Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av LillaG
Såhär ser vårt matbord ut:

Bild

Till vänster skymtar köket & till höger vardagsrum m soffa & tv. I både köket och vardagsrummet sitter Ikeas bamburullgardiner.

Till saken. Det är rakt söderläge på matbordet vilket gör att det bli infernaliskt varmt där dagtid redan nu. Under sommarmånaderna kan man inte sitta där utan att halvdö åtminstone.
Jag hade tänkt sätta helt vanliga persinner i fönstrena & nån bra gardinlösning som inte tar upp för mycket av fönstrena. Ex. en upprullad kappa som är knuten med hampasnören.

Någon som har fler förslag?? Vi har varit inne både på panelgardiner och lamellgardin, men inte kännt att vi hittat nån bra lösning på att både få bort solljuset & ha så mycket fönster kvar som möjligt.

Så HJÄLP!! Innan jag åker till Ikea och bunkrar upp med persienner & gardinstänger.
Användarens profilbild
Av florin
Först måste jag ju säga att jag blir avvis på er snygga matplats!!!! Ruskigt snygga fönster!

Om man ska stänga värmen ute måste man stoppa upp redan utanför. Nu har inte funderat på markiser?

Klart att det blir bättre om mna sätter upp någor solskyddinnifrån men det ger ett mycket bättre resultat om ni sätter upp markiser....

Nån typ av panellängder som man kan dra för hela fönstrena när man behöver men kan skjuta åt sidan när manvill ha in ljuset?

Vi har skenor från ikea som det är tre spår i och dem kan man välja att sätta i taket eller på väggen. Enkla och stilrena :-)
Användarens profilbild
Av bani
För det första måste jag få säga: GUD VAD FINT! Jättevackert matrum ni har där! *suktar*

Vidare och till saken dårå: tycker nog att ni har tillräckligt med väggutrymme på sidorna av fönstret för att kunna ha panelgardiner och ändå visa fönstret. Antar att ni ska ha något sorts system med flera skenor, så ni kan dra undan gardinerna helt , bakom varandra sas. Men detsamma gäller ju lamellgardiner - bara ni kan dra undan det hela från fönstren helt och hållet så är det ju okej.

Grejen är att jag inte tror någonting kommer att lösa värmeproblemet direkt, utom markiser på utsidan. Och det är ju en helt annan sak. Blir det så varmt som du säger så måste man ju (har jag lärt mig av en spanjorska...) dra igen persiennerna nästan direkt på morgonen, och det är ju lite trist.
Användarens profilbild
Av Kaja
Skitsnygg matplats. Jag är också inne på vita hissgardiner. Sydda så som de ser ut här, fast i ett vitt tyg. Gärna med vitt tryck i det vita.

Bild

Vet att de syr upp sånthär på stoff&stil. Samt att de säljer alla tillbehör VÄLDIGT billigt. Typ halva priset mot vad "min" gardinaffär tog. Kanske kan vara något att kolla på.

//Kaja
Användarens profilbild
Av marcy
Wow! Exakt samma sorts matplats som Linda Rosing. *ruggigt RUGGIT avis* Håller för övrigt med de andra. Markiser är ingen vidare snyggt, men grymt effektiva.
Användarens profilbild
Av sirisirius
Åh vilken härlig matplats!
Jag tror på vita hissgardiner i linne. Fint när man kan justera dem lite olika och så. Och så vita så de ändå släpper in ljus.
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Tabby skrev:Hissgardiener i vitt bomullstyg hade varit snyggt.
Något liknade detta

http://www.astrid.se/ProductList.jsp?pcid=1
Vilken underbar matplats! Skulle bli superb med hissgardiner i ngt vitt tyg som ändå släpper igenom ljuset. :)

Jag skulle nog välja att sätta upp markiser istället för persinner. Persinner släpper ju inte ngt ljus plus att det blir varmt ändå. Och jag tycker det kan se lite tråkigt och igenbommat ut med persinnerna nere hela tiden. Och era fönster är ju för vackra för att gömma! (Jag är bara liiiite avundsjuk, men bara liiite.... :) :wink: )
Och med markiser så kan man ju fortfarande se både in och ut!
Vi satte upp markiser på hela huset förra året. Vilken skillnad i innetemperatur!
Går man dessutom till en till riktig firma och beställer måttanpassade markiser så finns det massor att välja på både vad gäller form och färg. Lite dyrare men de håller desto längre. Mao en bra investering till huset! :wink:
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
GUUUUD så snyggt ni har det!!! Vill också ha en sådant matrum!
Användarens profilbild
Av LillaG
marcy skrev: Markiser är ingen vidare snyggt, men grymt effektiva.
Det var ju det att markiser är sååå fuuuult!! Men är det så att persienner ändå släpper in värme kanske jag ska tänka om... hmm... :hmm:

Jobbigt det blev... och inte blir det mindre varmt ute heller...
(vilket jag just nu är bara glad för 8) )
Användarens profilbild
Av McMorrigan
LillaG skrev:
Det var ju det att markiser är sååå fuuuult!! Men är det så att persienner ändå släpper in värme kanske jag ska tänka om... hmm... :hmm:

Tyvärr är det så att om fönstret bli varmt så blir det varmt i huset. (fick själv lära mig detta när vi letade alternativ) Så vill man få bort värmen så är det markiser som gäller. På ert hus kanske sådan där markiser som de har på kafér skulle funka.... Du vet sådana där "runda" om du nu inte gillar vanliga raka....
Vi köpte våra genom http://www.sunoff.com/som var både proffsiga och relativt billiga.
Bilden är kanske inte den bästa (eller färgen!) Men jag hittade en bild på den typen av "rund" markis jag menade..... :)
Bild
Användarens profilbild
Av bani
Jag tycker markiser kan vara jättesnyggt. Det beror lite på tygval. Det ser påkostat och exklusivt ut om det görs rätt. 8)
Användarens profilbild
Av Kaja
LillaG skrev:

Vi köpte rullgardiner med aluminiumfolie på. En slags randig variant som inte var direkt billiga precis. Men jäklars vad effektiva. Eftersom de är randiga så släpper de igenom ljus, men ingen värme. Hade de varit helt i aluminium så hade det ju blivit nermörkt i rummet. Vi köpte när de hade på halva priset till vardagsrummet som ligger i sydvästläge. Funderar skarpt på att köpa till köket också. Kommer inte ihåg märket tyvärr. Men ett par tusen ligger priset på i alla fall.

//Kaja

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?