Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Nymphéa
Hej hej!
jag är alldeles ny här på forumet.
Kom på igår att jag vill ha en sjal eller bärsele som är bättre än min babybjörn. Sökte runt lite på blocket och insåg att jag behöver vägledning! Vad ska man ha? Tror att jag är inne på en Mei Tai eller en långsjal. Min dotter är snart åtta månader och jag vill bära på ryggen eller höften.

Nu till frågan: Läste på hemsidan att tillverkaren bar sitt barn i en vanlig sarong. Hur knyter man den? Finns det bilder nånstans? Inser att det inte är nån långsiktig lösning men skulle verkligen behöva bära NU! Dottern är i värsta separationsfasen och min rygg gör så ont att det svider.
Tips och tricks mottages tacksamt!
Användarens profilbild
Av frida
Välkommen! :hello: Har ingen koll på saronger men med långsjal funkar att bära höft, rygg och mage. Mei Tai på rygg och mage. Med MTn är det lättare att få till det på ryggen ibörjan men en sjal avlastar bättre.
Bästa tipset är att försöka komma till en sjalträff dår du kan få prova och få hjälp att välja. Bra bärhjälpmedel är ovärderliga när lill*n vill vara nära!
(Om du tittar på förstasidan och går till "Knyta" och sen "Ringsjal" kanske du kan knyta ihop din sarong och bära på samma sätt?)
Användarens profilbild
Av Sarai
Hmm. En sarong borde räknas som kortsjal. Skillnaden mellan kortsjal och ringsjal är egentligen bara ringarna- i stället för ringar som gör det lättare att justera så knyter man en knut. Bärabarnsjalen är en svensk kortsjal, du kanske kan googla knytinstruktioner för den, om du inte blir hjälpt av ringsjalsinstruktionerna på förstasidan?
Ett annat snabb-tips lär vara att ta ett vanligt lakan och knyta baskryss (på magen), höftkryss eller ryggsäck. Det borde räcka precis om du inte har allt för stor omkrets. :wink: (Jag har aldrig själv provat att knyta lakan.) Instruktionerna till de knytningarna finns på förstasidan.
Lycka till! (och fixar du att knya lakan eller sarong någorlunda bekvämt kommer det att gå lätt med en riktig sjal.)
Av Nymphéa
Tack snälla ni för jättebra info. Jag provade att knyta som med en ringsjal och hepp! Hon satt som en smäck! Men när hon blev otålig så åkte hon ner lite och det var lite bökigt att få rätt längd. Men nu är jag sjalfrälst! Verkar inte så bökigt som jag trodde heller. Och lillan gillade det verkligen!
Användarens profilbild
Av frida
Vad roligt att det gick bra! Knyta kortsjal är lite trixigt innan det blir precis rätt längd men om det gick bra redan nu är du i den glada riskzonen för att hamna i sjalträsket :lol:
Av Nymphéa
Tack för alla svar!
Maken blev lite sådär halvimpad. Han är rädd att hon ska trilla i golvet. Han gillar inte såna här "sekter" :wink:
Han verkar tycka att det här med sjalar är alltför nytt och obeprövat. han är en riktig kontrollmänniska så allt nytt är ju farligt...
Visade honom en ergo och den tyckte han såg säkrare ut. Får väl bli en sån i värsta fall. Skulle verkligen vilja ha en sjal!
Användarens profilbild
Av naimiez
Nymphéa skrev:Tack för alla svar!
Maken blev lite sådär halvimpad. Han är rädd att hon ska trilla i golvet. Han gillar inte såna här "sekter" :wink:
Han verkar tycka att det här med sjalar är alltför nytt och obeprövat. han är en riktig kontrollmänniska så allt nytt är ju farligt...
Visade honom en ergo och den tyckte han såg säkrare ut. Får väl bli en sån i värsta fall. Skulle verkligen vilja ha en sjal!
Min man var också skeptisk mot denna "sekt" ;-) men nu är han hemma med barnen och då var det Ergo som kom dragandes till IKEA när vi träffades där efter mitt jobb igår ;-) Själv har jag ringsjal och lång vävd sjal att bära i. Bär i Ergo när det gäller att få upp grabben snabbt men väljer heller sjalen när jag skall bära.....vart bor du? Kanske kan du komma på sjalträff och få testa ;-)

lycka till!
Användarens profilbild
Av frida
Nymphéa skrev: Han verkar tycka att det här med sjalar är alltför nytt och obeprövat.
Du får påminna honom om att det är prövat ganska länge på många håll utanför västvärlden :lol:
Det ena utesluter inte det andra, Ergo och sjal kompletterar varandra bra.
Av Nymphéa
Jag har faktiskt redan fått kontakt med en tjej här på forumet som jag ska träffa nästa vecka och få testa. Fantastiskt! Dessutom visade det sig vara en lillasyster till en gammal kompis så vi känner redan varandra litegrann. Häftigt!

Tack för alla svar!!
Av Nymphéa
frida
Jag får väl försöka prata in honom i "sekten" :twisted: :wink:
En ergo eller meitai kanske till och med han vill använda. Kan dock inte se honom använda en sjal. Kanske när ingen ser... :D
Användarens profilbild
Av frida
Äsch, selar är manligt! Bara man hittar nåt som underlättar bärandet spelar det ingen roll. Min man knöt bara "baskryss" med sjalen och använde en svart stork resp hoppediz osaka (men sällan) som han tyckte var lite "manliga". Sen när ergon kom var det bara den som gällde.
Kul att du träffat annan sjalare :D
Av Nymphéa
JO, nu när jag kollat runt och sett en hel del bilder på pappor med barn i sjal så tycker jag att det ser starkt och vackert ut. Särskilt om pappan har bar överkropp. Så avskalat och känsligt liksom. Och lite sexigt... :oops: :wink:
Användarens profilbild
Av Sarai
Nymphéa skrev:JO, nu när jag kollat runt och sett en hel del bilder på pappor med barn i sjal så tycker jag att det ser starkt och vackert ut. Särskilt om pappan har bar överkropp. Så avskalat och känsligt liksom. Och lite sexigt... :oops: :wink:
Haha! Instämmer! :P
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?