Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Pétronille
Ja jag tänkte att jag skulle lära mig att knyta något annat än omslutna kryss :wink: inte minst med min lite kortare sommarsjal. Ryggsäckar har jag fått en känsla av att många knyter, men hur får man en sån bekväm? Har testat med lite olika varianter fram, bland annat tibetansk avslutning som kändes mest avlastande för ryggen, men då blir det ganska knöligt ovanför brösten, hur är det för ammande mammor? Och går det att bära ett hyfsat stort barn (drygt 8 kg) mer än bara en liten stund i ryggsäck utan att få dödsont i korsryggen, dvs gör jag fel på något vis? Någon som har några tips?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag har burit Linnea (3,5 år och 22 kg tung) 3 timmar i ryggsäck med tibetanavslut. Vi traskade runt på stan så. Utan någon paus.
Av Pétronille
zmurfan skrev:Jag har burit Linnea (3,5 år och 22 kg tung) 3 timmar i ryggsäck med tibetanavslut. Vi traskade runt på stan så. Utan någon paus.
Oj! :shock: Hur gjorde du då? Knuten menar jag!
Användarens profilbild
Av zmurfan
Lin skrev:
zmurfan skrev:http://www.juniorhornan.se/knytinstrukt ... betan.html
Längst ner på sidan står det beskrivet hur man gör tibetan-avslut på knytningen.
Fast det är ju min avslutning på tibetanen... :wink:
Den ursprungliga tibetanska knytningen avslutar man med en knut över brösten, som drar ihop axelbanden.
Det bästa är att prova sig fram och hitta det som fungerar och känns bekvämast för en själv.
Det är det nog. Jag har nog lånat den där. (hoppas det är okej?)
Men den är så skön att bära med tycker jag!
Av Pétronille
Hmm det var ungefär så jag gjorde (kollade på sjalbarns instruktioner). Men det känns som om barnet tynger väldigt mycket utåt, från kroppen liksom, och därför gör det ont i ryggen. Dåligt knutet tro? Ska man dra åt mer?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Se till att dra ordentligt i övre kanten så att barnet hamnar väldigt tätt mot kroppen innan du drar sjalen under armarna och korsar bak.
Användarens profilbild
Av Olamanola
Är det någon som brukar göra så här?:
http://www.youtube.com/watch?v=dtOUR6EJuNA
Ryggsäcksknytning med twist
Av Pétronille
Olamanola skrev:Är det någon som brukar göra så här?:
Vilken fiffig grej! Måste testa sen! Ser ut som om det gör att barnet kommer närmare o inte hänger så löst...
Frida med Mea: Hur gör man en knöl då? :hmm:
Användarens profilbild
Av Olamanola
Pétronille skrev:
Vilken fiffig grej! Måste testa sen! Ser ut som om det gör att barnet kommer närmare o inte hänger så löst...
Ja precis! Det ser mer stabilt ut, eller hur? :)
Användarens profilbild
Av amöba
Jag knyter ryggsäck dagligen och då blir det oftast tibetan. Det blir dock lite tungt för axlarna ganska snabbt så ska jag bära lite längre stund korsar jag hellre över bröstet (sprider ut tyget så att tyngden fördelas jämt över brösten) och knyter runt midjan så att jag får lite avbärning där. Och går jag ut med K på ryggen gör jag alltid omslut för att inte riskera att påsen glider upp över ryggen. Det avlastar bäst också, tycker jag, men tar mest tid att knyta. Så allt beror på situationen. :D

Ryggsäck med twist måste testas! Det är just det där med att få påsen att stanna under barnets rumpa jag tycker är svårast med ryggsäckarna.
Av Pétronille
Förstår inte heller exakt korvmojen? Är det den de visar i handboken till BB-slen och som kallas tibetansk knytning där? :hmm:

Men det var en bra instruktion zmurfan, jag lärde mig på så vis att få upp bebis på ryggen på ett annat sätt, har nämligen börjat fundera på det oxå: hon börjar ju bli lite stor för att ta upp som jag gjort hittills, insvept i sjalen à la storken. :wink:
Användarens profilbild
Av vovvemor
Mamasamueli skrev:
Frida med Mea skrev:
Pétronille skrev:
Frida med Mea: Hur gör man en knöl då? :hmm:
Ja knöl var ju en bra liknelse :roll: .

Bred inte ut tyget utan ha det som en korv, sätt det under armarna på banret, kasta upp på ryggen, korsa fram och över barnets ben, och knyt fram på magen
Ligger alltså tyget i två korvar, en under barnets armar och över ryggen, en i knävecken? :hmm:
Kika på easycares hemsida, där finns det bild under "quick-fix"!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?