Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av funshine
börjar det bli dags att hitta. Har ett klänningsmönster och ett mantelmönster från sofias atelje liggande. Men vad jag har förstått så är de som är insatta i det inte speciellt förtjusta i klänningen när det gäller tidsepoken för visby.
Är manteln lika fel den?
Och är det någon som har några bra förslag på alternativa klädslar? Gärna något som går att amma i. Fanns det tvådelade plagg under den tidsepoken? Hade varit himla bra med en kjol och sedan ha ett par överdelar att byta med.

Och har ni förslag på herr och barnkläder tas dessa tacksamt emot också.
Användarens profilbild
Av liv
Angående klädslar att amma i tror jag du kan få bra tips av tinaw. De klänningar hon gjorde var i och för sig kanske tänkta för lajv och inte helt historiskt korrekta (jag vet inte), men det kanske kan ge inspiration i alla fall? :D
Användarens profilbild
Av zandrama
Vad det gäller tidsepok är det inte så himla noga, på Medeltidsveckan kan man hitta kläder från vikingatid såväl som från 1500-tal, 1600-tal, 1700-tal och vissa fall även 1800-tal, även pirater syns till. Sofias ateljé har jättebra mönster för båda barn, kvinnor och män. :)
Användarens profilbild
Av funshine
Var hittar man tinaws ideer? Kollade på bäranära lite snabt men hittade inget där.

Vet att tidsepoken på kläderna i vissa fall är fruktansvärt fel. Men om jag ska lägga ner tid på att sy ska det vara korrekt annars kan jag lika gärna gå klädd i moderna kläder.

Den gamla länken hittar jag inte. Tittade tillbaks til maj förra året utan resultat. Den kan väl inte va tidigare än så? Eller ligger den i ett annat forum än gör det själv?
Användarens profilbild
Av liv
Jag pm:ade tinaw :wink:
Användarens profilbild
Av ms_chili
Här har du en länk http://web.comhem.se/~u31138198/frusophia.html om hurvida Fru Sophia´s mönster är medeltid eller ej! Kanske kan hjälpa?
Av majo0322
Här är en länk till tråden där det diskuterades förra sommaren. Jag har en rätt lång beskrivning av en amningsanpassad klänning som fungerade riktigt bra. Den är i allafall i närheten av "riktig", utom min surcot som är sydd i bomull :oops:

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewt ... &start=30
Historiska världars forum är bra när det gäller medeltidskläder, och det är väldigt hjälpsamma.

http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum

Och av någon anledning funkar inte mina taggar. Sorry.
Av majo0322
Apropå kläder igen: tvådelat för kvinnor fanns inte, såvitt jag vet. Men du skulle kunna sy några förkläden, eller olika överklänningar. Då slipper du få fläckar på den fina i ylle (som dessutom är rackarns svår att tvätta...).

De enklaste herrkläderna att sy är långa hosor (sätt fast dem i ett par boxershorts så hålls de uppe ;)), med en tunika över. Om du syr tunikan efter el klänningsmönster med kilar, men gör den bara knälång så blir det jättebra. Toppa med en hatt så blir det perfekt (det är värt att lägga energi på hatten, eftersom man inte gick ute utan huvudbonad på medeltiden. Alls.)
Användarens profilbild
Av tinaw
Jag har provat lite olika varianter:

Tvådelat är kanske bekvämast, men det var lite specialkläder till det lajvet, en etnisk grupp med helt egen klädkod, så äkta medeltida kan man verkligen inte kalla den klädseln. Dessutom hade jag en "push-up"-väst utanpå tunikan, och det var verkligen opraktiskt i amningssammanhang.

Amningsslitsar är super! En undersärk med rejäla, vertikala slitsar + en surcot, gärna ärmlös eller med stora hål i sidorna och ett bälte - voila! jag hade en surcot med ärm men helt öppen i sidorna från strax under bysten. Jag har tom ammat UNDER den på viktiga möten, jag tror inte att nån ens märkte att jag ammade, de trodde väl att bebin sov i lite mer lugn och ro där under :wink:

En annan klänning jag har är mer "boob"-lösning på, horisontellt amningshål med dubbelt tyg över bysten. Funkade väl, men inte lika smidigt som surcoten. Grejen den gången var att jag gick bara i särk (ingen överklänning) och skulle se lite sjavig ut, så då fick det vara så.
Användarens profilbild
Av funshine
Har jag förstått rätt nu?

Jag ska alltså ha en klänning i naturfärgat linne underst. sedan en till i ylle och ytterliggare en i ylle över detta? Ska den översta klänningen vara i samma modell som de undre eller hur såg de ut? HittAR BARA MÖNSTER FÖR UNDERKLÄNNINGEN. Ooops caps sorry! Underklänningen förresten hur stora bör kvadraterna under armarnan vara för att få tillräckligt med rörelsevidd?

Bältet hur knäpper man det? Hur brett bör det vara och är det enbart läder som gäller eller kanske något annat godtagbart materilal.

