Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Birgitta
Jaha, har nu tvättat mitt nyinköpta tyg och ska sy en långsjal. Har ingen egen vävd att kika på så jag undrar lite hur jag ska fålla. Viker man in kanten en eller två ggr? Om man viker in kanten två ggr och syr raksöm så fick jag för mig att det blir lite "stelt" och att sömmen lätt kanske går sönder när den utsätts för påfrestning. Eller ska jag vika in kanten en gång och zig-zaga? Zig-zag är ju mer elastiskt men det blir inte lika snyggt antar jag. Dessvärre har jag ingen overlockmaskin vilket så klart hade varit bäst.
Och ska man fålla in även den vävda kanten på långsidan?

Hoppas ni förstår mina frågor, är lite svårt att förklara med ord och ingen bild. Hur har ni andra gjort?

Tyget är 140 cm brett, hade ju varit kul att kunna sy två långsjalar, men då blir den ju inte 70 cm bred efter att jag fållat.... :?

(Det märks att jag var bättre på träslöjd :)
Användarens profilbild
Av Peterlina
Jag har ju faktiskt overlock så det är ju nästan att fuska, men OM jag inte hade haft det, så hade jag nog faktiskt zickzackat kanten med en ganska tät zickzack och förmodligen i en avvikande färg för att det skulle bli som en designgrej. :)
Då tror jag det kan bli riktigt tjusigt.

Jag tror också det blir väldigt tjockt med en dubbelvikt fåll och som du säger, raksöm blir ju inte elastiskt alls när du ska spänna åt. Stor risk att det spricker och då blir det ju inte heller så snyggt.

På mitt tyg hade ju ena sidan vävkanten så då har jag den uppåt och overlocksömmen neråt så syns den inte så mycket. :)

Dessutom... om du zickzackar så kan du ju göra två sjalar.
Jag har för övrigt gjort en sjal med 50 bred (som jag gillar bäst just nu) och så två som är 60 breda. Den ena 60 ska jag smalna av för jag tycker det blir för mycket onödigt tyg. Men det beror ju helt på tjockleken på tyget också...

Lycka till! :)
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Jag har fållat och vikt 2 ggr typ 1 cm bred. så är det på de flesta köpesjalar också. Har aldrig uppfattat den som tjock eller stel och inte har den gått sönder heller. Tycker absolut att du kan göra 2 sjalar av tyget. 66 cm duger nog finfint det med! Didymos är väl till och med smalare än så?
Av Birgitta
Tack för era tips! Vad kul idee´med avvikande färg på sömmen, typiskt att jag köpte tråd i samma färg idag. :? Men jag kan kanske göra två som ni tipsat om, och testa lite på den ena.

Tyget är vävt, ganska tunt, typ indisk bomull med små rutor invävda. Är nog mest tänkt som bordsduk tror jag. LIte stretchigt på diagonalen men inte på längden.
Vad tror ni om att vika kanten en gång (eller två i 1 cm bredd) och sedan zig-zaga? Ska man strunta i att vika in stadkanten? Vad blir snyggast?
Men jag har bestämt mig för att det blir två.

Ser detta som en provsyning, tyget kostade ju bara 129 :- för 5 m, det har man ju råd att förlora om det skiter sig.
Användarens profilbild
Av Panakeia
En stor anledning till att det riktiga sjalarna är dubbelvika i fållarna är ju för att det blir stadigare och rundare. Jag enkelfållade min hemmasjal först. Fållade om den sen och dubbelfållade den, det håller bättre, är mycket snyggare och vesäntligt mycket mindre risk för skav. det var främst utav den sissta anledningen som jag fållade om den. när jag fick upp kanten mot halsen så skavde den. Så där har du svaret om stadkanten också. Dubbelfålla för att få en rundare kan och slippa skav.
Se det possitivt! du slipper sicksacka!
:wink:
du kan ju fortfande göra sömmarna i avikande färg, jag har gjort såhär på en av mina sjalr, jag har avikande färg på ena sidan och en tråd som går in i tyget på den andra vilket gör att det är lätt att veta vilken kant man har att göra med och det är då lattare att itne få sjalen snodd...

Lycka till!
Av Birgitta
TAck för goda tips Sandra!

Nu har jag bestämt mig för att fålla, bra, då har jag ngt att göra denna lördag kväll! :D

Jag återkommer om jag behöver fler goda råd. Men om ngn har fler bra tips får ni gärna komma med dem. Är som sagt en glad sjalamatör..... :wink:
Användarens profilbild
Av Sjalotta
Dubbelfålla för att få en rundare kan och slippa skav.
Se det possitivt! du slipper sicksacka!
Slipper man sick-sacka då? Hmmm, vad lyxigt! :-) Jag dubbelfållade ocksp min och tycker att det är både bra och snyggt, men jag sick-sackade innan! Är det som både hängslen och livrem då eller? ;-)
Av Birgitta
Menar du att du zig-zagade INNAN du vek in kanten, eller efter?
För jag antar att man bör zig-zaga innan för att det inte ska repa upp sig så lätt, så jag kommer väl inte undan zig-zagen. Eller är det onödigt jobb?
Jag tänker att en sjal ska utstå ganska mycket och då kanske man behöver både hängslen och livrem.... :D

Och så har denna lördag gott, har nattat ungar, inte mycket till att sy alltså.....suck. Hur hinner ni andra med både ungar och pyssel? :?

Birgitta
Användarens profilbild
Av Sannasmamma
Birgitta: Jag tror nog att dubbel fåll räcker, att sicksacka dessutom känns som kaka på kaka!
Användarens profilbild
Av tinaw
Du behöver inte sicksacka före du dubbelfållar. Om du däremot vill vika in bara en gång behövs det.
Användarens profilbild
Av pillalilla
Oj, då har jag lärt mig nåt nytt! Men jag brukar alltid sicksacka tygbiten och tvätta den innan jag syr, då kan man ju inte hoppa över sicksackandet, eller hur?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
pillalilla skrev:Oj, då har jag lärt mig nåt nytt! Men jag brukar alltid sicksacka tygbiten och tvätta den innan jag syr, då kan man ju inte hoppa över sicksackandet, eller hur?
Brukar göra precis som du, sicksacka och tvätta innan jag syr (utom då jag är lat och har ett stort tygstycke som det inte gör nåt om det repas upp lite i tvätten... :oops: )

Vad det gäller valet mellan enkel eller dubbelfåll så känns det för mig även lite som en säkerhetsfråga också (framförallt när det gäller ringsjalar kanske?) OM sjalen mot all förmodan skulle gå sönder så kan ju ett litet hål snabbt bli en stor reva om man har riktig otur, men med ordentliga fållar så borde ju sjalen hålla ihop skapligt ändå, iaf tills man fått barnet i säkerhet!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?