- ons apr 04, 2007 23:20
Jag vet inte vad du egentligen menar med exklusiv. När jag tänker på exklusiv så tänker jag på vilken sjal jag skulle välja vid festliga tillfällen. Den mest exklusiva är en sjal jag fått av mina svärföräldrar, den är i 50 % siden och 50 % pashmina. Otroligt mjuk och len. Den 70 cm breda sjalen och 2,5 meter långa väger 118 gram. Den är fint vävs och till fest något jag mycket väl skulle kunna välja. Trots sin tunnhet känns tyget mycket hållbart då varpen är mycket tät och den är vävd i jaquardstil tror jag. Detta är dock inte en sjal jag skulle använda till vardags! Denna är vävd i rött och blå tråd så resultatet blir lilaskimrande.
Om jag känner att jag behöver en längre sjal så hade jag valt min indio zimt/kobalt. Den är ju en riktig bärsjal och kan användas på ett annat sätt än en "festsjal". Den är dock något skörare än mina andra sjalar dock väldigt mjuk och skön.
En exklusiv sjal är något som man gillar och känner att är välgjorda. Matrial faktiskt så är de som ajg tycker känns lite finare inte enbart bomull. Färger nog något mer neutralt kanske två färger på varp/inslag eller lite mönster i vävningen. De får gärna ha ett skimmer om sig.
Jag älskar min katja och det är en underbar sjal men jag tror jag skulle ha svårt att klassa den som exklusiv. Dock är den en välgjord, vacker sjal som är otroligt skön att använda och enkel att knyta.
Mamma till T (flicka) -0202 och F (pojke) -0606