Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av puppan
Jag får ont när jag har burit en stund i EllaRoon.... :cry: Blir ungefär som spänningshuvudvärk som strålar från axlarna och genom nacken upp mot hjässan.
Tyget på axlarna kommer ganska långt in mot halsen och jag brukar inte ha det så utbrett, kan det vara därför?
Blir oftast lite stressad när jag ska knyta eftersom Kajsa inte gillar själva "inknytnings-momentet" och kan protestera ganska så högljutt ibland. När hon väl är på plats så är det inga problem.
Och hur gör man för att få tyget runt midjan tajt? Tycker ofta att det "löser" upp sig o då hamnar väl all tyngd på axlarna antar jag....
Användarens profilbild
Av Ia
Det är viktigt att hålla ordning på uppe och nere på långsidorna på sjalen när man knyter, för annars kan blir det svårt att få det avlastande och bra.

För att få det bra över axlarna så ska du dra ut hela tyget så att det kommer ut från halsen. Dra ut det ner över armen i full bredd när du har knutit klart och vänd sedan tillbaka med den yttre änden så att du får dubbelt lager tyg på axeln. Jag brukar se till att det ligger en bit ut över axelns rundning och drar gärna tillbaka en liten bit så att det blir tre lager på mitten. Testa dig fram!

Sen för att få till tajtheten runt midjan så är det tyvärr lite tålamod som gäller. Har du fått början tajt så är det bara att fortsätta hålla reda på ändarna så att du får tyget slätt när du drar runt det. Ta liksom lite bit för bit och dra med handen hela vägen. I Hoppediz-häftet har de en bild på Chacka-chacka-griff (eller hur det nu stavas) och det är en bra hjälp tycker jag. Det går ut på att man ska dra åt tyget när man satt i barnet och gjort första krysset i ryggen. Innan du lägger det under barnets rumpa så ska du dra i varje sjalände bit för bit på bredden, så att säga, så att du får hela att ligga slätt emot. Detta är klart lättare att göra med en diagonalvävd sjal än med en sån som Ella Roo/Antigua...
Användarens profilbild
Av diddeldi
ja, det är säkert för att tyget hamnar för långt in mot halsen. sen är ju inte ella roon diagonalvävd heller, så den avlastar ju inte lika bra.

ett sätt du kan testa är att knyta upp henne som vanligt. när hon sedan blivit lugn så har du ju "tid över" att rätta till knytningen i efterhand. börja då med att ta tag i tyget på ryggen och dra nedåt, en sida i taget, så att tyget breds ut ordentligt över ryggen. sedan tar du tag i tyget på en axel och drar ut det över axeln och lite bort från halsen. se till att breda ut det så att det inte korvar sig. gör sedan likadant på andra axeln. om du har någon annan hemma kan det vara bra att få hjälp.

det borde bli bättre av det här, men om du fortfarande får ont ska du nog fundera på att investera i en diagonalvävd sjal också. det är ganska stor skillnad tycker jag, särskilt om inte knytningen är perfekt.

vad gäller tyget i midjan så kan du ju tajta till det i efterhand, det är bara att lösa upp knuten, dra till lite och knyta igen.
Användarens profilbild
Av diddeldi
Ia skrev: För att få det bra över axlarna så ska du dra ut hela tyget så att det kommer ut från halsen. Dra ut det ner över armen i full bredd när du har knutit klart och vänd sedan tillbaka med den yttre änden så att du får dubbelt lager tyg på axeln. Jag brukar se till att det ligger en bit ut över axelns rundning och drar gärna tillbaka en liten bit så att det blir tre lager på mitten. Testa dig fram!
det här tycker inte jag alls fungerar med ella roo/antigua, kanterna skär in då tycker jag. men testa båda varianterna och se vad som funkar för dig!
Användarens profilbild
Av Ia
diddeldi skrev:
Ia skrev: För att få det bra över axlarna så ska du dra ut hela tyget så att det kommer ut från halsen. Dra ut det ner över armen i full bredd när du har knutit klart och vänd sedan tillbaka med den yttre änden så att du får dubbelt lager tyg på axeln. Jag brukar se till att det ligger en bit ut över axelns rundning och drar gärna tillbaka en liten bit så att det blir tre lager på mitten. Testa dig fram!
det här tycker inte jag alls fungerar med ella roo/antigua, kanterna skär in då tycker jag. men testa båda varianterna och se vad som funkar för dig!
Ja, när du säger det så brukar jag även vika ut den innersta delen av tyget så att det ligger dubbelt även där på Antiguan. Tyget på ryggen drar jag alltid ut oavsett vilken sjal det är så det glömde jag skriva. :)

Här är en inte helt perfekt knytning men bilden kanske ger ett hum om hur jag brukar göra:
Bild
Det är Babyheaven-Helen som tagit kortet på mig och Luddesudden. :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?