Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av anna/my
någon som vet vilka sjalar som är ok ur ekologisk och fair trade synvinkel, dvs tillverkning av tyget av vuxna, ekobomull? färgning? osv.

elller:

någon som vet vilka som är dåliga köp ur denna synvinkel?

stork, didymos m, fl är ju sk. öko-tex, skall vi göra en lista?
Användarens profilbild
Av Helena
Didymos är väl det allra bästa kanske då, det är ju ekologisk bomull
Men det finns väl fler numera som också är gjorda av ekologisk bomull. Hoppediz har ju några färger.

Det är väl väldigt många sjalar som är öko-tex certifierade.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Hoppediz sjalar är tillverkade enligt fair-trade i Indien, även om de inte är märkta så. Inget barnarbete, god ersättning, de har även handikappade anställda m.m. Man har tänkt till kring beredning och färgning så att det ska innebära minsta möjliga påverkan.

Du kan läsa mer på
http://www.hoppediz.de/EN/qualitaet/herstellung.htm
Där står det (på engelska) om hur tillverkningen går till.
Användarens profilbild
Av asa
Jag känner en tjej som säljer helt ekologiska sjalar. Hon har ringsjal och trikåsjal. Vet inte vad trikåsjalen heter men den finns i helt underbara färger, skulle jag ha en trikå till skulle det inte finnas tvivel om vilket märke(och saffransfärg, slurp!) jag skulle välja!!! De är uppsydda och färgade av en textildesigner i Stockholm. Tyvärr har hon ingen fungerande hemsida än men man kan kontakta henne om man vill titta, klämma, känna och prova. Hennes företag heter Lilla liv med nummer 073-600 32 29. Om tyget är fairtrade vet jag faktiskt inte men jag skulle tro det.
Av Pétronille
BB-slen är oxå fairtrade.

Men öko-tex garanterar väl inte fairtrade? Även om chansen är större att arbetarna har det bättre om de slipper giftiga färger.
Användarens profilbild
Av asa
marlene skrev:öko-tex garanterar väl igentligen bara att slutprodukten inte har några gifter på/i sig?
jupp, så är det.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Ja, Öko-tex är en sak, tillverkad av ekologisk bomull en annan och fair-trade en tredje sak. Ingen av dessa behöver hänga ihop med de andra.

Det här kanske ni andra vet redan, men själv har jag tyckt att det har varit lite klurigt att hålla reda på skillnaderna, så för de som är intresserade så har jag kort sammanfattat det jag hittills har fått fram för den som inte är på det klara med vad de olika sakerna innebär:

Ekologisk bomull kallas sån bomull som är odlad på ett ekologiskt sätt. Långsamväxande, utan kemikalier i form av kemisk gödselmedel eller besprutning, oftast med en bättre hantering av vattnet också. Bomull kräver ju så mycket vatten vid odlingen, att det kan vara ett stort problem att man använder så mycket vatten att man förstör de vattenkällor man har. Därför försöker man vid ekologisk odling att hushålla med det på ett annat sätt.

Öko-tex garanterar som Marlene skrev, att slutprodukten inte har några hälsoskadliga kemikalier i sig. Det finns olika nivåer på Öko-tex, men den som gäller för baby är den som har hårdast krav.

Fair trade handlar framförallt om rättvisa och bra villkor för de som tillverkar produkterna, typ att få mer betalt än vad själva produktionen kostar (en självklarhet för oss, va?) och inget barnarbete. Mer om det kan man läsa på www.rattvisemarkt.se
Det finns en viss koppling där till ekologiskt odlat eftersom odlarna får extra premier om de odlar ekologiskt. Men det är inget krav.

Sedan är ju ett problem att de här märkningarna är så pass kostsamma att en produkt kan uppfylla alla kraven, men ändå inte vara märkt med det ena och det andra. Men då brukar producenten ändå framhålla att det håller de här standarderna utan att vara märkt, så det går oftast att få reda på ganska lätt.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?