Skor! Hittade en sida med massor av olika skomodeller men de är ju konstruerade med en rundad framdel och sedan fortsätter ena sidan rakt ner tillräckligt långt för att dra runt hela hälen. Detta resulterar ju antingen i glapp över och under hälen eller i för trångt över hälen beroende på längden man klipper till. Ska det vara så eller är skisserna inte korrekta?
Av majo0322

Jag ska alltså ha en klänning i naturfärgat linne underst. sedan en till i ylle och ytterliggare en i ylle över detta? Ska den översta klänningen vara i samma modell som de undre eller hur såg de ut? HittAR BARA MÖNSTER FÖR UNDERKLÄNNINGEN. Ooops caps sorry! Underklänningen förresten hur stora bör kvadraterna under armarnan vara för att få tillräckligt med rörelsevidd?
Det låter rätt. ast den allra översta kan vara i något annat fint tyg också, litet beroende på hur rik din person är. Jag sydde alla klännigarna efter samma mönster (med lite olika vidd på kilarna), men gjorde den översta ärmlös med stora ärmhål (som jag pulade in sonen under när han skulle äta ;)). Du br nog ha kvadrater under armarna på alla klnningar med ärmar. Jag skulle gissa på att någonstans runt 10 cm i fyrkant är lagom - men sy en provklänning i lakansväv för att testa (då kan du sprätta upp den sedan och använda som mönster på ylletyget).

Apropå bälte, så borde du kunna knyta det. Jag har sett varianter i läder som har två ringar i ena änden, och sedan trär man den andra änden igenom och "knyter". Men om du vill ha ett snyggt tygskärp så borde det vara helt ok att bara knyta.

Skor, förresten. Syr du helt autentiskt skall klänningen släpa i marken (jag vill minnas att jag läst att det ansågs ofint att visa fötterna/benen), och då fungerar vanliga teva-sandaler alldeles utmärkt (de syns ju inte, och är bekväma). Skor är _pillrigt_ sy! Och iaf jag känner mig väldigt feminin i en riktigt lång vid klänning, och det är rätt trevligt ibland...
Användarens profilbild
Av jazoo
Om du tänker dig att du ska sy en historiskt korrekt kländnad så tycker jag att du först ska fundera över vilken tidsperiod du vill höra till. Medeltiden är en ganska lång period (ca 400-500 år beroende på hur man räknar och var i världen man är), så det skiljer sig rätt mycket åt.

Om du ska till medeltidsveckan, och vill knyta an till årets tema så är det 1288 som gäller, då funkar tex kläder från tidigt 1300-tal. (Förra året var det vikingatid om jag inte minns fel, eller var det året innan...)

http://www.medeltidsveckan.se/

Här kan du säkert hitta massor av bilder som inspiration. Och precis som Zandrama säger så är det en salig blandning bland de historiska dräkterna, du kan egentligen komma undan med nästan vad som helst.

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... ekter.html

Här hittar du fler mönster, bland annat en (sen) 1300-talsdräkt för en borgarkvinna. Det finns också ett forum där du kan hitta massor av matnyttig information, eller ställa frågor om du vill.

Det här med tre klänningar beror också lite på vilken tidsperiod du väljer, och också vilken samhällsklass. Och även om det är tre klänningar som gäller för den tidsperiod du väljer (tex borgarkvinna från 1400-tal, finns också mönster i länken ovan) så kan du välja underklänning och mellanklänning. I alla fall till att börja med. Det funkar alldeles utmärkt, och det är många som gör just så även bland dem som är mer eller mindre "autenticitetsnördar" (tex undertecknad har gjort så) ;)

Skärpet är oftast väldigt smalt och i läder (i alla fall om vi pratar 1300-tal eller 1400-tal). Att knäppa skärpet med en ring är inte historiskt belagt (såvitt jag vet i alla fall) utan man hade helt enkelt ett helt vanligt skäpspänne. Såna kan du till exempel hitta här:

http://www.svartakatten.com/

Har du tre klänningar har du inget skärp över den yttre klänningen, utan det har du innanför. På skärpet kan du ha en liten väska, eller påse för att förvara pengar mm.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av zandrama
Lite ot sådär...
jazoo skrev:Skärpet är oftast väldigt smalt och i läder (i alla fall om vi pratar 1300-tal eller 1400-tal). Att knäppa skärpet med en ring är inte historiskt belagt (såvitt jag vet i alla fall) utan man hade helt enkelt ett helt vanligt skäpspänne.
Fast de med ring och knut är väldigt fina. 8)
Användarens profilbild
Av jazoo
zandrama skrev:Lite ot sådär...
jazoo skrev:Skärpet är oftast väldigt smalt och i läder (i alla fall om vi pratar 1300-tal eller 1400-tal). Att knäppa skärpet med en ring är inte historiskt belagt (såvitt jag vet i alla fall) utan man hade helt enkelt ett helt vanligt skäpspänne.
Fast de med ring och knut är väldigt fina. 8)
:lol:

Förresten, en sak till. En av de allra viktigaste sakerna, tycker jag, om man vill känna sig riktigt klädd och "medeltida" är huvudbonaden. Man gick aldrig ut utan huvudbonad, och det gör väldigt mycket för känslan. Och det är ju mycket därför man åker till medeltidsveckan, eller hur? Så lägg lite krut på att få till ett bra dok, som känns bra och sitter bra.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?