Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av ZannaNinna
Var på bvc i måndags för föräldragruppsmöte. Trist och tråkigt, många mammor saknades och infon var kass... men men.. hursomhelst så hade jag lilla Mo i min fina blommiga långsjal och en av de andra mammorna frågade mig hur tusan jag hann knyta allt det där när barnet skrek för full hals... inga problem tyckte jag, visade och berättade hur ruskigt bra jag tycker att det är med sjal. Sen erbjöd jag mig att ta med mina sjalar och visa nästa gång.. Gissa vad de svarade!?

- Nej tack, jag har en baby björn.

SUCK!

För att väga upp denna trista historia måste jag berätta om gårdagens storhandel på maxi, iförd samma fina sjal... massa människor tittade och log och när jag stod och packade mina varor kom det fram en liten dam:
-Åh vad tryggt och nöjt ditt barn är!
-Eh, ja jo, hon funkar bra i sjal, tyckte jag.
-Ja den närheten är oslagbar, fler borde bära så, sa damen och jag höll med.
-Jag arbetar som taktil massör och det där är det bästa som kan hända ett barn, avslutade damen, log och gick.

Jag log också, hela kvällen!
Användarens profilbild
Av thanisa
Härligt möte med tanten. Brukar mest få höra positiva saker, av en kvinna i vår brf hon tycker det ser så bekvämt och härligt ut och fler borde använda sjalar. Hon är sjukgymnast. Det med andra mammor känner jag också lite igen. Har varit på lekplatsen på efter storasysters dagis och då var det några andra barn där som har bebissyskon. Mammor stod där och pratade om babybjörn och hur mycket bättre aktive är en den vanliga. Sen undrar de hur jag orkar bära så länge i sjalen. Finn är jämt nöjd i sjalen, får höra hur glad och lugn han är. Jag säger att jag kan utan problem bära storasyster i en timme, avlastningen är såpass bra med sjal. De tycker dock det verkar bökigt fast jag får i och ur Finn snabbare än när de meckar med babybjörn. Har faktiskt blivit sugen att köpa en ergo bara för att de ska kunna få prova. Har ju själv bara använt sjal (efter babybjörn ett tag till storasyster). Tror att en ergo skulle kunna intressera dem om de får se och testa en. Är man konstig om man köper en ergo bara för att man tror att andra skulle kunna få må bättre tillsammans med sina barn? (Tänker på deras ryggar som de klagar på att värker. när de bär...)
Användarens profilbild
Av sanna73
Åh, känner så igen det där med bb-mammor.
En kvinna på mitt babysim har en bb och hon kommenterade min sjal med att den verkade så krånglig och hade jag inte funderat på bb. Jag sa att jag prövat bb och att min rygg inte pallade det och dessutom skulle jag i dagens läge inte få ner min 10kg klump i en bb, men i sjalen kan jag bära honom i timmar.
Hon beklagade då att hon bara kunde bära i bb kortare stunder nu när dottern var så stor. Men ville hon prova sjalen - nej, det såg ju så krångligt ut :roll:. Funderar på att ta ergon nästa gång och se om hon inte kan tycka den ser mer spännande ut :D

Tycker argumentet "Det ser så krångligt ut" från dem som aldrig provat är så irriterande för oftast vill de inte ens prova och se om de har rätt i sitt antagande :x
Användarens profilbild
Av mejamy
sanna73 skrev: Tycker argumentet "Det ser så krångligt ut" från dem som aldrig provat är så irriterande för oftast vill de inte ens prova och se om de har rätt i sitt antagande :x
Fast jag kan förstå dem ändå! Första gången jag såg en sjal var i ett reportage i NLT med sjalmammorna där :hello: Då vart jag mäkta imponerad hur någon kunde knyta upp sitt barn på det där proffsiga viset och tänkte längtansfullt att det skulle ju jag också vilja kunna men det verkar alldeles för svårt för mig! :( Men sen har jag ju upptäkt att det inte var så omöjligt som det såg ut! :D
Användarens profilbild
Av sanna73
mejamy skrev:
sanna73 skrev: Tycker argumentet "Det ser så krångligt ut" från dem som aldrig provat är så irriterande för oftast vill de inte ens prova och se om de har rätt i sitt antagande :x
Fast jag kan förstå dem ändå! Första gången jag såg en sjal var i ett reportage i NLT med sjalmammorna där :hello: Då vart jag mäkta imponerad hur någon kunde knyta upp sitt barn på det där proffsiga viset och tänkte längtansfullt att det skulle ju jag också vilja kunna men det verkar alldeles för svårt för mig! :( Men sen har jag ju upptäkt att det inte var så omöjligt som det såg ut! :D
Ja, du har rätt. Jag tyckte också det såg himla komplicerat ut från början och blev glatt överraskad över hur lätt det faktiskt var :lol:. Tror att det som irriterar mig är när man bara avfärdar sjalen med någon överlägsen kommentar utifrån att den verkar krånglig (antar att jag känner det som att de tycker jag är en idiot som ändå orkar hålla på att krångla).
Användarens profilbild
Av mejamy
Mamasamueli skrev:
sanna73 skrev:
mejamy skrev:
Ja, du har rätt. Jag tyckte också det såg himla komplicerat ut från början och blev glatt överraskad över hur lätt det faktiskt var :lol:. Tror att det som irriterar mig är när man bara avfärdar sjalen med någon överlägsen kommentar utifrån att den verkar krånglig (antar att jag känner det som att de tycker jag är en idiot som ändå orkar hålla på att krångla).
:hide: När jag hade min 1månaders gamla Samuel och stod i babybutiken och tittade på bärhjälpmedel så var det babybjörn, bärabarnsjal eller trikåsjal som fanns att välja mellan. kortsjalen avfärdade jag av egen erfarenhet, men trikåsjalen för att den såg för krånglig ut... :oops: Det blev babybjörn... :duh:

