Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Scilla
Ännu en nybörjarstickfråga från mig :roll: Jag håller på att sticka en liten hjälmmössa. I beskrivningen står det att jag ska öka i ena kanten genom att göra ett omslag två maskor in på varje varv i ena sidan, och sedan sticka denna maska "vridet rät" på nästa varv.

Det funkar ju, men det ser inte så snyggt ut? Det blir ett ganska stort hål i stickningen vid denna maska, och det kan ju inte vara meningen. Gör jag själva omslaget fel, eller är det något annat? Det var hopplöst att fotografera detta med god skärpa, men här syns i alla fall vad jag menar tror jag:

Bild

Märkligt nog blev det bara så här illa när jag ökade i början av varvet, när jag tidigare gjorde det i slutet av varvet blev det mycket bättre. Förut när jag stickat har ökningar, enligt beskrivning, gjorts genom att man stickar samma maska två gånger så att säga, först i främre och sedan i bakre bågen. Går det inte att använda det sättet när det ska bli en rak kant, eller?
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Kanske att du vrider omslaget mer när du ökar i andra ändan av varvet? Lite svårt att se när det är suddigt, men någon cm ner i stickningen så ser det ju "tätare" ut, har du gjort olika?

När jag gör omslag så vrider jag det alltid ett halv varv, om det nu är begripligt :? För att det inte ska bli några hål i stickningen. Ibland kanske det tom behövs ett helt varvs vridning, för att det inte ska "vrida upp sig" när man sedan stickar maskan i omslaget på nästa varv.

Blev du något klokare :lol:

Du kan ju alltid prova att öka genom att sticka 2 maskor i samma som du också skrev. För att se hur det blir istället!
Användarens profilbild
Av Scilla
EmilsMamma skrev:När jag gör omslag så vrider jag det alltid ett halv varv, om det nu är begripligt :? För att det inte ska bli några hål i stickningen. Ibland kanske det tom behövs ett helt varvs vridning, för att det inte ska "vrida upp sig" när man sedan stickar maskan i omslaget på nästa varv.

Blev du något klokare :lol:
Ehum... nu behöver jag nog lite detaljer tror jag :oops:

Hur menar du att du vrider?
Användarens profilbild
Av Gullan
Det finns en bra beskrivning av det på www.garnstudio.com på stickskolan :) Gör ett omslag som går som en ögla runt stickan, när du kommer till öglan nästa gång och ska sticka den så tar du i bakre maskbågen när du stickar, så blir det en vriden rät maska :)
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Jag såg framför mig hur du försökte bota nån mystisk hudsjukdom med omslag av daggmaskar :lol:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Bilder på G :wink:
Användarens profilbild
Av Scilla
Gullan skrev:Det finns en bra beskrivning av det på www.garnstudio.com på stickskolan :) Gör ett omslag som går som en ögla runt stickan, när du kommer till öglan nästa gång och ska sticka den så tar du i bakre maskbågen när du stickar, så blir det en vriden rät maska :)
Jag tror det är där jag har tittat? :?
Användarens profilbild
Av Scilla
Sannasmamma skrev:Jag såg framför mig hur du försökte bota nån mystisk hudsjukdom med omslag av daggmaskar :lol:
:rofl:
Användarens profilbild
Av Scilla
EmilsMamma skrev:Bilder på G :wink:
Åh vad bra! *hoppar ivrigt*
Användarens profilbild
Av Fryle
När du gör omslaget ska du lägga garnet bakifrån och fram över stickan. På nästa varv stickar du detta omslag i bakre maskbågen, så blir den vriden.

Andra alternativ är att du tar upp en maskbåge från föregående varv och stickar den vriden (i bakre maskbågen) eller som du tidigare gjort stickar samma maska i främre och bakre maskbågen.

Så länge du har en eller två maskor mellan kanten och ökningen spelar det inte någon roll vilken metod du väljer.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Så här gör jag omslaget (i slutet av varvet):
Bild

Så här ser det ut när jag sedan stickar omslaget på tillbakavägen på nästa varv:
Bild

Det är viktigt att omslaget är korsat även efter att man stickat det, annars blir det "hål"
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Om man som Fryle säger tar upp en maskbåge från föregående varv och stickar den vriden så blir det samma sak. Fast då kan det vara lättare att få det utan hål, eftersom man inte lägger upp något extra omslag, utan drar extra i föregående varv.
Användarens profilbild
Av Scilla
Emilsmamma: du vrider öglan innan du sätter den på stickan alltså? Och sedan på nästa varv, stickar du omslaget som vanligt eller i den bakre bågen?

(vad gulligt att du gjort en liten provstickning för min skull!! :loving:)
Användarens profilbild
Av Scilla
Hjälp, jag blir snurrig :hellu: Att sticka en maska vriden, är det samma sak som att sticka den i den bakre bågen? :hmm:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Scilla skrev:Hjälp, jag blir snurrig :hellu: Att sticka en maska vriden, är det samma sak som att sticka den i den bakre bågen? :hmm:
Ja, det är samma sak.

Och ja, jag vrider omslaget direkt jag gör det, så är det bara att sticka som vanligt på nästa varv.

Vad gör man inte för sin cyberkompisar :loving:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?