätt mycket trevligare att sitta på kontorsstolen. :wink:

Vad bra att du hade bärhjälp när dottern hade kolik, det viktigaste är ju att barnen får närhet och man själv någon form av bärhjälp så att man alls orkar!
:iagree: Bra formulerat!
esarina skrev:
ernamalin skrev:
Kaffemoster skrev:

Bild
:lol: :loving: :app:
Användarens profilbild
Av JeanneDArc
Jag tycker ni borde sammanställa allt det här och skicka in till tex råd och rön. Forskningen, lite bilder och tips på andra selar och var dessa kan köpas osv.. och be dem kolla upp det. Egentligen borde man kontakta mvc/bvc också och se till att de vet lite om det, så att de kan tipsa om något bättre.
Användarens profilbild
Av schmut
mossanvit skrev:Håller helt med er om att det är BabyBjörn "som gäller" enligt tidningar och dylikt. Barnmorskan på föräldrakursen visste knappt vad en sjal eller ergonomisk sele var för nåt, och det är säkert bara ett exempel på att många personer med makt att nå fram till folket inte har viljan/orken att hänga med i vad som händer och ta del av de "nya" rönen.
jag tror dock att MVC och BVC är vägen att gå.
tidningar lever på reklam och alla föräldratidningar har stora reklamgrejer för BabyBjörn, men BVC och MVC, det handlar om intresse och förhoppningsvis kunskap. dessutom har de flesta som jobbar på BVC varit mödrar/fädrar och många verkar lätt avundsjuka över att sjalvalet inte fanns när de var föräldrar. just att en sjal ser mer mysigt ut än en babybjörn tror jag också väger in, det ser ut som en kram.

mitt BVC ligger i närheten av Babyheaven och jag tror att det gjort att de är mer öppna och intresserade för olika sjalar. de brukar kolla på våra och ibland anteckna vad det är för märken, så att de kan rekommendera dem till andra. de t.o.m rekommenderade att vi köpte fler till Iggy när hon hade kolik.
Användarens profilbild
Av schmut
Lin skrev:
schmut skrev:
mitt BVC ligger i närheten av Babyheaven och jag tror att det gjort att de är mer öppna och intresserade för olika sjalar. de brukar kolla på våra och ibland anteckna vad det är för märken, så att de kan rekommendera dem till andra. de t.o.m rekommenderade att vi köpte fler till Iggy när hon hade kolik.
Häftigt! Jag gissar att vi inte går på samma BVC... :roll: :lol:
Vår BVC-sska är mer: Jaså, bär ni fortfarande? :shock: Jaha, ja...
*asg* Inte mycket till intresse där inte... :wink:
det gör vi nog men vi kanske har en annan sköterska? jag har träffat 2 därnere som varit helt frälsta i våra peekaboos och som dessutom haft Helens visitkort att ge ut.
Användarens profilbild
Av anna_eh
schmut skrev:
mossanvit skrev:Håller helt med er om att det är BabyBjörn "som gäller" enligt tidningar och dylikt. Barnmorskan på föräldrakursen visste knappt vad en sjal eller ergonomisk sele var för nåt, och det är säkert bara ett exempel på att många personer med makt att nå fram till folket inte har viljan/orken att hänga med i vad som händer och ta del av de "nya" rönen.
jag tror dock att MVC och BVC är vägen att gå.
tidningar lever på reklam och alla föräldratidningar har stora reklamgrejer för BabyBjörn, men BVC och MVC, det handlar om intresse och förhoppningsvis kunskap. dessutom har de flesta som jobbar på BVC varit mödrar/fädrar och många verkar lätt avundsjuka över att sjalvalet inte fanns när de var föräldrar. just att en sjal ser mer mysigt ut än en babybjörn tror jag också väger in, det ser ut som en kram.

Jag tror också att det är rätt väg att gå via MVC o BVC.
Vad kul att de är så pass intresserade på ditt bvc :D
Undrar om Helens visitkort finns på bvc uppe på norra fäladen, tror inte det, men det skulle ju vara en idè. Vår bvc sköterska har väl inte kommenterat sjalen mer än det verkar mysigt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?