Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Moonsella
hej e ny här på forumet, och är ny med att bära barn i sjal oxå.
jag har en lieten dotter på 1månad och jag har börjat bära henne i en tricot slen sjal. bär vagga och upprät mage mot mage. men nu till frågan efterssom de är känt att man ej ska låta sitt spädbarn sova på rygg el sida utan att de e rygg som gäller. och undrar om ni vet något om uppsittande/bärande i sjal och spädbarn död ??
Användarens profilbild
Av Annika80
Kan aldrig tänka mig att det kan vara farligt med tanke på det, tvärtemot tror jag. har man barnet "på sig" så nära så märker man nog lättare om det värsta skulle hända att det slutar andas. Det är ju generellt sätt lättare att andas i upprätt ställning också, och ligga ner i vagga är ju nästan som att ligga i babyskyddet, fast mjukare och gosigare.
Användarens profilbild
Av Gullan
Moonsella skrev:hej e ny här på forumet, och är ny med att bära barn i sjal oxå.
jag har en lieten dotter på 1månad och jag har börjat bära henne i en tricot slen sjal. bär vagga och upprät mage mot mage. men nu till frågan efterssom de är känt att man ej ska låta sitt spädbarn sova på rygg el sida utan att de e rygg som gäller. och undrar om ni vet något om uppsittande/bärande i sjal och spädbarn död ??
Ja, de ska sova på rygg - och det gör de ju i vagga-knygningen... så det är ju helt ok :)
När du bär ditt barn har du ju hela tiden kontroll på det, du hör hela tiden att det andas och skulle det (mot förmodan) "glömma" att andas är det ju bara att putta till det lite så andas det igen.
Av Christer Romson Lande
Välkommen och grattis till flickan!

Jag tror att de flesta undersökningar handlar om barn som inte sover ”ensamma”. I alla fall har jag inte hört några riktigt övertygande saker åt nån dera hållet vad gäller att sova i sjal, eller på mammas eller pappas mage. Jag kan inte låta bli att vara lite orolig, men som många här skriver så känns det som att det borde vara en annan sak än det som vården pratar om.
Användarens profilbild
Av Fenomena
När vi var på BB med A frågade vi om det var okej för henne att sova på mage, på oss. javisst, det gick jättebra, vår andning stimulerar hennes andning, sa personalen.
Senast redigerad av Fenomena den mån apr 23, 2007 22:43, redigerad totalt 2 gång.
Av Moonsella
tack för alla svar! som de skrevs så kan man juh inte låta bli att vara orolig. men de låter lugnande svaret bb gav om att min andning ska stimulera hennes. tack igen för svaren :D
Av Jun
Gullan skrev: Ja, de ska sova på rygg - och det gör de ju i vagga-knygningen... så det är ju helt ok :)
Fast vissa bebisar gillar inte vaggan... Vår Molly protesterade å det bestämdaste när vi försökte (och gör det fortfarande.. 6månader senare)men sittandes upprätt gick finfint :)

Funderade själv på det där faktiskt... och vissa säger ju att de slutar att andas för att de tror att de är tillbaka i magen... och det är ju kanske lätt att "tro" om man blir buren i mysig sjal på mammas/pappas mage... men Molly har iaf än så länge inte slutat andas och jag tror som Fru Fenomena, att när vi andas så stimuleras hennes andning -plus att för tidigt födda barn mår finfint av att bo i mysig sjal :) då kan det inte vara farligt!
Användarens profilbild
Av schmut
jag bar så gott som konstant de första 3 månaderna.jag har frågat några gånger och de sa att det var helt okej.
man ska bara tänka på att det ska finnas lite 'sparkmån' och att barnet inte blir för varmt.
det borde ju egentligen vara att föredra att ha en mini i sjal jämfört med vagn eller spjälsäng för i sjal har man ju koll hela tiden.
Användarens profilbild
Av schmut
Jun skrev:
Gullan skrev: Ja, de ska sova på rygg - och det gör de ju i vagga-knygningen... så det är ju helt ok :)
Fast vissa bebisar gillar inte vaggan... Vår Molly protesterade å det bestämdaste när vi försökte (och gör det fortfarande.. 6månader senare)men sittandes upprätt gick finfint :)

Funderade själv på det där faktiskt... och vissa säger ju att de slutar att andas för att de tror att de är tillbaka i magen... och det är ju kanske lätt att "tro" om man blir buren i mysig sjal på mammas/pappas mage... men Molly har iaf än så länge inte slutat andas och jag tror som Fru Fenomena, att när vi andas så stimuleras hennes andning -plus att för tidigt födda barn mår finfint av att bo i mysig sjal :) då kan det inte vara farligt!
ja, prematurers föräldrar brukar ju bli uppmuntrade att sitta i grod/känguru position med sina barn, så då borde sjal vara perfekt.
Användarens profilbild
Av Crappy
Grattis till bebisen! Jag blir riktigt bebis-sjuk minns när Stig var nyfödding och i stortsätt bodde i Tricot-Slen :D

Tror inte att det är faligt att bära nyföddingar i sjal
Användarens profilbild
Av 3-barns mor
Fru Fenomena skrev:När vi var på BB med A frågade vi om det var okej för henne att sova på mage, på oss. javisst, det gick jättebra, vår andning stimulerar hennes andning, sa personalen.
Vi som har prematurer fick order om att så ofta som möjligt ha dem nakna mot vår hud, dvs ha dem innanför våra kläder. Hud mot hud stimulerar utveckling av andning, amning, och i princip all utveckling som våra små behövde. I början satt vi på barnavdelningen så, i fåtöljer med barnen liggande på mage på våra bröst.

På vår avdelning hade de till och med provdockor uppställda med en sjal med docka i och information om sjalbärande för att det är bra för de små.

Så bär på du!
Användarens profilbild
Av Fenomena
3-barns mor skrev:
Fru Fenomena skrev:När vi var på BB med A frågade vi om det var okej för henne att sova på mage, på oss. javisst, det gick jättebra, vår andning stimulerar hennes andning, sa personalen.
Vi som har prematurer fick order om att så ofta som möjligt ha dem nakna mot vår hud, dvs ha dem innanför våra kläder. Hud mot hud stimulerar utveckling av andning, amning, och i princip all utveckling som våra små behövde. I början satt vi på barnavdelningen så, i fåtöljer med barnen liggande på mage på våra bröst.

På vår avdelning hade de till och med provdockor uppställda med en sjal med docka i och information om sjalbärande för att det är bra för de små.

Så bär på du!
Vilket bra bemötande! Jag tycker att föräldrar till fullgångna barn ska få lite av den inställningen också. Det är väl rimligtvis bra för alla bebisar att ligga hud emot hud, bäras i sjal mm. Just på BB fick jag faktiskt lite bra info i denna riktning. Det uppmuntrades till samsovning (på BB iaf) och när vi frågade om att sova på vår mage (*pekar uppåt*) så sa personalen att det var bara bra, och nämnde kängurumetoden. På MVC och föräldrautbilden skulle det dock vara bra med mer info av detta slag.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?