Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av nima
Funderar på att sy en egen sele. Älskar att sy men kan knappast kalla mig duktig, bara så ni vet nivån :wink: Tittade på IsakA-mönstret men vill inte att axelremmarna ska gå i kors, är det nått speciellt jag ska tänka på då? Ska man sy med någon speciell tråd för att det ska hålla bättre? Kan man liksom sy lite mer formsytt för bäbbens rumpa så det inte blir så platt och tigth mot kroppen?
Användarens profilbild
Av nima
Puffar lite och undrar om det inte är någon som iaf kan förklara hur man gör själva skålningen för rumpan, för jag hajar verkligen inte :( *trög* Tänker mig att jag liksom ska klippa två trekanter på vardera långsida om sittdelen och sy ihop, är det rätt tänkt?

edit: tror att jag fått svar från Esarina :D :D
Användarens profilbild
Av Stark
Du ahr säkert fått svar, men så här gjorde jag:

Jag gjorde två instickningar 8 cm långa (10 cm inklusive sömsmån) och gjorde de 3 cm "vida" nertill. Jag gjorde sedan sidorna på selen 6 cm vidare än upptill "längst ner" (dvs där de 8 cm instickning började/slutade och avsmalnande uppåt i 8 cm. Själva selen blev därmed "lika bred" hela vägen, men skålad nedtill. Hoppas du fattar hur jag menar.
Användarens profilbild
Av nima
Cilia: så trekanterna ska liksom vara på kortändan och uppåt från den sida som fästs mot höftbältet? För jag fick liksom för mig att det var naturligare att ha dem på sidkanterna men det kanske blir knasigt? Gud vad svårt det är att förklara vad man menar.. :roll:
Av surftrollet
Det lär väl fungera att ha dem på sidorna också, och forma nederkanten för att kompensera istället. Det går att lägga snitt så att nettoresultatet blir exakt detsamma för formen på skålningen. :) Jag tror dock det är enklast att ha dem längst ner, för sömnadens skull när man ska sy fast höftbältet.
Användarens profilbild
Av nima
Tack för all hjälp! :D
Användarens profilbild
Av Fryle
nima skrev:Funderar på att sy en egen sele. Älskar att sy men kan knappast kalla mig duktig, bara så ni vet nivån :wink: Tittade på IsakA-mönstret men vill inte att axelremmarna ska gå i kors, är det nått speciellt jag ska tänka på då? Ska man sy med någon speciell tråd för att det ska hålla bättre? Kan man liksom sy lite mer formsytt för bäbbens rumpa så det inte blir så platt och tigth mot kroppen?
Vi är nog på samma synivå och jag är väldigt nöjd med min egensydda sele (och får ofta beröm för den när vi visar oss offentligt). Jag har inte axelbanden i kors, utan de är fästade cirka fem-sex centimeter ner på sidan (om de hamnar för långt ner kommer för mycket belastning på något vis på axlarna när man bär), och så har de en bröstrem mellan axelbanden, som på en ryggsäck (eller Ergo, för den delen). Jag har använt ett ganska kraftigt bomullstyg från Åhlens och polyestertråd från Coop, funkar bra.
Användarens profilbild
Av nima
Fryle: har du ingen bild? :D

Tycker lite synd om mig själv nu för var nästan helt klar med selen och då pajar symaskinen :cry: :cry: :cry: Det värsta är att det går inte ens att få loss den från selen!!! Hel-galet.. *suck* Måste alltså släpa på dum symaskin med sele i till reparatören imorgon. Hoppas det är lätt åtgärdat. *morr*
Användarens profilbild
Av Fryle
nima skrev:Fryle: har du ingen bild? :D

Tycker lite synd om mig själv nu för var nästan helt klar med selen och då pajar symaskinen :cry: :cry: :cry: Det värsta är att det går inte ens att få loss den från selen!!! Hel-galet.. *suck* Måste alltså släpa på dum symaskin med sele i till reparatören imorgon. Hoppas det är lätt åtgärdat. *morr*
Jag har ingenstans att lägga upp bilder på nätet, så jag kan inte visa några här på sjalbarn.

Hoppas det löser sig med symaskinen utan att det kostar skjortan (eller selen).
Användarens profilbild
Av Kusmi
Isak A går ju att sy utan att korsa, den har ungefär samma mått som en ergo.
Användarens profilbild
Av denebe
Cilia - hur långt ifrån kanten har du gjort instickningarna?
Användarens profilbild
Av Stark
denebe skrev:Cilia - hur långt ifrån kanten har du gjort instickningarna?
Ja, inte vet jag om jag gjorde "rätt", men eftersom jag hade tyget Lenda (som är rutigt) utgick jag från mitten (en rand) och la instickningen i mitten av rutorna på vardera sida. Detta innebär att instickningarna är ca 5 cm från mitten eller 11 cm från sidorna. Selen är ca 32 cm bred längs ner och 34 upptill.

Och nu när jag hade måttbandet framme visade det sig att jag tydligen tagit lite mer till sämsmån än jag tänkt, för instickningarna sticker upp 6,5 cm och jag hade tänkt 8 cm...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?