Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av AnnaMa
Hej!
OK, sjalen är inhandlad och bebisen ute. Nu ska jag lyckas kombinera ihop dem också! ;-)
Har en trikåsjal, en Sino.
Kikade lite på knytinstruktionerna. Är det som kallas att bära i "Vagga" det som är lämpligt för en helt nyfödd bebis? Kan man bära redan när bebisen bara är nån dag gammal?
Tacksam för nybörjarhjälp!
/ Anna
Av Tyche
Ja och ja :wink:
Jag bar Elin några timmar efter förlossningen (ca 4) och då bar jag henne i xomslut2. Hon gillade, och gillar, inte att ligga i vagga.
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
bar inte heller min lilla i vagga, utan bara i "omslutet2", funnkade jättebra. Så vaggan har jag ingen erfarehet av, ni får testa vad ni gillar bäst! lycka till!
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Hej och välkommen hit :)

Klart du kan bära i sjal redan från början :wink: Det är såååå mysigt :loving:
Prova både vagga och det som kallas Xomslut2, dvs mage mot mage. Många bebisar (inkl. min egen) gillar inte att ligga ner utan vill vara mer upprätta för att lättare bli av med gaser och för att se bättre. Det du ska vara noga med om du har bebisen upprätt är att den ska sitta i "grodposition", dvs knäna högre upp än rumpan och se till att tyget går ordentligt från knäveck till knäveck om du nu inte har bebben helt innanför krysset med :wink:
Av AnnaMa
Tack för svaren! Den här Xomslut2, var hittar jag den? Hittar inte den bland knytinstruktionerna, eller är det jag som är lite blind idag? Skulle vilja se hur det ser ut..
Användarens profilbild
Av Veronikak
På sjalbarns förstasida finns knytinstruktioner. Under "Knytningar", "Trikå/elastisksjal", "Ta på sjalen" finns knytningen till x-omslut2 eller vad den kallas. Bredvid finns instruktion till hur man sätter i barnet.
Av blobban
Underbart att hitta denna tråden, för jag har undrat precis samma sak! :D Vi väntar första barnet i juni och tanken är förstås :wink: att barnet ska sjalas från första stund.

Vill någon förklara lite mer om den s k grodpositionen? Jag uppfattar det som att barnets mage ligger mot bärarens mage och att barnets (böjda) ben s a s omsluter bärarens mage (så gott det nu går för en liten bit bebisfilé som inte har så långa ben). Är det rätt? Vi vill ju inte att barnet mår kass i sjalen. Hur ska barnets armar placeras?
Av belinda
blobban skrev:Underbart att hitta denna tråden, för jag har undrat precis samma sak! :D Vi väntar första barnet i juni och tanken är förstås :wink: att barnet ska sjalas från första stund.

Vill någon förklara lite mer om den s k grodpositionen? Jag uppfattar det som att barnets mage ligger mot bärarens mage och att barnets (böjda) ben s a s omsluter bärarens mage (så gott det nu går för en liten bit bebisfilé som inte har så långa ben). Är det rätt? Vi vill ju inte att barnet mår kass i sjalen. Hur ska barnets armar placeras?
om du tänker dej en bebis som ligger på mage på en säng eller nåt, som har benen lite uppdragna under sej; det är grodposition :D armarna får vara lite hur de vill, du lär märka vad din bebis äe nöjd med!
Av blobban
belinda skrev: om du tänker dej en bebis som ligger på mage på en säng eller nåt, som har benen lite uppdragna under sej; det är grodposition :D armarna får vara lite hur de vill, du lär märka vad din bebis äe nöjd med!
Okej! Det var ju inte så svårt att fatta... :wink: :D Och så ska sjalen vara tajt och barnet ska bäras högt och nära, eller hur?

Det är inte utan att jag börjar bli lite nervös... :?
Användarens profilbild
Av Fru Johansson
Ni har inte möjlighet att gå på någon sjalträff och få det demonstrerat?
Kolla under sjalträffar och finns det ingen nära er så efterlys en :D.

Lycka till, vi bar i sino omslutet i början, hur bra som helst!
Av belinda
blobban skrev:
belinda skrev: om du tänker dej en bebis som ligger på mage på en säng eller nåt, som har benen lite uppdragna under sej; det är grodposition :D armarna får vara lite hur de vill, du lär märka vad din bebis äe nöjd med!
Okej! Det var ju inte så svårt att fatta... :wink: :D Och så ska sjalen vara tajt och barnet ska bäras högt och nära, eller hur?

ja, ju tajtare desto bättre nästan, eller alltså det är svårt att knyta för tajt med trikåsjal! och pussavstånd är bra! :D Och inte va nervös du, knyt upp en nalle och dröm om hur mysigt ni kommer få det , det gjorde jag :lol:
Av blobban
belinda skrev:
blobban skrev:

ja, ju tajtare desto bättre nästan, eller alltså det är svårt att knyta för tajt med trikåsjal! och pussavstånd är bra! :D Och inte va nervös du, knyt upp en nalle och dröm om hur mysigt ni kommer få det , det gjorde jag :lol:
Äh, hemmet äger inga nallar. Går det bra med en isländsk fårhund, månne? :mrgreen:

Ska kolla sjalträffarna oxå. Tack för det tipset!
Av belinda
knyt du upp en irländsk fårhund, och fota, det skulle jag gärna se :mrgreen:
Användarens profilbild
Av Droppen
belinda skrev:knyt du upp en irländsk fårhund, och fota, det skulle jag gärna se :mrgreen:
:iagree: :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?