Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Python
Hej,
Ny här, men har läst här ett halvår.

Vi har en dotter som är 5 månader och vi har burit henne sedan starten i en Sino trikåsjal och en ringsjal. I Sinon har hon suttit både framåt i Buddha-ställning och mot magen i sådan där "smokingbältesknytning". Nu är det dock så att jag vill kunna göra fler saker, alltså behöver jag bättre frihet framtill = vill bära på ryggen!

Men när jag surfar runt läser jag ibland att det är för vana bärare och vana barn, så jag blir lite osäker. Jag har ju som sagt bara burit den här bebistiden.

Vad gäller dottern så är hon ca 70 cm lång och väger ca 8 kg och är enormt stadig i nacken och väldigt stark rent fysiskt.

Knytandet är ju en övningssak, jag provade en ryggknytning med Sinon, men tror att den är för smal. Dessutom börjar det väl bli dags för en vävd långsjal iom att hon är lite tyngre nu?

Vad tror ni experter, vågar jag mig på att inhandla en lång, vävd sjal och knyta fast min skatt på ryggen? :?:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
...vågar jag mig på att inhandla en lång, vävd sjal och knyta fast min skatt på ryggen?
Ja!
Av anna m
Du blir ju inte en van sjalbärare om du inte bär ;) Knyt upp på ryggen du! Det är lite trixigt att få till första gångerna men det är det ju på magen oxå. Lycka till!
Användarens profilbild
Av zmurfan
Har du burit din lilla skrutt så här länge så skulle jag våga påstå att du blivit en van sjalbärare.
Och sen hänger det bara på om du vågar få upp henne på ryggen. Men med lite övning så ser jag absolut inga hinder till varför du inte skulle bära på ryggen.
Ju större barnen blir desto mer i vägen blir de på magen. Då är det lättare att ha de på ryggen.
Python skrev: Vad tror ni experter, vågar jag mig på att inhandla en lång, vävd sjal och knyta fast min skatt på ryggen? :?:
Ja :) Jag skulle oxå säga att du är en van sjalbärare vid det här laget! Men, du behöver nog inte så lång sjal för att knyta på ryggen... beroende på hur lång du är. Finns det inte någon sjalträff i din närhet så du kan prova vilken längd och vilken vävd du egentligen vill ha?
Användarens profilbild
Av Alven
Ida var bara 2 månader när jag började bära på ryggen regelbundet, men då är hon å andra sidan mitt andra sjalbarn. David var 7-8 månader innan jag vågade mig på det. Jag säger: kör! Köp en vävd sjal och öva, öva, öva! det är det enda :!: som krävs... :D
Python skrev:Hej,
Vad tror ni experter, vågar jag mig på att inhandla en lång, vävd sjal och knyta fast min skatt på ryggen? :?:
Jag är ingen expert, men jag testade bära på ryggen förra veckan och då var min lille skrutt bara 5 veckor. Så, ja, våga!!
Gullan skrev:Men, du behöver nog inte så lång sjal för att knyta på ryggen... beroende på hur lång du är. Finns det inte någon sjalträff i din närhet så du kan prova vilken längd och vilken vävd du egentligen vill ha?
Sjalträff vore bra, jag bor nära Lund och har förstått att det finns sjalare där. Kan också ta mig till Malmö om det finns någon hågad visare där. Fast jag kännerju liksom ingen på forumet ännu - inte kan bara dyka upp på sjalträffar då?

Angående längden, jag trodde att minimum var ca 5 m för ryggknytande. Jag är drygt 1,75 och maken är drygt 1,80 (han bär också).
Användarens profilbild
Av Alven
Python skrev:Angående längden, jag trodde att minimum var ca 5 m för ryggknytande. Jag är drygt 1,75 och maken är drygt 1,80 (han bär också).
Nej, för ryggknyt behöver sjalen inte vara lika lång. ca 4 meter brukar räcka till alla varianter, lite beroende på bärarens storlek förstås!
Alven skrev: ryggknyt
Jag som forumnybörjare kanske använder fel terminologi. Jag menar ju att bära barnet på ryggen. Betyder ryggknyt det eller att själva knuten är på ryggen och sedan kan barnet sitta någonannastans?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Ryggknyt är när barnet sitter på ryggen.
Knuten hamnar då oftast på magen.

Magknytningar är det du har utövat hittills. :)
Användarens profilbild
Av Alven
zmurfan skrev:Ryggknyt är när barnet sitter på ryggen.
Knuten hamnar då oftast på magen.

Magknytningar är det du har utövat hittills. :)
Precis! :D
Cinnamon skrev: då var min lille skrutt bara 5 veckor. Så, ja, våga!!
Skojar du?? FEM VECKOR??? Hur fort går tiden egentligen, fy vad läskigt...
Användarens profilbild
Av anna_eh
Ja du vågar bära på ryggen!

Jag har burit min gosse på magen fram till alldeles nyligen o han väger strax över 9 kg, visserligen i en stadig vävd stork men det känns ju lite tugnt ibland. Blev sååå glad när jag lyckades få upp honom på ryggen själv, ok får ju öva mer på o få knytningen riktigt bra men ändå :D

Så tipset är att inhandla en vävd sjal o sen öva o öva på ryggknytningarna, under "knytinstruktioner" finns massa bra tips så man kan prova sig fram o se vad som passar bäst. jag var själv på väg o nästan strunta i ryggknytningarna för jag tyckte det var så knepigt o krångligt men sen lyckades det!
Python skrev:
Gullan skrev:Men, du behöver nog inte så lång sjal för att knyta på ryggen... beroende på hur lång du är. Finns det inte någon sjalträff i din närhet så du kan prova vilken längd och vilken vävd du egentligen vill ha?
Sjalträff vore bra, jag bor nära Lund och har förstått att det finns sjalare där. Kan också ta mig till Malmö om det finns någon hågad visare där. Fast jag kännerju liksom ingen på forumet ännu - inte kan bara dyka upp på sjalträffar då?
Jodå! Som AnnaPanna skrev, det är bara att dyka upp! Jag har också tänkt börja bära på ryggen snart så vi kanske ska dra ihop en ryggknytslektion? Kalla in Key och Trollmamma och vilka andra experter det finns... :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?