Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Flutterby
Brukar ni göra det? Hur funkar det? Är lite sugen på att ta mig in till "sta'n" och är inte bilburen, så det får bli buss och tåg, vill helst inte ha vagnen med mig. Tacksam för synpunkter, råd o tips. :)
Användarens profilbild
Av maimiti
Jag åker buss någon gång ibland med lilleman i sjalen. Det har alltid gått bra men nog har jag funderat på säkerhetsaspekten. Det finns ju inga bälten i bussen. Å andra sidan så tror jag det är ganska hugget som stucket eftersom det ju knappast är så säkert att ligga i vagnen heller vid en dv. krock. Stadsbussarna här åker ju iofs inte så fort. Helst går jag dock och det är väl det jag främst använder som transportmedel eftersom det bara tar ca 15 min att gå in till stan.
Användarens profilbild
Av nimbus
mellan Borås-Sthlm. Det har varit bra att ha med sjal och sele ska jag säga. Min skrutta är en sömnvägrare men har alltid somnat när hon suttit i sjalen. Men... jag får inte sätta mig ner... så jag har stått upp med henne i de gånger hon ska sova... det kan ju bli en timme, lätt...

Men det dycker jag absolut du ska testa. Min tjejja har varit från fem månade de gånger vi åkt. Iof har jag haft vagnen med men under just tågresan klarar man det finfint med sjal eller sele. Och sen så klarar man sig väldigt bra annars åxå, utan vagn menar jag...

Det är så skönt att slippa trixa med vagn och våndas över att det blir trångt och 15 andra vagnar som ska med... man känner sig som en smart och smidig mamma (eller pappa)... :D

//Linda
Användarens profilbild
Av Miamamman
Det där har jag funderat mycket över. Buss och tåg är ju statistiskt säkrare än bil efterosm det händer färre olyckor med dom inblandade. Så där har man ju ett plus. Minus är att det sakas säkerhetsbälten utom på fåtalet platser. Det rikigt säkra annars vora väl att släpa med sig babyskyddet och spänna fast det på en plats med säkerhtesbälte.

Att ligga i en vagn om bussen krockar tror jag är bland det sämsta alternativen som finns.

Sjal jämfört med att sitta "lös" beror nog på var man sitter kankse, men tror inte skillnaden är så stor. Generellt är det säkrare att sitta bakåtvänd så man kan ju försöka sno en sån plats. Eftersom största olycksrisken innebär "hastigt stopp" så kommer passagerarna att slungas framåt i bussen och sitter man då bakåtvänd så tar stolen emot din tyngd och du tar emot babyns. Sitter man framåt är det ju risk att man kastas framåt mot stolen framför och babyn skulle då komma ikläm.

Svårt val och hur man än vänder sig så har man rumpan bak.

Rant sjalpraktiskt så är det i alla fall fiffigast att bära på mgen för då slipper man knyta om och så är det inte så skönt att ha knuten i ryggen, så bäst knyta fram eller i sidan.
Av Flutterby
Tack för alla svar, det ska bli spännande att testa! :)
Användarens profilbild
Av jag71
Tänkte bara berätta att jag ofta åker bus med skrutt i sjal, det funkar perfekt. Fast här hos oss har bussarna säkerhetsälten så det känns bra.
har även åkt tåg ( lund - uppsala, t&r) och det var jätte smidigt. Bytte tåg i stockholm och det var så skönt att slippa vänta på hissarna och kånka på ungar, väska och vagn. Utan vagn så var det ju väskan i ena handen, tösen i den andra och skrutt på magen (bonuspojken var hos sin biologiska mor). Så försök!
Användarens profilbild
Av Alven
Jag föredrar helt klart sjal framför vagn när jag åker buss! Det känns mycket säkrare, och såååå mycket smidigare. En gång blev busschaufören så glad att jag inte hade vagn när jag klev på (den nästintill fullsatta) bussen att jag slapp betala... :D
Av Flutterby
Alven: wow! du slapp betala! Hoppas jag får samma tur! :P
Användarens profilbild
Av Karingrisen
Där jag bor är det gratis att åka buss med barnvagn, men man får betala som vanligt när man har barnet i sjal... Fast det är värt nitton spänn att slippa byngla med vagnen.
Av luxia
Vi har ingen bil, och vagn brukar vi inte använda. Vi åker buss/tåg/spårvagn flera gånger i veckan, och det går ju jättebra. Jag har inte tänkt på att det skulle vara dumt eller jobbigt. (Hur ska jag annars kunna åka på sjalträff?)

Längsta tågresan hittills är Östersund-Göteborg, men det var nattåg. Mycket mysigt att åka nattåg med barn, tycker jag!

Jag har aldrig tänkt på barnet som ett hinder, utan rör mig likadant i kollektivtrafiken nu som förr. Livet lever vidare, och oroar jag mig mycket blir det jobbigare att leva. (Så tänker jag. Andra får ha sina funderingar och knep.)
Användarens profilbild
Av callisto79
Karingrisen skrev:Där jag bor är det gratis att åka buss med barnvagn, men man får betala som vanligt när man har barnet i sjal... Fast det är värt nitton spänn att slippa byngla med vagnen.
19? Här kostar det 30spänn att åka.. Så är det liten bit så går jag hellre.

Jag har åkt fram och tillbaka till stan med buss och tåg några ggr(tar ca 1 timme). Det har inte varit några problem alls. Oftast somnar lillkillen på tåget :-)
Användarens profilbild
Av Lingling
Åkt både tåg och buss med Lillan i sjal, jätteskönt att slippa vagnen! Men lite krångligt med två timmars tågresa, hon gillar inte riktigt att när jag sitter ner så då har hon fått sitta iknät bitvis - dessutom har vi inte riktigt fått kläm på det där med sjalamning. Då gäller det att knyta in henne i tid när vi ska av, men det är inga större problem, och det är underbart om man slipper åka hiss på Centralen och liknande!
(Grisar på två ben finns det gott om!)
Användarens profilbild
Av Flurstina
Jag har åkt tåg och flugit med bärsele. Min lille kille gillar inte att sitta i selen när jag är still, så jag har fått haft honom i knät. På flyget fick jag ett säkerhetsbälte till honom som jag satte fast i mitt säkerhetsbälte. På tåget hade jag med mig babyskyddet, men använde det knappt. Killen var på bättre humör när han fick sitta i knät. Killen har haft lättare att somna i BB-selen än i ERGO:n. Jag tror det beror på att BB-selen skumpar mer. Nu har han växt ur den, så det blir bara ERGO i fortsättningen.
Användarens profilbild
Av Emma2
Här händer det at man inte kommer med stadsbussen eftersom de bara tar 3 vagnar och vill man va säker så tar jag sjalen, suveränt... har bara vagnen med mig om jag behövernånstans att lägga ifrån mig lillen, beror ju på vart man ska....
Ni med sjal, hur byter ni blöjor på stan... jag brukar göra det i vagnen, när jag haft sele el sjal har jag fått göra det på ngt toagolv, kanske inte så kul....
Användarens profilbild
Av Suskiv
Jag frågade chafför hur det var med säkerhet.

Det säkraste alternativet för barn på buss var i sittvagn med ryggen mot färdriktningen, fastsatt med sele. Vagnen fastsatt i bussen med spännband.
Näst bästa alternativet var i sjal/sele. Det sämsta alternativet var att ha dem sittandes lösa eller ha dem sittandes i famnen och bara hålla med händerna.

Jag brukar ha Tova i sittvagn och Torkel i sjal. Har ingen bil så jag åker mycket buss. Har även åkt tåg med Torkel i sjal.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?