Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av svas
Vi vandrade i Jotunheimen/Norge när Stora A var 10 månader. Vi bodde fast på samma ställe några dagar (dit man nådde med bil alt. bil och båt) och gjorde dagsturer. Min sambo bar Stora A och jag bar det vi behövde för dagsturen (ombyte och matsäck). Detta var före sjaltiden så Stora A bars i bärstol. Vi bodde förövrigt på hytte.

Nu till sommaren ska vi vandra i Dolomiterna/Italien. Då är Stora A knappt tre år och Lilla S 11 månader. Stora A lär väl gå en del själv samt sitta i bärstol (Kära H får bära). Jag ansvarar för Lilla S och tänkte varva sjal och ergo. Har precis köpt en begagnat Ergo-ryggsäck för det nödvändigaste. Vi kommer luncha på refugios så det krävs nästan bara vatten, blöjor, regnjacka som extra packning. Denna gång bor vi fast på ett pensionat hela veckan och gör dagsturer.
Användarens profilbild
Av jag71
Kommer inte ihåg vem men någon är det som har fjällvandrat med barn i sjal på magen och ryggsäck på ryggen. Minns det för bilderna var så himla underbara.
Användarens profilbild
Av Luna
Vi har gått i fjällen. Dagsturer har det blivit. Lite packning har den som burit barn kunnat ha. Går man mellan stugor och inte behöver ha med så mycket utrustning så borde det gå bra att gå en runda.
jag71 skrev:Kommer inte ihåg vem men någon är det som har fjällvandrat med barn i sjal på magen och ryggsäck på ryggen. Minns det för bilderna var så himla underbara.
Jag har bestämt för mig att Fru Längtan varit till fjälls med barn i sjal. Kanske var det hon.
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
Jag har intervjuat sillen (som försvann härirån för ganska längesedan) om att bära barn i fjällen. De hade bärstol till en 7-månaders, och förstås lite packning i den. Fast de gick bara dagsturer och hade en stuga som bas. Bästa grejen tyckte hon var gåstavar. Jag har för mig att jag har sett någon bild på T&K:s mamma, och Luxia(heter hon väl?), men hon kanske också är helt borta.
Användarens profilbild
Av Korp
Vi har vandrat i fjällen när E var ca 10 månader. Vi åkte linbana (där det sedan hände en allvarlig olycka :shock:) och gick en bit med all packning. Sedan tältade vi där och gjorde dagsturer. När vi hade all packning bar jag E i BB :shock: :oops: - det var innan sjalarna - och en ryggsäck. På dagsturerna bar min man E i bärstol och jag dagspackningen.

Vi har lite planer för i sommar men vi får se hur det blir. Det känns som att E är i ett mellanläge som gör det svårt. Stor och tung att bära, orkar och vill inte gå särskilt långt. Och så ett till barn att bära...

Jo, en sak till. Jag har i andra sammanhang burit i sjal på magen och samtidigt haft stor ryggsäck, och jag tycker det är jättesvårt. När jag bär tungt vill jag luta mig fram, och det blir obevämt för sjalbarnet.
Användarens profilbild
Av svas
Korp skrev:Vi har lite planer för i sommar men vi får se hur det blir. Det känns som att E är i ett mellanläge som gör det svårt. Stor och tung att bära, orkar och vill inte gå särskilt långt. Och så ett till barn att bära...
Det är exakt samma med Stora A. Nästan tre år i sommar, ca 13 kg, rör sig massor när han bärs i bärstol, går gärna men inte särskilt fort (finns så mycket som distraherar). Därför får vi ta varje dag som den kommer, och eventuellt dela upp oss ett par dagar så att det blir iallafall några riktiga turer.

Bild
Från Jotunheimen/Leirvassbu i Norge då Stora A var 10 månader. Vi kom nästan upp på berget Kyrkja i bakgrunden. Sista delen är enklare klättring och vi valde att avstå för Stora A var på dåligt humör. Synd, för det hade känts härligt i mitt vandrarhjärta om Stora A hade varit på en 2000-meterstopp före sin 1-årsdag...

