Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Innana
..så lång är min hoppedizsjal. Och jag är nybörjare på den och 160 cm lång :lol:
Frågan är: är jag fortfarande för ovan och därför tycker den är bökig, eller är den helt enkelt för lång? Bebisen är liten också ännu. Har provat att knyta olika varianter, men det blir hejdundrande mycket tyg.

Tillrop och tips sökes...
Användarens profilbild
Av Gullan
Jag är 162 cm lång och M, har 4,6 och det räcker gott och väl - sjalen är nog lite lång :) Men bara du övar kan du knyta bra och få en fin svans :) Annars måste du nog hitta en kortare sjal. Tyvärr är det som med allt annat - övning ger färdighet! Så, ge inte upp än - kanske finns det en sjalträff i närheten så någon kan hjälpa dig med knytningarna?
Användarens profilbild
Av sanna73
Sjalen är nog lite lång kanske och det kan göra att det är lite svårare att lära sig knyta, men med lite träning går det.

Med mina hoppisar brukar jag göra så att jag viker dem dubbla längsmed och så viker jag bara upp hela sjalbredden precis där smokingbältet blir (dvs där barnet sitter), resten är dubbelvikt. Tycker tygmängden blir mer kontrolerbar då. Detta är vid omslutet kryss, på magen. Hoppas du förstår hur jag menar.
Användarens profilbild
Av Isanna
Den är längre än den behöver vara! Men det går det med, ge inte upp, fortsätt träna.

Men försäk byta den mot en kortare kanske, här på "bytes" möjligtvis.
Användarens profilbild
Av Innana
Ja, det är ju det att den här sjalen var en present, så jag kunde inte välja längden själv, tror också att 4,6 hade varit bättre för mig. Är normalbyggd också så det blir lite bökigt! Men skam den som ger sig...försöker igen då :roll: :lol:
Användarens profilbild
Av sanna73
Innana skrev:Ja, det är ju det att den här sjalen var en present, så jag kunde inte välja längden själv, tror också att 4,6 hade varit bättre för mig. Är normalbyggd också så det blir lite bökigt! Men skam den som ger sig...försöker igen då :roll: :lol:
Schyst present :vågen:
Med lite övning kommer du fixa det :tumup: (kan jag lära mig kan alla :oops: )
Användarens profilbild
Av jag71
Har du otur så är den en bra bit längre än 5,4! Min London är över 6 meter och det är perfekt för mig (oftast i alla fall). Du kan inte klippa av en bit?
Användarens profilbild
Av mojsan
Jag är lite drygt 160, fast lite tung för min längd, min första diagonalvävda är en hoppis i den längden. Visst, för rygg är den ju lång, men det har sina fördelar oxå! För omslutna på magen är det trevligt med tillräckligt med tyg. Och för exv wiggleproof behövs lite mer tyg. Så fundera, kanske kan du kompletera med en kortare istället.
Användarens profilbild
Av April
När man är van, tror jag inte att längden spelar roll. Men när man är ovan - så blir det lättare ju kortare sjalen är... tycker i alla fall jag :-D

Trikåsjal är ju ofta lång, men i gengäld så är den tunnare och lätt att hantera. När man går över till vävd - kan det ta ett tag innan man "får in snitsen" - men som sagt: det är nog bara till att öva ;-)

Vill du sätta saxen i sjalen, så kan du ju alltid korta ner den en bit och sy en liten matchande väska 8)

Kram
Användarens profilbild
Av Innana
Men att sätta saxen i den känns ju sådär va *voj voj* fast det vore nog skönt med nån meter kortare :)

Ska testa ett par dar till först med era tips!
Användarens profilbild
Av mojsan
Jag tror du gör rätt i att vänta någon dag, känna efter lite. Sen tror jag att du borde ta dig till en sjalträff och fingra på ett par lite kortare sjalar, så du hamnar rättare i längd sen...
Användarens profilbild
Av Innana
Mojsan:

Ja, hade jag vält själv som sagt hade jag nog valt en kortare...men beggars can't be choosers som det heter :wink:
Användarens profilbild
Av jag71
Innana skrev:
beggars can't be choosers som det heter :wink:
Kan dem visst. Kände en gång en hemlös som tiggde och han vägrade mat från en stor hamburgerrestaurang. Var riktigt roligt med folks reaktioner när han sa tt han hellre svalt än åt sån mat. :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag tycker det är lättare med en tunnare sjal och tycker Hoppediz är ganska svår som förstasjal. Gillar tunnare sjalar mest har jag märkt, åtminstone som långsjal. Rekommenderar gauzen :heart: men den är ju lite extra tunn, för tunn tycker kanske många, och för dem som tycker det rekommenderar jag Amazonas Carry Sling - en diagonalvävd tunn sjal. Toppenbra och mycket lättare att hantera än Hoppediz, även om man har en längre variant. Den är inte heller så dyr!
Användarens profilbild
Av Innana
Men jag gillar den i färgen och vill gärna lyckas med den...ja,kanske byta om det inte går!
Men jag ska försöka mjuka till den lite mer först, för nu är den lite otymplig. Sambon hade den i en plastpåse och satt på den när han åkte till Gävle idag, då blev den bättre :lol: Men jag ska nog tvätta den en vända till också.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?