Jag tycker nog inte att man ska "förneka" att det kräver en del övning med sjal för att få det att fungera. När jag får kommentarer som "å, det där skulle jag aldrig klara!" så svarar jag ungefär "Visst kräver det en del övning, men när man väl har lärt sig så går det lätt. Som att lära sig cykla! :D Och det är verkligen värt det! :D"
Ja visst krävs det träning! Jag stod med boken från Hoppediz framför mig och övade och övade med långsjal och stor nalle om och om igen :lol: . Då hade jag innan lusläst hela boken också. Men så lärde jag mig att knyta ryggknyt första dagen också! :mrgreen: Ihärdighet ger belöning! :lol:
Användarens profilbild
Av aneeha
Varning trådkapning::

Det är inte så att du faktiskt heter Zanna? Jag hade en gång i tiden (på min religiösa tid) en konfirmand från Halmstad som jag är rätt säker på hette Zanna. Det skulle ju kunna vara du...

Visst känns det kul att höra sånt från ett proffs (massören), då vet du ju ännu bättre att det är du som gjort rätt val och inte de andra "inte sticka ut från mängden-mammorna"
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag tror att de helt enkelt inte förstår skillnaden i bärkomfort mellan sjal och babybjörn. de kan nog inte föreställa sig att det kan vara så bekvämt :wink:

ot: visst är du lillans kompis? 8)
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
Först, Sorgligt!
Men sen UNDERBART! :D
Av ZannaNinna
Aneeha: Jo, visst är jag konfirmerad i halmstad.. typ -94, i söndrums kyrka.. men jag hänger inte med på vem du skulle vara?! men men, minnet är bra men kort!

Diddeldi: Visst är det så! =) Skulle ju beställt en massa skoj av dig, men jag är snål så jag syr mina sjalar själv... ;) Å det där med tygblöjor får bli ett senare problem! Får inte grepp om vad jag behöver! Har testat en vikblöja med ullbyxa som mina syskon haft en gång i tiden, men då var lilla Mo så liten att hon drunknade i allt tyg!! Får väl göra ett nytt försök snart!
Just det, det kommer nog en beställning på en ergo snart! Pojkvännen vill visst inte lära sig knyta men bär gärna.. är ergon mycket bättre än patapumen? J*la djungel!
hmm, kanske skulle fyra av ett mail till dig istället för att sitta här och ta upp plats.. hehe.. Vi hörs!
Av Pétronille
Haha det där känner jag igen! Allt alltså, både konstiga och snälla kommentarer! På föräldraträffen på bvc tittade flera mammor intresserat men så ställde de den nuförtiden oundvikliga frågan: Kan man bära barnet FRAMÅTVÄNT? :?
Jag mumlade lite att det går väl men det är inte så bra. De förstod väl vad de ville av det. Orkade inte vara besserwisser.
Användarens profilbild
Av aneeha
Då är du inte den tjej jag tänkte på, det var typ -89 på läger i Dalsland... Men jag tror vid närmare eftertanke att hon hade ett "h" inklämt nånstans i namnet också. Men hon var alltså från Halmstad...
Användarens profilbild
Av diddeldi
ZannaNinna skrev:Aneeha: Jo, visst är jag konfirmerad i halmstad.. typ -94, i söndrums kyrka.. men jag hänger inte med på vem du skulle vara?! men men, minnet är bra men kort!

Diddeldi: Visst är det så! =) Skulle ju beställt en massa skoj av dig, men jag är snål så jag syr mina sjalar själv... ;) Å det där med tygblöjor får bli ett senare problem! Får inte grepp om vad jag behöver! Har testat en vikblöja med ullbyxa som mina syskon haft en gång i tiden, men då var lilla Mo så liten att hon drunknade i allt tyg!! Får väl göra ett nytt försök snart!
Just det, det kommer nog en beställning på en ergo snart! Pojkvännen vill visst inte lära sig knyta men bär gärna.. är ergon mycket bättre än patapumen? J*la djungel!
hmm, kanske skulle fyra av ett mail till dig istället för att sitta här och ta upp plats.. hehe.. Vi hörs!
du får testa ett par pockets, det är smidigare än vikisar. vi får snart in en ny leverans av ergo, så under veckan hoppas jag att vi ska ha alla färger att välja på igen :wink:
Användarens profilbild
Av elisabet
Låter bekant. Min BVC-sköterska tittar besvärat åt andra hållet när jag tar av mig sjalen...men då jag var ung och dum och Maria 2 mån och jag kom med BB-sele då hade hon massor av positiva kommenterer :?

Men det mest överaskande och glädjande tycker jag är alla äldre som kommer fram och säger snälla och positiva saker som "där sitter du väl förträffligt bra lilla vän hos mamma" osv :D
Användarens profilbild
Av Freyja
Åh, såna kommentarer gör en så glad! :D

Trist bara att inte de andra mammorna ville inse alla positiva saker med att bära i sjal! :?

Ofta när jag ser folk med BB numer så vill jag nästan gå fram och säga -Men att ni inte bär i sjal istället!!!! he,he
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?