Vi kom iallafall upp på Gjendetunga knappt 1700 meter...
Bild
Användarens profilbild
Av Matildamamma
Även vi har bara gått på dagsturer med barnen än så länge, med två barn under 3 år i somras hade vi inte orkat bära all packning + barn. Men jag kan verkligen rekommendera att ta dagsturer, då kan man mer ta det som det kommer och njuta (även om jag självklart längtar tills vi kan gå veckovis i fjällen med barnen och tält).

Jag bar Markus då knappt 1 år i Ergo/sjal och mannen bar Matilda 2,5 år i bärstol. I den fick vi in den packning och mat vi behövde under dagen.
Användarens profilbild
Av Snusibulingen
Vi var i fjällen då sonen var 8 månader och jag bar i omslutet kryss på ryggen och det gick som hejsan. Två dagsturer efter varandra och lite packning på mig och mer på de som var med oss. :D
Användarens profilbild
Av Korp
Trådkapning :wink: : är det nån som har nåt tips på en plats att utgå ifrån för dagsturer.?

Vi vill gärna komma upp på kalfjäll och det ska gå att ta sig dit med kollektivtrafik.
Användarens profilbild
Av Korp
Glömde
fina fjällbilder förresten. :heart: Längtar!
Användarens profilbild
Av emelie
Jag fjällvandrade i Grövelsjön i Dalarna med Oliver på magen när han var 4månader (i Bebina).
Men då bar mamma all packning (o hennes sambo Viktor i bärstol).
är det nån som har nåt tips på en plats att utgå ifrån för dagsturer.?
När Viktor var 17månader var vi uppe i Abisko o vandrade (han satt i samma stol som ovan) o dit åkte vi med flyg till Umeå o sen buss till fjällstationen.
Där finns flera dagsturer man kan göra och det är väl inte alldeles långt till kalfjället heller.
Jättebra fjällstation, oslagbart vackert och nära Narvik i Norge (utflyktstips :wink: ).

vi åkte den där linbanan, :shock: fast inte med Viktor. Men honom gick vi upp o ner för Nuolja. Ner gick han för egen maskin..
Användarens profilbild
Av svas
Korp skrev:Trådkapning :wink: : är det nån som har nåt tips på en plats att utgå ifrån för dagsturer.?

Vi vill gärna komma upp på kalfjäll och det ska gå att ta sig dit med kollektivtrafik.
Ramundberget, fast där har jag inte varit själv.

Till Abisko kan man förresten åka tåg ända fram.
Användarens profilbild
Av Korp
Vi vandrade i Abisko när E var lite, men tycker stationen ligger väl långt ner i björkskogen. Är mer förtjust i kalfjäll än i fjällbjörkar. Som jag minns det är det rätt få korta dagsturer som går upp på fjället från Abisko.
Eller har jag fel?

Och linbanan vet jag inte om E (och jag) vågar åka)
När Viktor var 17månader var vi uppe i Abisko o vandrade (han satt i samma stol som ovan) o dit åkte vi med flyg till Umeå o sen buss till fjällstationen.
Åkte ni verkligen buss Umeå-Abisko? :shock:
Det är ju aplångt, typ 70 mil.

size=9]Eller var det kanske till Kiruna ni flög. :this: *norrbottning i förskingringen som inte gillar när orter i norr blandas samman*[/size]
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Om pengar inte är en begränsning, så kan man ta sig upp till exvis Nikkaluokta (flyg+buss) och sedan vidare med helikopter vart man vill i Kebneområdet :lol:

Vi tog helikopter till Singi på en vintertur (för att hinna till Abisko på en vecka). Skulle egentligen landat vid Kebne fjällstation, men där fanns ingen snö, så det blev vidare till Singi. Har dock inte helikoptrat med barnen :wink: , men pratat om det.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?