Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lingling
När folk fick råd?
Och man måste ju helt enkelt ha burit barnen om man inte hade ngn vagn, på ett eller annat sätt, de satt i knät på ngn när man själv åkte vagn elelr så bars de med eller utan ngt hjälpmedel. Drogs i pulka eller på kälke på sina håll vintertid. Det har väl funnits små skrindor att dra barn i också ...
Min mor har en gammal bok "Husmodern i Staden och på Landet" av Matilda Langlet, tror den var från 1890, där förordas vagnande framför det helt onödiga och klemiga vaggandet ... ungefär ... har den inte tillgänglig och kommer inte ihåg exakt, men det skulle vara lättare att övervaka barnjungfrun så att hon inte vagnade barnet för hårt ( det hörs på grusrasslet) än att hon inte vaggade för mkt ...
Användarens profilbild
Av jag71
Har för mig att vagnen slog i genom i och med att en engelsk drottning fick en vagn till sitt barn. DÅ kungligheterna drog barnen i vagn blev det en statussymbol som sen alla som hade råd också ville ha. Kommer tyvärr inte ihåg vilken drottning så när har jag ingen aning om.
Användarens profilbild
Av Foxan
Vet inte om Sverige, men min mamma växte upp i Ryssland strax efter kriget och mormor hade ingen vagn. Hon bar på mamma. Varje dag. Svept i täcket. Sedan, i början på 50-talet kom vagnar i rotting...
Användarens profilbild
Av solanna
Såvitt jag vet var det den engelska aristokratin som började använda vagn under 1800-talet. Detta spreds sedan bland de rika européerna och drottning Astrid av Belgien gjorde sig ju känd för att dra barnvagnen själv i början på 30-talet.

I Sverige slog det väl igenom på bred front i mitten av seklet precis som Tinaw skrev och innan man hade vagn fick man nog bära eller dra barnet i skrinda. I Dalarna användes t.ex. så kallade bultband och skinnbögar vilket Tinaw nog vet mycket mer om än jag.
Användarens profilbild
Av tinaw
Tväråna skrev:
solanna skrev:Såvitt jag vet var det den engelska aristokratin som började använda vagn under 1800-talet. Detta spreds sedan bland de rika européerna och drottning Astrid av Belgien gjorde sig ju känd för att dra barnvagnen själv i början på 30-talet.

I Sverige slog det väl igenom på bred front i mitten av seklet precis som Tinaw skrev och innan man hade vagn fick man nog bära eller dra barnet i skrinda. I Dalarna användes t.ex. så kallade bultband och skinnbögar vilket Tinaw nog vet mycket mer om än jag.
Tack för intressanta svar! Vad är bultband? Bar man i famnen mest i hela Sverige, eller känner någon till nåt mer än Dalarnas skinnbögar?
Att bulta betyder att bära på flodamål. Bultbandet är ca 10 cm brett och långt som en medellång bärsjal. Det knyts som en vanlig ryggsäcksknytning. Man bar bara på ryggen vad jag förstått, och med stor sannolikhet lite allt möjligt, inte bara barn.

Några länkar:
http://www.dalademokraten.se/ArticlePag ... 42.dbp.asp
http://www.dalarnastidningar.se/nyheter ... 120445.ece
http://www.svetan.org/habar/theme/06-03.pdf (pdf med en längre artikel om bultband, fast det man ser på bilden längst ner i höger hörn är en skinnbög från Sollerön, inte ett bultband från Dala-Floda.

Skinnbögen är en sorts ryggsäck. Jag har en kompis som blivit buren i sån i Orsa som liten, så traditionen finns än. Här finns en artikel om dem: http://www.abctidning.se/x0305f.html

Olika typer av bärvaggor förekommer norröver. För övrigt vet jag inte hur man bar i Sverige. I hela Europa finns medeltida avbildningar av kortsjalar i kyrkmålningarna, så troligtvis var det ganska vanligt. Det finns även en Holländsk bild från 16-1700-tal på en mamma som bär på ryggen i nåt som ser ut som en ryggsäcksknytning.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?