Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Vida
Igår gick jag och liten och köpte en äkta claesolsson-cykel-hjälm och sedan åkte hela familjen cykel till Turning Torso! Liten satt på ryggen i Ergon pch ropade "thithaa!" och "dääähr" om vart annat - supermysigt!
Jag ska försöka få in bilden i datorn snart så får ni se!

Bild
Senast redigerad av Vida den mån apr 02, 2007 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av sacha42
mysigt det låter :D
Användarens profilbild
Av asa
Cyklar du med din lilla på ryggen med hjälm? Har själv funderat på det men vet inte om jag vågar. Dels är han ju liten(2 mån) och sen vet jag inte om det är lag på att de ska sitta i stol? Får de sitta på ryggen?

Hur som helst låter det underbart, längtar också efter utflykter...
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
mysigt!!!
men ja visst låter det liiite farligt?
Användarens profilbild
Av Vida
Maken och jag resonerade länge länge - stol - ergo - stol - kärra - ergo sjal etc etc... Maken vann mig över när han berättade att han hade sett en mamma vars barnstol helt resolut trillade av cykeln när hon cyklade i innerstan här i Malmö.

Måste ju även tillägga att det kändes oerhört säkert - hon sitter tryggt mot förarens rygg - relativt väl skyddad även i ryggen mao, samt att hon är ett år och bärlugn (dvs ingen obalansrisk som det blir om en två åring börjar hoppa i ergon t.ex.) Jag var lite nervös innan, men det gick oerhört bra och kändes kanon.

Lagar vet jag inte om det finns - det vore i så fall dumt om man inte omvärderade den...
Användarens profilbild
Av sacha42
Härlig bild :D
Användarens profilbild
Av annemi
Ser mysigt ut :D
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Det såg verkligen underbart ut på bilden! Ser ju ut som om det är sommar!!! *längtar*
Användarens profilbild
Av annalys
asa skrev:Cyklar du med din lilla på ryggen med hjälm? Har själv funderat på det men vet inte om jag vågar. Dels är han ju liten(2 mån) och sen vet jag inte om det är lag på att de ska sitta i stol? Får de sitta på ryggen?

Hur som helst låter det underbart, längtar också efter utflykter...
2 månader låter lite tycker jag personligen, det känns som hjälmen blir väldigt tung för ett så litet huvud (även om det förstås beror på hur stadigt barnet är)

Hittade detta på www.ntf.se :
Vad säger lagen?
Om cykeln har lämpliga säten och ekerskydd får man skjutsa ett barn under 10 år om man fyllt 15 år, och två barn under 6 år om man fyllt 18 år.
Vad jag vet är det inte testat i rätten om en Ergo/sjal räknas som "lämpligt säte" - den sitter ju inte direkt på cykeln? Å andra sidan finns inga krav på godkännande för cykelsitsar, och jag är inte säker på att en Ergo/sjal är osäkrare än en sunkig cykelsits. Personligen har jag dock inte testat, och känner mig tveksam till det.

Hjälm är ett lagkrav för alla under 15 år på tvåhjuling - inte på trehjuling, och då börjar jag genast fundera på hur det är med springcykel? (Hemma kör vi med hjälm även på den).
Användarens profilbild
Av Vida
NTF skrev: Enligt lagen får man skjutsa ett barn på cykeln om den har 'lämpliga säten'. Att cykla med ett barn på ryggen kanske kan verka praktiskt om barnet är för litet för att kunna sitta själv i en cykelsits. Men om du skulle ramla omkull är risken att barnet skadar sig väldigt illa mycket stor. Barnet ramlar inte bara i backen, utan du riskerar även att klämma barnet med hela din tyngd. I en cykelsits sitter barnet fastspänt med bälte, och riskerar inte att flyga iväg. Dessutom skyddar cykelsitsens hårda skal i fallet.

Jag skulle därför rekommendera att du väntar med att cykla med ditt barn tills det är tillräckligt stort för att sitta i en cykelsits (vid ca 1 års ålder). Både du och barnet bör dessutom använda cykelhjälm.
Men shit vad svårt det blev nu då...
Det känns ju så rätt....
Måste prata med maken

Men det var hursomhelst en fin utflykt :)
Användarens profilbild
Av teres
Om man vill transportera en liten en som ej sitter riktigt kan man sätta dem i babyskyddet och sedan sätta fast dem i cykelkärran (med hjälm förstås). De sitter säkert och stadigt. mvh teres
Användarens profilbild
Av norkmedoo
ser underbart ut och låter härligt! :app:

klart att trafiken är farlig och att man måste akta sig för oväntade händelser
men om man gör det så tror jag det är ett fantastiskt sätt att åka på tillsammans
så nära och med bra kontakt... :loving:
Användarens profilbild
Av 4ungar
sååå mysigt det såg ut :wink:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Häääärligt och underbar bild! :D Skulle också vilja cykla med sonen i sjal eller ergo men vågar inte efter att jag läste denna artikel från NTF:
http://www.ntf.se/konsument/fraga3487.a ... ykel32.gif
De skriver att barnet troligen skadar sig mycket allvarligt om man skulle ramla, värre än om det sitter i en egen stol. Vad säger ni andra onm detta? Någon som vet om det är vanligt att en cykelstol ramlar av? Har aldrig hört det själv... De nya verkar ju väldigt säkra.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?