Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Fick jag frågan många gånger igår när jag satt och väntade hos barmorskan. Jag åkte dit direkt efter dagislämning istället för att åka hem och vara hemma en halvtimma, så jag hade givetvis med mig ett handarbete att fördriva väntetiden med. Vad satt jag då och gjorde? Jo, jag slog frivoliteter.

Så här kan en halvfärdig liten grej se ut:
Bild

.. och här är exempel på ett färdigt resultat. En liten spetsmokagrunk på ett korrespondenskort. Lysande födelsedagspresent till mammor (ens egna, alltså.)
Bild
Användarens profilbild
Av Helene
Ååååå! Nu blev jag nostalgisk!!

Min farmorsmor var jätteduktig på frivolitet och försökte lära mig innan hon dog, jag gjorde nån liten grej men var bara i tioårsåldern och fick aldrig riktigt grepp på det!

Det är sååå gulligt! Det blir ju så oerhört mycket finare än virkat!
Jag har några jättefina dukar som farmorsmor gjort!
Användarens profilbild
Av amöba
Wow, du är helt osannolik!
Har inte hört talas om en människa idag som kan göra frioliteter :urule:
(Men vad 17 använder man resultatet till???)
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
amöba skrev:Wow, du är helt osannolik!
Har inte hört talas om en människa idag som kan göra frioliteter :urule:
(Men vad 17 använder man resultatet till???)
Prydnadspryttlar :D

Det är fullständigt värdelöst ur praktighetssynpunkt, men lite roligt att pyssla med.
Användarens profilbild
Av annemi
Åhh Frivolitet !! :D

Min svärmor lärde mig för några år sedan, men nu har jag nog glömt :oops:

Skulle vara jättekul att prova igen, kanske du kan hålla en liten frivolitetkurs :roll:
Användarens profilbild
Av sarahlc
vilka söta kort du gör! :heart:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
annemi skrev:Åhh Frivolitet !! :D

Min svärmor lärde mig för några år sedan, men nu har jag nog glömt :oops:

Skulle vara jättekul att prova igen, kanske du kan hålla en liten frivolitetkurs :roll:
Jag har själv lärt mig utifrån länkar hos www.frivolitetsknuten.com. (Fast nu såg jag att den länken tydligen är borta därifrån...)
Användarens profilbild
Av bani
Är det så det ser ut! Jag har hört uttrycket, men aldrig förstått hur det görs. Jättefint!
Användarens profilbild
Av jazoo
Så vackert. Och lite charmigt med något som inte alls har någon praktisk användning... :) ;)

Du har inte lust att visa lite snabbt på onsdag?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
jazoo skrev:Så vackert. Och lite charmigt med något som inte alls har någon praktisk användning... :) ;)

Du har inte lust att visa lite snabbt på onsdag?
Jodå, det kan jag göra (om jag kommer ihåg att få med det)
Användarens profilbild
Av Amiechan
Åååh - mormor började lära mig lite, men jag fick inte grepp om det. Mamma brukade slå mycket frivoliteter under ett par år när jag var i 10-12årsåldern. Jag minns speciellt tre klänningar hon sydde i plysch till oss (jag fick en vinröd, mellansystern en blå och lillasyster en ljuslila) som alla hade vackra kragar kantade med frivolitetsspetsar, alla olika. Så fint med de vita spetsarna mot plyschen! Och sen gjorde hon en lååååång remsa som syddes fast mitt över en linneduk (på längden alltså i mitten av bordet). Så diskret och elegant!
Användarens profilbild
Av ernamalin
Nämen gud så sött!

Har till skillnad från andra aldrig hört talas om detta lilla hantverk, hur i hela friden är det gjort :hmm:

Jättefint var det iaf!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
ernamalin skrev:Nämen gud så sött!

Har till skillnad från andra aldrig hört talas om detta lilla hantverk, hur i hela friden är det gjort :hmm:

Jättefint var det iaf!
Man slår dubbelknutar (ungefär (eller exakt?) som dubbelt halvslag om egen part) på tråden och så är det uppbyggt på att man gör ringar eller bågar. Om man nu ska försöka förklara det lite kortfattat =).
Användarens profilbild
Av Key
Kaffemoster: Jag tycker det ser ut som "lärkhuvuden" som man slår, inte dubbelt halvslag om egen part... :? Men jag har bara kollat på frivolitetskolan - Din länk är rätt om man tar bort punktern i slutet: http://www.frivolitetsknuten.com

Kul grej - jag är lite av en "knopnörd" och gillar macramé o sånt. Kanske nått att lära sig (nån gång), men jag ska nog först ska ta fram knyppeldynan som jag ärvt av mormor, men det är ju mycket bökigare att ta med sig!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?