Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av laiqua
Jag behöver goda råd!

Jag, min sambo och vår 8 1/2 månaders son åker till Hanoi i Vietnam om ca en vecka. Det är tydligen svårt med barnvagnar pga dåliga vägar, som tur är är vi alla vana vid sjal och bärsele. Problemet som jag ser det är värmen. Jag minns förra sommaren då N var nyfödd och vi bar runt med honom i en ganska grov Hoppediz - att det blev ganska varmt!

Och vad ska det då inte bli i Vietnam??!! Dessutom är Hoppediz ganska tund = inte bra om man vill ha lätt packning!

Så min fråga är: Vilken typ av sjal bör jag försöka skaffa till resan? Som är lätt och luftig och allmänt trivsam på utlandsresa?

(någon som vill sälja en sån kanske tom?) :-)

/Laiqua
Senast redigerad av laiqua den mån feb 23, 2009 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av sacha42
En Meithai eller en gås/bali baby breezer. Ev. en ergo eller patapum :D
Användarens profilbild
Av ZaZi
Mei tai, tänker jag också spontant. Lätt att ta med och tar inte mycket plats. Luftigare än en vävd långsjal.
Ergo tycker jag är ett bra alt, men nog upplever jag den som liiite varmare.
Användarens profilbild
Av Kotten
Är Hanoi jättevarmt såhär års? Jag har varit där en februari och då höll jag på att frysa rumpan av mig.

I somras var vi i Shanghai (som var väldigt varmt) och då hade vi en patapum. Den var bra och kändes lite luftigare än en sjal. Klart att det blev varmt för lillkillen ibland, men vi försökte undvika att vara ute mitt på dagen när det var som varmast.

Hoppas ni får det trevligt! Om någon av er använder glasögon så är tipset att köpa ett extra par i Hanoi, det kostar typ 250 pix för ett par brillor.
Användarens profilbild
Av laiqua
Tack för alla råd!

Jag lutar åt att köpa en tunn långsjal hursomhelst, Carry Sling verkar många rekommendera, det kommer ju en svensk sommar också...

Frågan är då - jag har ingen erfarenhet av Mei Tai, avlastar den lika mycket som en sjal? Vi har en Skogsnäs bärsele också och den använder jag knappt pga att den inte avlastar nog. Jag är liten och inte så stark och Nilas väger väl en 9-10 kg nu i alla fall. Vi kommer inte att ha med vagn, så det är bära som gäller..

Tror ni Mei Tai funkar lika bra för mig? Kanske kan vi ha med både och så får jag och mannen turas om? En tunn sjal kan ju vara bra som filt på gräsmatta , skydd mot solen eller vad som helst...

Funderar också på att helt enkelt hoppas att det går att köpa nåt bra långt tyg i Hanoi - det blir om inte annat billigare...

Hälsningar,
Laiqua - som längtar iväg...
Av FiaLisa
Jag och maken har just burit runt på vår dotter i 30-gradig värme. Jag använde gåsen och maken använde Ergon. Inga problem.
Användarens profilbild
Av smulan
När vi var i Hanoi för två år sedan ungefär vid denna tiden var det ganska kallt 10-15 grader, så då hade det funkat med vilken sjal som helst. Men ska ni mer söderut så blir det nog varmt 8) .

Måste bara tillägga att jag blir riktigt avis på er att ni ska dit.. kanske inte till just hanoi men till Vietnam. :heart:
Mui ne :heart: paradiset där!! Men VÅGIGT!

Ha en underbar resa!! :D
Användarens profilbild
Av laiqua
Smulan: Vad kul att höra folk som varit i Vietnam och uppskattat det...I min inre bild får jag för mig att det är precis "rätt" land för mig. Jag får liknande vibe för Vietnam som jag får för Västernorrland/Höga kusten (där jag bor) - skogsklädda berg, havet...

Hm, det låter ju rätt skönt om det inte blir allt för varmt, men skumt, jag har fått tusen olika bud om värmen i Hanoi i påskatider...jaja, får väl se när vi kommer dit och köpa kläder/tyger DÄR om inte annat. Får för mig att det skulle kunna finnas mycket fint där... :)

Annars har jag beställt en sjal, hm, vad hette den, "gaia" via stellaris, får se om den hinner fram i tid, annars tar vi med Skogsnässelen till maken och köper nåt fint tyg där till mig! hehe

*längtar*
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?