Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
när man ser på bilder på folk som bär i sele, tex ergo och sutemi. ser barnen ut att sita så långt ner på mage/rygg. är det verkligen skönt? tycker det ska bli jobbigt för ryggen..? i sjalen ska väl barnets rumpa vara ovanför naveln, gäller inte det på selar?

tar upp den här frågan igen, får se om det är någon mer som har något svar! man borde ju bli trött i ryggen och så ser ju småttingarna inget när man bär dem på ryggen? har testat ergo och tyckte den var ganska skön, men har inte burit på ryggen några längre stunder...

tacksam för svar!
Senast redigerad av MammaTillFelicia den tor jun 28, 2007 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av annalys
När man bär barnet fram tycker jag skillnaden sjal/sele är just den att med sjal lindar man fast barnet runt bröstkorgen, med sele får man ner tyngden på höfterna. (Med babybjörn hänger man det på axlarna.)

Personligen tycker jag det är lättare att bära i sjal på mage, men delvis är det nog en smaksak - delvis beror det nog på hur stora barnen är.

Jag kan inte riktigt säga något bra om ryggbärandet.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Jag tycker inte att det är jobbigt varken för ryggen eller annat att bära i Patapum. Barnet sitter ju så nära, det blir som en del av en själv.
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
får se om ni har fler svar denna gång=)
Användarens profilbild
Av LillaG
Som annalys skriver hamnar ju mycket vikt på höfterna.
Men när jag kollar på bilder, så sitter nog rumpan över min navel ändå.
Jag tycker det är skönt att ha midjebältet högt upp, ungefär som när man sjalar. På min Beco tror jag midjebältet sitter snäppet högre.
På den här bilden är min navel precis i nederkanten/under midjebältet.
Bild
Av malinka
Jag har burit lillkillen i ergon sen han var en vecka och har aldrig tyckt det varit jobbigt för ryggen. Det beror nog mest på hur man är van vid att barnet ska sitta, för när jag bar honom i långsjal första gången tyckte jag det kändes jättekonstigt att han hamnade så högt upp.
Användarens profilbild
Av Eld77
När jag bär på ryggen tycker jag faktiskt att det är bekvämare att ha barnet långt ner, jag har väldigt svårt att få till en bekväm hög ryggsäck med sjalen. Omsluten knytning eller sele, där barnet automatiskt kommer längre ner, funkar bättre för mig. Så på ryggen tycker jag att sele funkar nästan lika bra som sjal.

På magen föredrar jag sjal. Det är lättare att få till en tajt knytning tycker jag, och jag tycker om att ha barnet högre upp. (Fast nu när hon är 2,5 och jättelång hamnar hon rätt långt ner med rumpan ändå. ;) ) När jag bär med Ergo vill jag gärna ha midjebandet på höfterna, tycker att det skär in om jag har det högre upp. Mei Tai, däremot, kan jag knyta mer som en sjal, tajtare och högre.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag bär bebis i en Ergo, och jag tycker att det faktiskt är värre om han sitter högre upp (på magen gäller detta, han är bara två veckor).

Tyngden ska ju ligga på höften - drar man upp höftbältet för högt hamnar tyngden i korsryggen istället, inget vidare. Jag skulle nog förstås säga att hans rumpa är ungefär i höjd med min navel när selen sitter bra (jag är 164 cm lång).
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?